یک روز در اردوی دانش‌آموزی/ جامعه فقط دکتر و مهندس نمی‌خواهد

خبرگزاری فارس - گروه آموزش و پرورش: ساعت 10 صبح بود، به میدان مدرس واقع در ضلع شرقی حرم رسیدم؛ بعد از اینکه چشمانم به گنبد طلایی سید الکریم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امامزاده طاهر(ع) و امامزاده حمزه(ع) افتاد شروع کردم به سلام دادن و دعا کردن. جلوی درِ حوزه علمیه ایستاده بودم؛ روی دَرِ یک بنر زده بودند «مقدم مربیان و دانش‌آموزان را گرامی می‌داریم».

بعد از هماهنگی با نگهبان حوزه علمیه به داخل رفتم، یک حیاط طولانی بود که سمت چپ و راست حیاط کلاس‌ها و مراکز مشاوره و سوالات شرعی و ساختمان‌های زیادی با نام شهدا بود. در وسط حیاط چند دانش‌آموز به همراه مربیانشان در حال بازی والیبال بودند.

نگهبان مرا به دفتر مسؤول اردو راهنمایی کرد. وارد اتاقک کوچکی شدم و در آنجا چند لحظه‌ای منتظر ماندم. هوا خیلی گرم بود، بعد از اینکه با مسؤول دفتر آقای عبداللهی هماهنگ کردم که او را ببینم گفت «تا یک لیوان از شربت آبلیمو (که روی میزش قرار داشت) را بخورید، به ایشان می‌گویم تشریف بیاورند».

من که خیلی عطش داشتم 2-3 جرعه شربت خوردم، عطشم فروکش کرد. دَرِ اتاقی که توی آن اتاقک جای گرفته بود باز شد و آقای عبداللهی آمد و بعد از سلام و احوالپرسی از او در مورد رویداد دانش‌آموزی که در حال برگزاری استریال پرسیدم. 

* آماده‌سازی دانش‌آموزان برای نقش‌جدی‌تر در حل مسائل انقلاب

با سجاد عبداللهی مسؤول پروژه رویداد دانش‌آموزی مدیران جوان، به گفت‌وگو نشستم.

وی درباره نقش و چگونگی تشکیل مدارس صدرا گفت: مدارس صدرا 155 شعبه در کل کشور دارد که شبکه مدارس صدرا را تشکیل می‌دهد؛ 130 مدرسه از این 155 مدرسه دوره متوسطه دوم دخترانه و پسرانه هستند. مدارس صدرا به دنبال این بود که دانش‌آموزان را با توجه به اعتقاد ما که جوان امروز یک کنشگر در حل مسائل انقلاب باشد نه به چشم یک بچه بازیگوش ببیند و اگر بخواهیم اینها را برای آینده آماده کنیم که نقش جدی‌تری در حل مسائل انقلاب داشته باشیم باید از یک جا شروع می‌کردیم.

وی در ادامه بیان داشت: بررسی کردیم که به عنوان مدارس صدرا چه نقش آفرینی در حوزه بیانیه گام دوم انقلاب می‌توانیم داشته باشیم؛ طرحی را بحث کردیم که بیانیه را بررسی کنیم و پرسش‌هایی را طرح کنیم که دانش‌آموزان راهکارهایی را برای این پرسش‌ها طراحی کنند.

* طرح 30 پرسش از 7 موضوع مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب

عبداللهی اضافه کرد: «7 موضوع اصلی مطرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب عبارتند از سبک زندگی، معنویت و اخلاق، استقلال و آزادی، عزت ملی، علم و پژوهش، عدالت و مبارزه با فساد و اقتصاد است که پژوهشگران مدارس صدرا ذیل این 7 مورد 30 پرسش را طراحی کردند و 4 رویداد «2 رویداد برای دختر خانم‌ها و 2 رویداد برای آقا پسرها» 100 نفره برگزار کردیم که دانش‌آموزان مسأله‌های خودشان را از ذیل این 30 پرسش انتخاب می‌کردند».

