با فناوری‌های نوین محصولات باغداری را توسعه دهیم

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مصطفی قانعی با اشاره به پتانسیل بالای ایران در حوزه کشاورزی، بیان کرد: ایران در تولید ۲۲ محصول باغی مهم، در رتبه اول تا هفتم جهانی قرار دارد و صادرات کشاورزی، مهمترین بخش محصولات غیر نفتی کشور ما را تشکیل می دهد.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری افزود: با اینکه ایران در منطقه ای نسبتا خشک قرار، در بیشتر محصولات کشاورزی در جهان صاحب حرف است؛ اما بازدهی تولید محصولات در ایران، نصف یا یک سوم کشورهای پیشرفته است.

به گفته قانعی، بزرگترین دلیل این مساله عدم استفاده از فناوری های نوینی نظیر کشت بافت و پایه های رویشی است که سالها است جایگزین روش های سنتی شده اند. کاهش زمان باردهی، یکنواختی گسترده و مناسب در باغ، پا کوتاه شدن درخت ها و همچنین مقاومت یکنواخت به بیماری ها تنها بخشی از اثرات استفاده از تکنیک کشت بافت است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر فقط شش درصد باغات ایران از محصولات پایه رویشی بهره می برند و باقی آنها از روش های سنتی و منسوخ بذری استفاده می کنند.

دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری با اشاره به یکی از اهداف کارگروه کشاورزی ستاد، گفت: این کارگروه، به دنبال ایجاد بستر اعطای گواهی به نهال های رویشی است تا زمینه اعتماد باغداران را فراهم کند و در کنار ترویج این فناوری حیاتی در میان آنها، کاربست هر چه بهتر این فناوری و افزایش کمی و کیفی محصوالت باغی را تسهیل کند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.