تأکید رهبری روی کاربرد فناوری نانو در کشاورزی

به گزارش خبرنگار خبرآنی، دکتر سعید سرکار امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه فناوری نانو اظهار داشت: ما در تلاش هستیم که توسعه علمی در این عرصه به خوبی انجام شود و نتیجه این اقدام این بود که ما برای سومین سال است که رتبه چهارم خود را در کمیت و کیفیت تولید علم حفظ کرده ایم.

وی با تاکید بر اینکه ما قطعا به این رتبه قانع نیستیم و هدف ما رفتن به رتبه های بالاتر است، گفت: ما در حوزه تولید علم متوقف نشده ایم و به دنبال توسعه علمی و فناوری هستیم.

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو، امروز شاهد آن هستیم که بیشتر شرکت‌های صنعتی در حوزه نانو فعالیت می کنند تا کیفیت محصولات خود را ارتقا دهند.

وی افزود: افزایش رقابت پذیری و توسعه بازارها رویکرد خوبی با استفاده از فناوری نانو در صنعت داشته و ما امروز شاهد رسوخ نانو در بیش از ١۵صنعت هستیم.

سرکار در خصوص نمایشگاه‌های نانوی امسال و سال گذشته گفت: سال گذشته تعداد ۸۵ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند، امسال به ۱۲۵ شرکت افزایش یافت و با یک افزایش ۵۰ درصدی روبرو هستیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: اولویت ما بحث توسعه صادرات است و تمرکز ما این است که صنعت را توانمند کنیم تا شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. خوشبختانه شاهد این هستیم که محصولات نانو به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر می شود و ما شاهد شکوفایی روزافزون این مجموعه هستیم.

وی بیان کرد: کاربرد نانو در زندگی روزمره توانسته است هزینه های درمان را تا حدی کاهش دهد؛ تاکنون ۸۰ محصول در بخش سلامت با فناوری نانو تولید شده است.

سرکار گفت: عرصه دیگری که نانو به خوبی وارد زندگی مردم شد، بخش ساختمانی است؛ در حال حاضر حدود ۱۰۰ فناوری و محصول نانو در عرصه ساختمان وارد بازار شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اظهار داشت: مقام معظم رهبری تاکید کردند که ما یک اولویت ویژه ای را برای کاربرد نانو فناوری در کشاورزی قائل شویم چرا که غذای مردم وابسته به کشاورزی است و یک صنعت فراگیر محسوب می شود.

وی خاطر نشان کرد: ما پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری روی کاربرد فناوری نانو در حوزه کشاورزی آبیاری و آفت‌کش‌های غیرسمی کودهای نانویی که با مقدار اندک اثرگذاری بالایی دارد و به ویژه با بسته بندی نانو که ماندگاری محصولات کشاورزی را افزایش می دهد، اقداماتی را انجام داده ایم.

سرکار عنوان کرد: در حوزه نانو الیاف، پوشش ها و تجهیزات نانو تکنولوژی صادراتی را به ویژه به کشورهای کره جنوبی و چین انجام دادیم. همچنین مواد مایه نانو به اروپا صادر می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: بخشی که در حال حاضر کارش انجام می شود، بحث آب و تصفیه پساب صنعتی و کاربرد نانو فناوری در بخش آب است؛ در این حوزه مشتریان بسیار خوبی به ویژه چین داریم و فعالیت گسترده خواهیم داشت.

وی در خصوص آزمایشگاه نانو گفت: یکی از فعالیت های خوبی که در این حوزه انجام شد، آموزش برای دوره های دانش آموزی بود تا دانش آموزان بتوانند با انجام آزمایش های نوین با این فناوری آشنا شوند.

سرکار بیان کرد: در حال حاصل بیش از ۸۵ آزمایشگاه نانو در سراسر کشور با کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش شکل گرفته و این امر موجب شد این سطح آموزش  پیش از دانشگاه انجام شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه این الگو از سوی بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفت، گفت: در چین ۵ آزمایشگاه راه اندازی کردیم؛ امیدواریم ۵ آزمایشگاه دیگر به قرارداد برسد.

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.