عبداللهی در پاسخ به این سؤال که «آیا این ایده‌ها عملیاتی و قابلیت اجرایی هم دارد؟» اظهار کرد: «مدارس صدرا مجموعه‌ای را با عنوان «خانه صدرای جوان» راه‌اندازی کردیم. در این مجموعه، کارشناسان ایده‌های بچه‌ها که قابلیت عملی و اجرایی شدن دارد را حمایت می‌کنند و امیدواریم دانش‌آموزان با این کار یک حرکت رو به جلویی را در اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب بردارند.»

* خشم و هیاهو در سالن

با آقای عبداللهی به سراغ دانش‌آموزان رفتیم تا از نزدیک ببینم که چه کاری قرار است انجام دهند. در آن حیاط طولانی شروع به راه رفتن کردیم. از ساختمان‌ها و کلاس‌های کنار حیاط صدای مباحثه دانش‌آموزان با همدیگر شنیده می‌شد.

به انتهای حیاط که رسیدیم، وارد یک سالن بزرگ شدیم، محوطه بزرگی از فرش پوشانده شده بود و در کنار ستون‌ها بالش، ساک، کوله، پتو و ... به صورت بهم ریخته وجود داشت. 

* مربیان آرام؛ دانش‌آموزان پر جنب و جوش

در هر جای این سالن گروه 7-8 نفره دور هم جمع شده بودند و روی یک کاغذ روغنی بزرگ، برگه‌های رنگی کوچک را به اشکال مختلف (لوزی، مربع، مستطیل) روی آن می‌چسبانند که به قول خودشان «بوم ایده» بود و در مورد آن نظر می‌دادند البته در بعضی گروه‌ها هم با صدای بلند به مباحثه می‌پرداختند.

ناگفته نماند که در هر گروهی یک مربی وجود داشت که نقش سرپرست آن گروه را بر عهده داشت؛ با یک نگاه متوجه شدم که بیشتر مربی‌ گروه‌ها روحانی‌های جوان هستند.

با یکی از دانش‌آموزان هم کلام شدم، او احمدرضا کاظمی، دانش‌آموز کلاس دهم، رشته معارف اسلامی از استان خراسان جنوبی، شهرستان بیرجند بود.

در ابتدای صحبت، سؤال جالبی از من کرد؛ پرسید: «شما داوری؟!» با لبخند پاسخ دادم «نه، خبرنگارم».

از این دانش‌آموز «درباره اردو و اینکه چه کارهایی در این اردو انجام می‌دهید» سؤال کردم که وی پاسخ داد: «بناست در این رویداد در مورد «توان بخشیدن به بیانیه گام دوم انقلاب و سبک زندگی» طرح ایده کنیم و معضلاتی که در کشور وجود دارد را در قالب سؤالات پاسخ دهیم تا در مرحله عملیاتی قرار بگیرد».

* می‌خواهیم به کشورمان خدمت کنیم

از وی در مورد «هدفش و اینکه گروه‌ها چند نفره هستند»، پرسیدم که در پاسخ اظهار داشت: «همه ما یک هدف داریم، نوجوانانی که در مدارس صدرا تحصیل می‌کنند و مورد قبول مسؤولان هستند اینجا جمع شدند تا به نوعی به کشور خود خدمت کنند. جمعیتی که در اینجا می‌بینید مشتمل بر 10 گروه است که هر گروه را بین 8 تا 12 نفر تشکیل می‌دهند».

* نحوه انتخاب موضوع «بوم ایده» از سرفصل‌های بیانیه گام دوم انقلاب

دانش‌آموز کاظمی در رابطه با «نحوه طراحی سؤالات و اینکه شما چرا یک موضوع را انتخاب می‌کنید»، نیز بیان کرد: «روز اولی که ما به این ساختمان وارد شدیم 7 میز جلوی ما بود که روی هر میز چند سوال در راستای حل معضلات کشور وجود داشت. هر گروهی یک سوال را انتخاب کرده و در راستای همان سؤال به طرح ایده برای حل آن تلاش می‌کنند.»

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «گروه شما چه سؤالی را انتخاب کرد و ایده شما چه بود؟» اظهار داشت: «سؤالی که ما انتخاب کردیم در رابطه با سبک زندگی و حل مشکل مصرف‌گرایی بود؛ اگر ایده‌مان را بگویم که همه از آن استفاده می‌کنند و دیگر در مسابقه برنده نمی‌شویم». به احمدرضا گفتم: «نگران نباش، من با کسی در مورد طرح شما صحبت نمی‌کنم».

