ابداع ابزار مهندسی ژنتیکی که ریسک درمان را کم می کند

 به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از انگجت، استفاده از  مهندسی ژنتیک برای از بین بردن بیمار ها چالش های بیشماری دارد از جمله مشکلات مربوط به جهش های ژنتیکی مبتنی بر شرایط مانند آنچه در بیماری هانتینگتون اتفاق می افتد.

بیماری هانتینگتون یک اختلال پیشرونده مغزی است که باعث حرکات کنترل نشده، مشکلات عاطفی و از دست دادن توانایی تفکر و شناخت شود.

روش های فعلی که  ژن را جایگزین می کنند، احتمال دارد خسارت هایی به وجود بیاورند. در همین راستا محققان انستیتو سالک ابزاری ابداع کرده اند که می تواند جهش های ژنتیکی به وجود آمده هنگام فعالیت را اصلاح کند.

این ابزار SATI نام دارد و براساس HITI ( یک نسخه از ابزار مشهور کریسپر) ساخته شده است. ابزار SATI  جهش هایی را  کنترل می کند که با جایگزین کردن یک نسخه سالم از ژن معیوب در منطقه کدگذاری نشده دی ان ای به وجود می آیند. همزمان با انجام فرایند خودترمیمی دی ان ای، ژن های نرمال همراه نسخه های قدیمی در ژنوم ها یکپارچه می شوند.

این روند خسارات ناشی از جهش را بدون هیچ گونه ریسکی از بین می برد.

در آزمایشگاه این روش تاثیرات زیادی روی بیماری پیری زودرس(progeria) داشت. موش هایی که با SATI درمان شدند ۴۵ درصد بیشتر زنده ماندند و تاثیرات پیری نیز در آنها کاسته شد.  می توان چنین نتیجه گرفت که چنین روندی در بیماران انسانی مبتلا به پیری زودرس به ۱۰ سال افزایش عمر منجر می شود.

 البته این مورد هم مانند بقیه درمان های مهندسی ژنتیک هنوز نیازمند ارتقای بیشتری است.

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.