کیفیت هوای تهران رو‌ به بهبود است

محمد رستگاری معاون نظارت و پایش هوای محیط زیست تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه محیط زیست خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه برنامه‌های کنترل آلودگی هوا به صورت جدی از سال 93 با مصوبه دولت آغاز شده است، خاطرنشان کرد: پیش از ابلاغ این مصوبه نیز از سال 79 برنامه‌هایی در زمینه کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شد که حاصل آن کنترل مونواکسیدکربن بود. 

وی ادامه داد: با ابلاغ این مصوبه از سال 93 برنامه‌هایی در محورهای مختلف از قبیل کنترل آلودگی منابع ثابت و متحرک و بهبود کیفیت سوخت را پیش گرفتیم که نتیجه آن به تدریج در کیفیت هوای تهران مشخص شد. 

معاون نظارت و پایش هوای محیط زیست تهران اظهار داشت: بر اساس سنجش کیفیت هوای تهران در سال 93، 40 درصد از آلودگی هوا کاسته شد و تا امسال به جز سال 96 کیفیت هوا هر ساله رو به بهبود بوده است که این مسئله نشانگر این است که این اقدامات مؤثر بوده است. 

رستگاری بهبود کیفیت سوخت و ارتقای استاندارد خودروها را از اثربخش‌ترین اقدامات صورت گرفته در خصوص آلودگی هوای تهران عنوان کرد و گفت: اگر این اقدامات قطع نشود و مصوبات قانون هوای پاک اجرا شود، قطعاً کیفیت هوای تهران به حد قابل قبولی خواهد رسید. 

وی افزود:‌ این مسئله بدین معنی نیست که تهران با اجرای این مصوبات حتی یک روز هم هوای غیرسالم نداشته باشد، چرا که 10 میلیون جمعیت در این شهر زندگی می‌کنند و اگر با بهترین خودروها و بهترین کیفیت سوخت هم در سطح شهر حرکت کنند، آلودگی هوا در زمان وارونگی دما اتفاق می‌افتد. 

معاون نظارت و پایش هوای محیط زیست تهران در خصوص اثربخشی طرح جدید کاهش آلودگی هوای تهران نیز توضیح داد: این طرح آلودگی بیشتر جنبه ترافیکی دارد و قطعاً اثراتی هم بر آلودگی هوا خواهد داشت، اما مسئله این است که این طرح از ابتدای تیرماه آغاز شده و با توجه به کاهش عبور و مرورها به دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها  از شدت آلودگی هوا کاسته می‌شود. 

وی افزود: بنابراین نتیجه‌گیری درباره موفقیت این طرح نیازمند گذشت زمان است و باید از ابتدای مهر درباره نکات مثبت و منفی این طرح قضاوت کنیم و در حال حاضر زمان اظهارنظر کردن درباره آن نیست. 

رستگاری خاطرنشان کرد: براساس قانون هوای پاک، هر طرح ترافیکی‌ که اجرا می‌شود باید منجر به کاهش آلودگی هوا شود و اگر طرح در حال اجرای کاهش آلودگی هوا در این زمینه موفق نباشد، براساس قانون درباره ادامه آن تصمیم‌گیری خواهد شد. 

طرح جدید ترافیک تهران ازاول تیر اجرایی شد و براساس این طرح در محدوده سابق طرح زوج و فرد تنها 20 روز تردد در هر فصل رایگان است و برای سایر روزهای سال باید عوارض پرداخت شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

کیفیت تهران بهبود

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.