این دانش‌آموز با تردید لب به سخن باز کرد و گفت: «ما یک سری «ایده فیلم کوتاه» در راستای کمک به عدم مصرف‌گرایی تولید می‌کنیم که ان‌شاءالله با کمک نهادهای تربیتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شود».

* توقعات از وزیر جدید آموزش و پرورش

از او می‌پرسم «توقع تو به عنوان یک دانش‌آموز کلاس دهمی از وزیر آموزش و پرورش چیست؟» که گفت: «اساسی‌ترین خواسته ما این است که در نظام آموزشی کشور یک تحول ساختاری ایجاد کند که دانش‌آموزان به جای کتاب محوری و تحصیلِ شب امتحانی، با ایده‌پردازی و تفکرپردازی بتوانند مشکلات خود و کشور را حل کنند».

* وزیر آموزش و پرورش وسایل آموزشی مدارس را نوسازی کند

می‌پرسم «به نظر تو بیشترین مشکلات آموزش و پرورش چیست؟» که وی پاسخ داد: «کتاب‌ها الان فقط خواندنی است اما در اصل عملیاتی نیست. در حالیکه تلقین می‌کنیم سواد داریم ولی در اصل سواد نداریم، چون توانایی حل یک مشکل و نظریه‌پردازی را نداریم».

به او گفتم «به عنوان یک دانش‌آموز خواسته دیگری از وزیر جدید داری؟» که جواب داد: از وزیر جدید می‌خواهم که به نوسازی مدارس شهرستان‌های بیرجند توجه کند و کمک کند تا ساختمان و وسایل آموزشی این مدارس نوسازی شود.

ضمن تشکر از احمدرضا، با او خداحافظی می‌کنم، همین که از من دور می‌شود می‌گوید «خداوکیلی طرح ما را به کسی نگویی؛ من که می‌دانم تو داور هستی!» در جواب به او فقط لبخند می‌زنم.

* آزمون و خطای «بوم‌ایده‌ها» قبل از شروع داوری‌ها

به طرف دیگر سالن رفتم، سر و صدای زیادی در سالن حاکم بود، مشاجره سختی اما دوستانه می‌کردند؛ با دانش آموز سید مهدی شمس‌الدینی، دانش‌آموز کلاس دهم، رشته علوم و معارف اسلامی از خراسان شمالی، شهرستان اسفراین آشنا شدم. ابتدا از پشت یکی از ستون‌ها به صورت نیمه مخفی مرا زیر نظر داشت که چه کار می‌کنم. به او اشاره می‌کنم که به سمتم بیاید. نمی‌دانم از ترس بود یا اینکه خجالت می‌کشید، آرام آرام سمتم آمد و به او اشاره کردم تا کنارم بنشیند.

بر حسب اتفاق او هم پرسید «شما داوری؟!» گفتم «نه». گفت «پس داوری»، با لبخند گفتم ««من خبرنگارم، کاری با داوری و طرح و ایده و بوم ایده ندارم. چند تا سؤال می‌خواهم از تو بپرسم».

* انتخاب مربیان روحانی برای ارتباط گیری بیشتر با دانش‌آموزان

این دانش‌آموز در مورد اینکه «هدف شما از جمع شدن شما در اینجا چیست؟» گفت: «مسؤولان مدارس صدرا از بین بچه‌هایی که معدلشان در رشته معارف اسلامی بالا و به یک صورتی نخبه به حساب می‌آمدند تعدادی را انتخاب کردند و در گروه‌های 8 تا 12 نفره هماهنگ کردند و هر گروه یک مربی دارد».

وی ادامه داد: «سؤالاتی که مسؤولان طرح کردند را روی 7 میز گذاشتند تا هر گروه یک سؤال را انتخاب کند و ایده و راه‌حل آن سؤال را در 2 روز و نیم پیدا کرده و ایده‌هایمان را ارائه کنیم».

