مانور نظامی کره جنوبی اطراف جزایر مورد مناقشه با ژاپن

ارتش کره جنوبی امروز (یکشنبه) مانورهای دو روزه‌ای را در اطراف مجمع‌الجزایر کوچکی که ژاپن نیز بر آن ادعای مالکیت دارد، آغاز کرد؛ اقدامی که چند روز پس از تصمیم سئول برای خروج از توافق تشریک اطلاعات نظامی با توکیو اعتراض ژاپن را برانگیخت.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، توکیو و سئول مدتهاست که بر سر حق حاکمیت مجمع الجزایر کوچکی که در ژاپن به تاکه‌شیما و در کره جنوبی به دوکدو معروف است، اختلاف دارند؛ مجمع الجزایری که در دریای ژاپن یا همان دریای شرقی بین دو کشور کره جنوبی و ژاپن واقع شده است.

یکی از مقامات وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد، این مانورهای نظامی امروز آغاز شدند و شامل نیروهای دریایی، هوایی و زمینی، ناو و هواپیما می‌باشند.

نیروی دریایی کره جنوبی تاکید کرد: این مانور تحت عنوان "آموزش دفاع قلمرویی دریای شرقی" عزم و اراده ارتش برای دفاع از جزایر دوکدو و مناطق پیرامون دریای شرقی را تحکیم می‌بخشد.

این در حالی است که وزارت امور خارجه ژاپن این مانورهای نظامی را غیر قابل قبول خواند و گفت: اعتراض خود را به کره جنوبی ابلاغ کرده و خواستار پایان این مانورها شده است.

کنجی کانسوگی، مدیر کل اداره آسیا و امور اقیانوسیه در وزارت امور خارجه ژاپن در بیانیه‌ای به سفارت کره جنوبی در توکیو گفت: بدون شک این مجمع‌الجزایر بخش ذاتی قلمروی ژاپن است.

تنش‌ها در این منطقه در بحبوبه تشدید اختلافات سیاسی و اقتصادی میان کره جنوبی و ژاپن، سری موشک‌های پرتاب شده توسط کره شمالی و گشت زنی‌های نظامی توسط چین و روسیه به شدت اوج گرفته است.

کره جنوبی روز پنجشنبه اعلام کرد که توافق تشریک اطلاعات نظامی با ژاپن را فسخ می‌کند؛ اقدامی که اعتراض توکیو را به همراه داشت و اختلافات دیرینه بر سر تاریخ را که تجارت میان این دو کشور را خدشه‌دار کرده و همکاری امنیتی حول محور کره شمالی را متزلزل کرده، افزایش داد.

روابط میان کره جنوبی و ژاپن از اواخر سال گذشته میلادی به دنبال یک اختلاف دیپلماتیک وخیم شد. ژاپن و کره‌جنوبی بر سر حکم سال ۲۰۱۸ دیوان عالی کره‌جنوبی که تاکید داشت شرکت‌های ژاپنی باید بابت نیروی کار اجباری از اتباع کره‌ای در نیمه اول قرن بیستم غرامت بدهند، اختلاف دارند. پس از آن ژاپن تصمیم گرفت صادرات برخی قطعات به کره‌جنوبی را محدود کند و سئول را از لیست شرکای تجاری سودمند خارج کند. در واکنش به این تصمیمات، کره‌جنوبی هم اقدامات مشابهی انجام داد.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.