عفو بین‌الملل: آمریکا 3 غیرنظامی را در سومالی کشته است

سازمان عفو بین الملل ارتش آمریکا را متهم به کشتن سه غیرنظامی در حمله هوایی به سومالی کرد.

به گزارش خبرآنی، به نقل از پایگاه خبری عربی ۲۱، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد: واشنگتن در خصوص خبرهای منتشر شده در باره این که هدف حمله، کشاورزانی بوده‌اند که هیچ ارتباطی با گروه "الشباب" نداشته‌اند، تحقیق نکرده است.

 بر اساس تحقیقات سازمان عفو بین‌الملل، سه شخصی که در ۱۸ مارس در حمله هوایی در جنوب سومالی کشته شده‌اند، غیرنظامیانی بی‌گناه بودند.

این در حالی است که فرماندهی مرکزی آمریکا در آفریقا (آفریکام) پیشتر اعلام کرده بود که این اشخاص "تروریست افراطی" بودند.

این سازمان حقوقی اعلام کرد که آفریکام هیچ دلیلی و مدرکی ارائه نداده است که این سه مرد کشته شده در ماه مارس عضو جنبش الشباب بوده‌اند.

عفو بین‌الملل همچنین ارتش آمریکا را متهم کرد به رغم وعده‌هایی که داده بود در این زمینه تحقیق کند، هیچ تحقیقی انجام نداده است و هیچ تلاشی برای تماس یا خانواده‌های قربانیان نکرده است.

در همین راستا، عبدالله حسن، یک محقق سومالیایی در سازمان عفو  بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: این نگران‌کننده است که به نظر می‌رسد فرماندهی نظامی آمریکا در آفریقا نداند که در حملات هوایی‌اش در سومالی چه کسی کشته و یا ناقص و زخمی می‌شود.

عبدالله حسن همچنین گفت: اما تاسف‌بار است که آفریکام به اشخاص آسیب دیده هیچ راهی برای تماس با آن پیشنهاد نکند و با خانواده‌های قربانیان پس از  زیر سوال بردن اقدامات آنها در این پرونده تماس نگیرند.

آمریکا  در سال ۲۰۱۹ میلادی حملات پهپادی‌اش را در سومالی افزایش داده است و اعلام کرد که هدف آنها نیروهای "الشباب" است.

گروه الشباب یکی از گروه‌های افراطی در سومالی است که در سال ۲۰۱۲ با القاعده بیعت کرد و رسما به آن پیوست و حدود ۲۰۰ تن از عناصر این گروه نیز بعدا به گروه تروریستی داعش پیوستند.

مهمترین مشکل امنیتی سومالی حملات تروریستی مستمر توسط شورشیان الشباب از شاخه‌های وابسته به القاعده است. داعش نیز عملیات خود را در این کشور افزایش داده اما این عملیات با شدت کمتری از الشباب بوده است.

این دو گروه تروریستی به طور مرتب برای کسب برتری و تصرف اراضی تقابل‌های کشنده‌ای دارند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.