از او پرسیدم «در نهایت ایده‌هایی که ارائه می‌دهید چه می‌شود؟» که او گفت: «بعد از ظهر روز دوم مسابقه ایده‌هایمان را به مسؤولان اردو ارائه داده و 2 نفر از هر گروه در مورد آن ایده کنفرانس می‌دهیم و داوران ایده‌ها را به چالش می‌کشند و از بین ایده‌های مطرح شده 3 گروه انتخاب شده و به آنها جایزه می‌دهند».

* راهکارهای «مقابله با سبک زندگی غربی» بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری

این دانش‌آموز در پاسخ به سؤال دیگری که «ایده شما چیست؟» اظهار کرد: «ایده ما (بهترین روش برای مقابله و رویارویی با سبک‌زندگی غربی چیست؟) بود که بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری در تاریخ 98.3.1 چند راهکار در مورد مقابله با سبک زندگی غربی فرموده بودند که عبارت بود از هنر، تفریح، آموزش، گویش و خدمات و ما طبق این چند مورد، راهکارهایی را ارائه می‌دهیم و امیدواریم با ایده ما در مواجهه با سبک زندگی غربی مقابله کنیم».

* ایده معرفی 11 هزار مشتری به شرکت‌های داخلی برای تخفیف بیشتر

وی در ادامه گفت: «حدود 11 هزار دانش‌آموز داریم که تعداد آنها با خانواده‌هایشان بیشتر می‌شود و تصمیم گرفتیم در بحث خدمات و حمایت از کالای ایرانی با شرکت‌هایی که کالای ایرانی تولید می‌کنند صحبت کنیم و به آنها گفتیم که اگر ما 11 هزار مشتری به شما معرفی کنیم آیا تخفیفی به آنها می‌دهید یا خیر؟! که یکی از این شرکت‌ها، شرکت تولید لوازم خانگی داخلی است که قرار شد به ما خبر بدهد».

* توقعات از وزیر جدید آموزش و پرورش

این دانش‌آموز در پاسخ به این سؤال که «توقع او به عنوان یک دانش‌آموز سال دهمی از وزیر جدید آموزش و پرورش چیست؟» پاسخ داد: «توقع من این است که از رشته معارف اسلامی بیشتر حمایت کند چرا که آموزش‌هایی که معلمان به دانش‌آموزان می‌دهند به نحوی به بچه‌ها استرس وارد می‌کنند و تنها درس را برای امتحان، کارنامه و قبولی می‌خواهند که این هدف از نظر من اشتباه است. بچه‌ها باید درس را یاد بگیرند و در آینده از آن درسی که یاد گرفته‌اند، استفاده کنند».

وی ادامه داد: «من اهل شهرستان اسفراین در خراسان شمالی‌ام، از وقتی زلزله و سیل آمده مدارس روستاهای ما تخریب شده و بچه‌ها برای تحصیل مشقّت‌های زیادی را تحمل می‌کنند و امیدوارم با حضور وزیر جدید آموزش و پرورش، مشکلات تمام روستاها بخصوص روستاهای ما حل شود و بچه‌ها راحت تحصیل کنند».

گفت‌وگوی بعدی‌ام با حسین محسنی‌نیا، دانش‌آموز کلاس دهم، رشته علوم و معارف اسلامی از شهرستان فساست؛ در همان ابتدا می‌پرسد «شما که هستید؟» جواب می‌دهم «خبرنگارم و چند سؤال راجع به «بوم ایده»‌تان دارم»؛ می‌پرسد «داوری؟» خنده‌ام می‌گیرد که همه مرا با داور اشتباه می‌گیرند و به او توضیح درباره کارم می‌دهم.

* تربیت مدیر شایسته در تراز جمهوری اسلامی

از دانش‌آموز محسنی‌نیا در مورد «چرایی تجمع آنها در اینجا و اینکه هدفش از این بوم‌ایده‌ها چیست؟» می‌پرسم که پاسخ می‌دهد: «ما همگی از طرف سازمان تبلیغات اسلامی برای همایش مدیران جوان جمع شدیم. سازمان تبلیغات می‌خواهد از ما بچه‌ها یک مدیر شایسته در تراز جمهوری اسلامی بسازد، در اینجا از تمام مناطق کشور به حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) آمدیم که حدوداً جمعیتمان به 100 نفر می‌رسد».

