پایش ماهواره‌ای ۳ دریاچه جنوبی کشور/ «بختگان» خشک شد

به گزارش خبرنگار خبرآنی، پایش ماهواره ای دریاچه های مهارلو، طشک و بختگان در حال حاضر با استفاده از تصاویر ماهواره ای و با کمک فناوری سنجش از دور در فواصل منظم انجام و سطوح آبی آنها استخراج شده است.

دریاچه مهارلو در جنوب شرقی شیراز دارای آبی بسیار شور و از کانسارهای بزرگ نمک ایران به شمار می آید. دریاچه بختگان نیز از جمله دریاچه های آب شور کشور است که در ۱۶ کیلومتری شیراز قرار داد. طشک هم در شمال غربی بختگان قرار دارد.

پایش ماهواره ای این ۳ دریاچه توسط معاونت توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران از سال ۱۳۵۵ تا مرداد ۱۳۹۸ صورت گرفته است.

برای پایش سطوح آبی دریاچه های مهارلو، بختگان و طشک از تصاویر ماهواره ای Terra/Aqua و سنجنده مادیس (modis) و همچنین تصاویر ماهواره ای سری لندست (Landsat) استفاده شده است.

مساحت آبی دریاچه ها با استفاده از شاخص تشخیص آب (NDWI) در سالهای متوالی استخراج و برآورد شده است.

در شروع این دوره پایش، در سال ۵۵ دریاچه ها وضعیت خوبی داشتند. در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی نیز مساحت آبی دریاچه ها نوسانات زیادی داشته و دهه ۸۰ با خشکی کامل شروع شده است.

طبق تصاویر ماهواره های دریافت شده، بهار سال ۸۳ یکی از بهترین دوران آبی این دریاچه ها محسوب می شود و نهایتا دهه ۸۰ نیز برای این دریاچه ها با خشکی کامل به پایان رسیده است.

در همین حال وضعیت خشکی این دریاچه ها تا پاییز سال ۹۴ با نوساناتی ادامه داشته و از نیمه دوم این سال تا حدودی تغییر کرده است.

اواسط پاییز ۹۷ پس از یک دوره خشکی کامل، آبگیری دریاچه ها سیر صعودی پیدا کرده و پایش های بهاری سال ۹۸ نیز سرعت آن را افزایش داده است.

در زمان حاضر و با استناد به آخرین تصویر ماهواره ای دریافت شده در تاریخ ۲۶ مرداد ۹۸ مساحت آبی دریاچه مهارلو ۲۳ کیلومتر، طشک ۸ کیلومتر و دریاچه بختگان کامل خشک گزارش شده است.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.