آمادگی هند برای رویارویی با پاکستان در نشست پیش‌روی سازمان ملل

طبق اظهارات یک دیپلمات هندی، پاکستان در نشست پیش‌ روی مجمع عمومی سازمان ملل، همان موضع قبلی را در رابطه با کشمیر حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرآنی به نقل از خبرگزاری آناتولی، سیِد اکبرالدین، سفیر هند در سازمان ملل،‌ در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص کشمیر گفته است: "سوال شما این است که پاسخ ما در قبال رفتار یک کشور که به همان رویکرد قبلی خود دامن خواهد زد، چیست. هر کشوری اختیار دارد تا مسیر دست یافتن به بستر جهانی خود را تعیین کند؛ آن‌ها ممکن است [با مطرح کردن موضوع کشمیر] ناجوانمردانه عمل کنند، اما ما دستِ بالا را خواهیم گرفت".

اولین رویارویی نخست‌وزیران هند و پاکستان پس از اقدام دولت هند در وضع تمهیدات سختگیرانه بر رفت‌ و آمدها در منطقه جامو و کشمیر، روز بیست و هفتم سپتامبر در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود. اقدام مذکور پس از آن رخ داد که هند در پنجم اوت، وضعیت ویژه خودمختاری کشمیر (تحت قانون اساسی هند) را لغو کرد و طی این اقدام، جامو و کشمیر به دو ناحیه فدرال تحت حکمرانی این کشور درآمد.

پاکستان در واکنش خود، خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل در موضوع شد و اولین دیدار اعضای این شورا بر سر مناقشه کشمیر، در اواسط ماه اوت برگزار شد.

عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان وعده داده است که "نقض مصوبه‌های سازمان ملل درخصوص کشمیر" توسط هند را در دیدارهای پیش رو مطرح کند؛ با این حال پیش از او، مقرر شده تا نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند به سخنرانی بپردازد.

بین سال‌های ۱۹۵۴ تا همین اقدام اخیر هند، مردم جامو و کشمیر از "وضعیت ویژه‌ای" برخوردار بودند که اجازه اجرای قوانین خود را به آن‌ها می‌داد و مانع از این می‌شد که بیگانگان -با توجه به قانون شهروندی این منطقه- به سکونت و خرید و فروش ملک در این منطقه بپردازند.

دولت هند جهت سرکوب تظاهرات مردمی در کشمیر، اقدام به بازداشت‌ فعالان سیاسی و محدود ساختن جنبش اعتراضی آنان کرده است. گروه‌های متعدد حقوق بشری از جمله دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل، این رفتارها را محکوم کرده‌اند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.