وی گفت: «در اینجا برای ما چند میز انتخاب کردند که نام‌های آن میزها اقتصاد، سبک زندگی، عزت ملی، استقلال و آزادی، عدالت و فساد و سبک زندگی است که ما بوم ایده خود را در مورد «عدالت و فساد» انتخاب کردیم که موضوع آن در مورد توزیع عادلانه منابع است و نام ایده ما «پایش عدالت» است و مخاطب ما طبقات مختلف مردم به ویژه جوانان تحصیل‌کرده است».

* ایده مقابله با فسادهای سیاسی و اقتصادی درون دستگاه‌ها

از این دانش‌آموز اهل فسا در مورد اینکه «ایده شما قرار است چه کاری را در کشور انجام دهد؟» می‌پرسم که او پاسخ داد: «در این ایده، ما یک سازمان مردم نهاد درست کردیم که با فسادها در کشور مقابله می‌کند و یک ارگان کاملاً خصوصی است و بر ارگان‌های دولتی و خصوصی نظارت می‌کند که یکی از زیرمجموعه‌های این نهاد مردمی آشکارسازی فسادهای سیاسی و اقتصادی درون دستگاه‌هاست.»

وی ادامه داد: «زیرمجموعه دیگر این «بوم ایده» درباره یک استارت‌آپی است که بر این اساس دولت موظف می‌شود کارکنان خود را به وسیله این استارت‌آپ زیر نظر بگیرد اما شرط این کار همراهی مردم با این سازمان مردم‌نهاد است ضمن اینکه بودجه‌های این سازمان کاملاً شفاف است».

* توقعات از وزیر جدید آموزش و پرورش

از وی در مورد توضیحات کاملش تشکر می‌کنم و می‌پرسم که «انتظار تو از وزیر آینده آموزش و پرورش چیست؟» که او پاسخ داد: «آموزش و پرورش ایران در مقایسه با کشورهای دیگر هنوز ضعیف است و دانش‌آموزان ایرانی آن را با آموزش و پرورش‌های کشورهای ژاپن و آلمان مقایسه می‌کنند این در حالیست که در استان ما (فارس) بسیاری از مناطق حتی ساختمانی هم برای مدرسه ندارند بخصوص عشایر.»

او افزود: «از وزیر جدید آموزش و پرورش می‌خواهم مدارسی که در شهرستان فساست پیشرفت کنند چرا که واقعاً در امر آموزش ضعیف هستند و انگار یک نظام طبقاتی در شهرستان فسا به وجود آمده است. درخواست دیگر من از وزیر جدید این است که محتویات کتاب‌های آموزشی که خیلی تغییر کرده را درست کند چرا که مواردی که برای دانش‌آموزان راضی کننده باشد اصلاً وجود ندارد».

نفر دیگری که با او هم‌صحبت می‌شوم علی‌اصغر امامی‌پور، دانش‌آموز کلاس یازدهم اهل شهر کرمان است. به نظرم بچه خوش صحبتی می‌آمد؛ اولین نفری بود که نپرسید «شما داوری؟!»

* چگونگی تبدیل شعارهای اخلاقی به عمل/ بچه‌های دبستانی، تأثیرپذیرترین قشر جامعه

وی در پاسخ به این سؤال که «گروه شما چند نفره است و ایده شما چیست؟» اظهار داشت: «ما یک گروه 10 نفره هستیم که از 7 میز سرفصل‌های بیانیه گام دوم انقلاب، موضوع «اخلاق و معنویت» را انتخاب کردیم و قرار شد درباره اینکه چگونه شعارهای اخلاقی را به عمل اخلاقی تبدیل کنیم به طرح ایده بپردازیم. بعد از انتخاب این ایده بررسی کردیم که چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم و در نهایت از 10 ایده‌ای که به دست آوردیم، 3 ایده را انتخاب کردیم.»

