۴۳ هزار شغل پایدار در مراکز رشد دانشگاهی کشور ایجاد شده است

به گزارش خبرنگار خبرآنی، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری در حاشیه شرکت در پنجاه و دومین اجلاس معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه بین المللی امام خمینی در استان قزوین در حال برگزاری است در گفتگو با خبرنگاران در خصوص برنامه‌های وزارتخانه در حمایت از رونق تولید اظهار داشت: وزارت علوم در ادامه تلاشی که برای ارتباط وسیع و گسترده با مراکز تولیدی و صنعتی و بخش‌های مختلف جامعه داشته مدتی است ظرفیت‌های دانشگاهی را به سمت و سوی حل مسائل و کمک به بهبود مراکز سوق داده و در سال جدید بخصوص بعد از اعلام شعار سال برای حمایت از رونق تولید هم گام برداشته است.

غلامی بیان کرد: رویکرد ما هدایت دانشگاه‌ها به سمت تولید است تا نیاز دستگاه‌های مختلف و صنایع را با کمک دانشجویان و استادان برجسته و ایده پرداز را برطرف کنیم به همین دلیل بسیاری از برنامه‌ها در این مسیر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری یادآور شد: خوشبختانه شاهد رویکرد خوبی از سوی واحدهای صنعتی هستیم و مراجعه آنها به دانشگاه بیشتر شده و می‌توان امیدوار بود این ارتباط دوسویه بین صنعت و دانشگاه تقویت شود.

منصوری اضافه کرد: در دهه اخیر برای اینکه دستاوردهای علمی را به فن آوری و سپس به اشتغال تبدیل کنیم کارهای زیادی صورت گرفته و برنامه‌ها به سمت اشتغال و کمک به تولید و رفع مشکلات این بخش هدایت شده و در همین راستا در تأسیس و توسعه مراکز رشد جدی هستیم و حمایت از شرکت‌های کوچک و صاحبان ایده‌های جدید در دستور کار قرار گرفته و به این واحدها امکانات و تسهیلات اولیه را می‌دهیم تا به سمت تشکیل یک گروه کاری و شرکت‌های کوچک حرکت کنند.

فعالیت ۴۳ پارک علم و فن آوری در کشور

وی تصریح کرد: در کنار این برنامه‌ها راه اندازی پارک‌های علم و فن آوری در کشور تقویت و عملیاتی شده و در حال حاضر ۴۳ پارک در سراسر کشور شکل گرفته که از شرکت‌های دانش بنیان حمایت می‌کنند به طوری که برخی از این شرکت‌ها کارهای ارزشمندی دارند و توانسته‌اند هم در داخل بسیاری از نیازهای کالاها و تجهیزات صنعتی را برطرف و تأمین کنند و هم خدمات خود را به خارج صادر کنند.

غلامی اظهار داشت: اینها از جمله ظرفیت‌هایی است که به تدریج با حمایت‌هایی که از سوی پارک‌ها و مراکز رشد صورت می‌گیرد توسعه پیدا خواهد کرد و امیدواریم در روند پیشرفت این امور خود مراکز صنعتی و تولیدی هم رویکرد تعاملی بیشتری با دانشگاه داشته باشند و از این ظرفیت و توانمندی استفاده کنند.

وی گفت: با دستاوردهای خوبی که به دست آمده باید به مدیران صنعتی اطمینان دهیم که باور کنند و حتماً مطمئن باشند در یکی از دانشگاه‌ها و یا دانشکده‌ها مشکل آنها حتی اگر در ظاهر بسیار سخت و پیچیده باشد قابل حل شدن است.

وزیر علوم افزود: مگر در سایر حوزه‌ها که به موفقیت رسیدیم چه کسانی مشکلات ما را حل کرده‌اند و این در شرایطی است که بیشتر محققان و اندیشمندان داخلی گره گشای مسائل بوده‌اند و امروز هم باید به جوانان خوش فکر و عالم خود اتکا کنیم تا مشکلات حل شود و باور کنیم با این همه استاد و دانشجو و مراکز آموزش عالی بسیاری از مسائل کشور قابل حل شدن است.

ایجاد ۴۳ هزار شغل در ۵۰۰۰ مرکز رشد کشور

غلامی در ادامه اظهار داشت: در سطح مراکز رشد و پارک حدود ۵ هزار شرکت دانش بنیان فعال شده و در این مجموعه‌ها بیش از ۴۳ هزار شغل پایدار ایجاد شده است که بر مبنای دانش و فناوری جدید کار می‌کنند و هیچ فعالیت آنها بدون اتکا به دانش نیست و این حرکت نشان می‌دهد تعداد ایده‌هایی که به سمت دانش بنیان شدن می‌رود روز به روز بیشتر می‌شود.

وزیر علوم در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنی که پرسید برای مقابله با تهدید کاهش دانشجو در دانشگاه‌ها چه برنامه‌ای دارید اظهار داشت: کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها باعث شده توسعه کمی که قبلاً داشتیم و در اواخر نیمه دوم دهه هشتاد داوطلب زیادی را پشت سر خود داشت امروز دیگر نیازی به این همه صندلی نباشد و در این شرایط حتماً دانشگاه‌ها باید به سمت تغییر در سرفصل‌های درسی،
افزایش کیفیت و تقویت زیرساخت‌های آموزشی حرکت کنند.

وی اضافه کرد: بخش‌های غیر دولتی هم صندلی خالی زیادی دارند و حتماً وزارت علوم تلاش می‌کند در قالب استانداردهایی که باید رعایت شود حمایت لازم را صورت دهد تا بخش‌های غیر دولتی هم به سمت ارتقا کیفیت بروند.

غلامی یادآور شد: در بخش دولتی هم طرح ساماندهی آموزش عالی در دستور کار و در حال آماده شدن برای اجراست که هدف اصلی آن کیفی سازی و مأموریت گرا کردن واحدهای مختلف است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای خوبی در کشور شکل گرفته‌اند و توانایی خوبی دارند و نیاز منطقه ایجاب می‌کند که این توانایی‌ها در آنها تقویت شوند لذا در طرح ساماندهی تلاش می‌کنیم همه آنها را به سمت تقویت کیفی و هم مأموریت گرا کردن برای حل مسائل پیش ببریم.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.