این دانش‌آموز ادامه داد: «به این نتیجه رسیدیم که تأثیرپذیرترین قشر در جامعه، بچه‌های دبستانی هستند که ما مخاطب خود را بچه‌های دبستانی قرار دادیم. از این 3 ایده، یک ایده «انیمیشن» بود که به دلیل مسائل مالی نتوانستیم آن را اجرایی کنیم چرا که بحث اصلی ایده، اقتصادی بودن و کم خرج بودن آن است».

پرسیدم که «سرانجام ایده شما چه بود؟»، پاسخ داد: «ارزان‌ترین ایده این بود که با یک بازیگر تئاتر مشورت کردیم و نتیجه این شد که از داستان‌های قرآنی در مورد اخلاق و بخشش مانند «حاتم طایی و قارون» تئاتری را طراحی و بعد اجرا کنیم. دغدغه گروهمان این بود که پولی خرج نکنیم به همین دلیل با آقای احد ایران‌منش یکی از آشنایانمان که در صدا و سیمای کرمان حضور داشت و اتفاقاً استاد قرآن من هم بود تماس گرفتم و ایده خود را گفتم که گفت یک بخشنامه‌ای آمده، کودکان و نوجوانانی که ایده فرهنگی دارند ارائه دهند و اگر ایده‌شان خوب و کامل بود ما حمایت می‌کنیم و حتی به شما بودجه می‌دهیم».

* «بوم‌ایده» نباید شعاری باشد

وی همانطور که حدس می‌زدم خوش‌صحبت بود، ادامه داد: «ما داخل گروهمان حافظ و قاری قرآن داشتیم همچنین یک نفر را به عنوان مجری یا راوی تئاترمان انتخاب کردیم و گفتیم اینها نقاط قوّت برای ما هستند. بعد از بررسی‌های زیاد دیدیم نقاط قوّت‌مان از نقاط ضعفمان بیشتر است. مبحث اصلی ما این بود که این «بوم ایده» به صورت شعاری نباشد و ما بتوانیم با اجرای تئاتر آن را اجرایی کنیم».

او ادامه داد: «3 اولویت در بحث اجرای تئاتر داشتیم که اجرای تئاترسالن‌های نمایشی، اجرای تئاتر در پارک و غرفه‌ها و تبلیغ تئاترمان از سوی صدا و سیما بود».

* تماس با عموی آموزش و پرورشی برای کمک به اجرای «بوم‌ایده»

از این دانش‌آموز اهل شهر کرمان پرسیدم که «کارهایی که کردید نتیجه هم داد؟» که او گفت: «عموی یکی از بچه‌های گروهمان در آموزش و پرورش کرمان بود؛ وقتی که به او زنگ زدیم و طرح‌مان را گفتیم به ما گفت که می‌توانیم به مقطع دبستان‌های شهر کرمان بخشنامه بزنیم و نوبت صبح روزهای چهارشنبه یا پنج‌شنبه سالن آن مدرسه را به تئاتر شما که در رابطه با تبدیل شعارهای اخلاقی به عملِ اخلاقی بود، اختصاص دهیم».

او گفت: «قرار شد غروب روزهای پنج‌شنبه و جمعه‌ تئاترمان را در پارک‌ها اجرا کنیم. در این مورد نیز تحقیق کردیم و متوجه شدیم که اجاره یک غرفه در پارک‌ها روزی 60 هزار تومان است و ما مشورت کردیم و گفتیم اگر خانواده‌ای بخواهد با شخصیت‌های نمایشی ما عکس بیندازد و ما آن عکس را روی شاسی بزنیم برای خودمان 10 هزار تومان در می‌آید و می‌توانیم بین 30 تا 40 هزار تومان آنها را بفروشیم و اگر 10 خانواده در روز این کار را انجام دهند حتی می‌توانیم سود کنیم و سود حاصل از تئاتر را در خود تئاتر خرج کنیم».

** توقعات از وزیر جدید آموزش و پرورش

از وی سؤال کردم «توقعت از وزیر جدید آموزش و پرورش چیست؟»، که در پاسخ گفت: «اول از همه اینکه سند 2030 اجرا نشود و جلوی اجرای آن در مدارسی که اجرا می‌شود سریعاً بگیرد چرا که ما از این طرف در بحث اخلاق کار می‌کنیم در صورتیکه سند 2030 اصل موضوع اخلاق را زیر سؤال می‌برد».

* جامعه فقط دکتر و مهندس نمی‌خواهد

این دانش‌آموز ادامه داد: «دیگر خواسته من از وزیر جدید این است که اگر جمعیت دانش‌آموز زیادتر از تعداد مدارس باشد بهتر است تا اینکه ساختمان‌هایی به نام مدرسه بسازند و خالی باشد یا استحکام لازم برای برگزاری کلاس درس را نداشته باشد. چند نفر از دوستان خودم به خاطر سخت بودن مطالب کتاب‌ها، هزینه رفت و آمد و ... در حال ترک تحصیل هستند. همه دانش‌آموزان که دکتر و مهندس نمی‌شوند، جامعه به رفتگر، دانشمند، جوشکار، برق‌کار، ساختمان‌ساز و ... هم نیاز دارد به همین دلیل باید دانش‌آموزان به سمت و سویی که خودشان دوست دارند حرکت کنند».

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: «اهرکسی که وزیر آموزش و پرورش می‌شود به فکر زیاد کردن مدارس و دانشکده‌ها هست اما باید سطح علمی هم همزمان با ازدیاد مدارس رشد پیدا کند.»

از یکی از مربیان روحانی این گروه‌ها به نام آقای شیخ‌بهایی، محصل پایه دهم حوزه، محقق و نویسنده در حوزه امور تربیتی و آموزشی درخواست گفت‌وگویی کوتاه می‌کنم. او نشسته بود کنار بچه‌ها و در حال رصد کردن جر و بحث‌ها و تلاش‌های آنان بود.

از این روحانی جوان در مورد جو این سالن و گروهی که با آنها کار می‌کند می‌پرسم که او اینطور پاسخ داد: مدارس صدرا، مدارس علوم اسلامی است که برای اهداف انقلاب اسلامی نیروی انسانی تربیت می‌کند البته در این چند سال که از تأسیس رشته معارف می‌گذرد متولی خاص و مشخصی برای این رشته نبود و این رشته تحت‌الشعاع رشته علوم انسانی قرار گرفته بود.

* به کارگیری خلاقیت دانش‌آموزان در حل مسائل کشوری

وی گفت: با تغییر مدیریت سازمان تبلیغات و همچنین مدیریت مدارس صدرا با توجه به پیشینه کار این مدیریت با جوانان، برای اینکه بچه‌ها بتوانند به مدیران لایق در نظام برسند در یک کار عملی شرکت می‌کنند و بچه‌ها را در اینجا در کاور یک اردو دور هم جمع می‌کنند تا بچه‌ها در این اردو خلاقیت خود را در حل مسائل کشوری به کار گیرند.

* بعضی ایده‌ها در کنار اینکه همسو با اهداف انقلاب است، درآمدزاست

حجت‌الاسلام شیخ بهایی ادامه داد: در این دوره در نظر گرفتیم که کار عملی در اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی انجام دهیم و مسؤولان نیز گفتند همزمان با اردو برای دانش‌آموزان، آنها را با عملیاتی کردن بیانیه گام دوم انقلاب درگیر کنیم؛ دانش‌آموزان در این دوره در موضوعاتی که در گام دوم مطرح شده بود و برای اجرایی شدن توصیه‌های مقام معظم رهبری ایده‌پردازی کردند که اتفاقاً در بعضی مواقع این ایده‌ها درآمدزا هم هستند و در جریان اینکه برای مجریان آن ایده درآمدزا هستند با اهداف انقلاب اسلامی نیز هم‌سو باشند؛ نکته مهم این است که بچه‌ها تجربه کسب کنند و یک چشم‌انداز واقعی از زندگی خود داشته باشند.

* توقعات از وزیر آموزش و پرورش جدید

این محقق و نویسنده امور تربیتی در پاسخ به این پرسش که «انتظارات شما از وزیر جدید آموزش و پرورش چیست؟»، گفت: انتظارمان از وزیر جدید آموزش و پرورش خیلی واضح است، انتظار ما اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به جای استفاده از اسناد بالادستی و افرادی که سوادی نسبت به مدل کار نظام اسلامی ندارند با صِرف نگاه به غرب و بدون درک از درون‌مایه کار آنها، الگوهایی را دنبال می‌کنند، هست. 

او ادامه داد: مسأله اجرایی شدن سند 2030 در آموزش و پرورش یک مسأله جدی است، در استان‌های مختلف شنیدیم که سند 2030 در حال اجرایی شدن است، اگر خود مسؤولان این سند در هر سطح گسترده که اتفاق می‌افتد عامل نباشند، در هر سطحی که هست نهایتاً مقصر هستند.

* سند 2030 ضدیت کامل با شریعت و اهداف نظامی اسلامی است

حجت‌الاسلام شیخ بهایی درباره مشکل سند 2030 نیز گفت: مشکل این سند، در سطح بالادستی این است که استقلال کشور را به داشتن یک چشم‌انداز نادیده می‌گیرد و برای کشور تعهد بی‌مورد می‌آورد و در سطح عملی با مراجعه به ضمیمه‌های این سند می‌بینیم که در ضدیت کاملی با شریعت و اهداف نظام اسلامی است و به جای تولید نیرو برای پیشرفت کشور، نیروی انسانی برای پیشبرد اهداف غرب تربیت می‌کند؛ به نظر من مهمترین مسؤولیت و محور وزیر جدید تعیین تکلیف این سند است.

* اگر دغدغه واقعی حل مشکلات باشد، تأمین نیازها وجود دارد

وی با بیان اینکه می‌دانیم محدودیت مالی در بحث نوسازی و جذب نیرو وجود دارد، اضافه کرد: اگر دغدغه واقعی برای حل مشکلات آموزش وجود داشته باشد قطعاً امکان تأمین نیازها وجود دارد. مسائل کارشناسی نباید تحت‌الشعاع سیاست‌زدگی و جریانات سیاسی قرار بگیرد همه نظرات باید شنیده شود و مدیریت در جهت منابع ملی به شکل واقعی اتفاق افتد. 

صدای اذان ظهر از حرم حضرت عبدالعظیم(ع) در همه جا پخش شد و انسان را به نماز و عبادت به سوی خدا دعوت می‌کرد.

* فرا رسیدن زمان رد یا انتخاب «بوم‌ایده»

بعد از کمی استراحت حدود ساعت 16 شد و دانش‌آموزان قرار بود از ایده‌های خود دفاع کنند؛ 

بچه‌ها لباس‌های خود را عوض کردند و بوم‌ایده‌های خود را به دست گرفتند و به سمت سالن رفتند تا بوم‌ایده‌های خود را به داوران ارائه دهند؛ قرار بود مجری برنامه بر اساس قرعه گروه‌ها را صدا بزند تا دانش‌آموزان به دفاع از بوم‌ایده‌های خود بپردازند.

داوران مشتمل بر 3 روحانی بودند که بوم‌ایده‌های دانش‌آموزان را به چالش کشیدند و از آنها درباره اینکه چقدر هزینه دارد؟ آیا امکان اجرایی شدن ایده را دارد؟ آیا بوم‌ایده‌ ارائه شده توسط دانش‌آموزان مشکل جامعه را حل خواهد کرد یا خیر؟ و ... سؤال می‌پرسیدند. 

سالن پُر از دانش‌آموز شده بود و صدای همهمه همه جا را برداشته بود، دانش‌آموزان در رابطه با چگونگی دفاع از بوم‌ایده خود با هم صحبت می‌کردند و سر این موضوع که چه کسی برای دفاع از بوم ایده، به پشت میکروفن برود با هم و با مربی خود مشورت می‌کردند.

جلسه داوری شروع شد، گروه‌های «بام ایران»، «مهدی یاران»، «افسران جنگ نرم»، «بُرنا»، «شهید حججی» و 4 گروه دیگر در زمان 7 دقیقه به دفاع از بوم‌ایده‌های خود پرداختند و در آخر با رأی داوران 3 گروه برنده شدند و در آخر مراسم هم کیک تهیه شده برای رویداد دانش‌آموزی مدیران جوان بریده شد و بین دانش‌آموزان و مسؤولان حاضر در جلسه پخش شد.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.