ایجاد خیل پزشکان بیکار با اجرای طرح افزایش دوبرابری ظرفیت پزشکان

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم گرامیداشت روز پزشک ضمن قدردانی از زحمات پزشکان اظهار داشت: خطاب به کسانی که ما را مورد کم مهری قرار می‌دهند عنوان می‌کنم که پزشکان رنج هایی کشیده اند تا مردمان این سرزمین شاداب و تندرست باشند و از پزشکان تقاضا می‌کنم که از برخی از نامهربانی ها نرنجند به دلیل اینکه مردم این سرزمین در قدر شناسی شهره آفاق هستند.

وی عنوان کرد: می‌بینم که برخی از پزشکان در مطب خود تابلو نصب کرده‌اند و از بیماران نیازمند ویزیت دریافت نمی‌کنند و حتی هزینه درمان آن‌ها را نیز پرداخت می‌کنند. مردم ما قدرشناس هستند و ممکن است گاهی ما دچار قدرناشناسی بشویم، افرادی که با نامهربانی و بی مهری با خدمتگزاران خود رفتار می‌کنند پاداشی جز جهنم نخواهند داشت.

نمکی افزود: کاهش مرگ و میر کودکان و زنان، افزایش امید به زندگی، افزایش پوشش واکسیناسیون و ترویج تغذیه با شیر مادر از جمله دستاوردهای عرصه پزشکی بوده است.

وی گفت: در بسیج کنترل ملی فشار خون همکاران پزشک پیشتاز این مهم بوده‌اند، از ۳۸۰ هزار مرگ سالانه ۳۱۳ هزار مرگ به دلیل بیماری های غیرواگیر بوده است و ۱۰۰ هزار نفر به دلیل فشار خون بالا جان خود را از دست می‌دادند. قرار بود فشار خون ۲۰ میلیون نفر را اندازه گیری کنیم که پزشکان توانستند فشار خون ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر را کنترل کنند.

نمکی گفت: در حادثه سیل اخیر ۲۵ استان درگیر سیلاب بودند و حتی یک مورد اپیدمی نداشتیم که این موضوع نیز نتیجه تلاش پزشکان بوده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه ابوعلی سینا حکیم، شاعر و هنرمند بوده است گفت: حضور پزشکان هنرمند باعث افتخار ما است.

نمکی افزود: اینکه بیماری در دل شب، نفس راحتی کشید تمام کائنات شما را تعظیم خواهند کرد و به عنوان وزیر بهداشت و کوچکترین عضو جامعه پزشکی شما دست یکایک عزیزانم را برای همه خدمتگزاری‌ها می بوسم.

وی با اشاره به نقش آموزش در پیشگیری از کنترل بیماری‌ها گفت: طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از شهریورماه آغاز خواهد شد. نقش پزشکان به عنوان معلم در این حرکت مهم است. پس از پرونده الکترونیک سلامت طرح پزشک خانواده اجرایی خواهد شد و ۱۴هزار پزشک خانواده در این طرح به‌کار گرفته خواهند شد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: با افزایش استاندار داروی تولید داخل اجازه واردات داروی برند را نخواهیم داد و پزشکان باید ما را در این حرکت کمک کنند، سهم دارویی ما از جی دی پی ۱.۲ دهم است.

وی گفت: پزشکان باید در نسخه نویسی الکترونیکی ما را کمک کنند، آموزش پزشکی باید جامعه محور شود و فارغ‌التحصیلان با مشکلات نظام بهداشت و درمان باید آشنا باشند.

نمکی ادامه داد: تا وقتی من وزیر بهداشت هستم اجازه نخواهم داد کسی به حرفه پزشکی بی‌احترامی کند و نباید بگذاریم بحث درون خانواده به بیرون کشیده شود.

نمکی افزود: تعرفه‌های امروز مورد توجه پزشکان نیست ولی سعی کردم تعرفه‌ها را تا پایان اسفند مصوب کنیم و بین تعرفه بخش خصوصی و دولتی تفاوت قائل شویم، و تلاش می‌کنم در سال ۹۹ تعرفه‌ها منطقی تعیین شود. در حال حاضر ۵۵هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل داریم و سالی ۷هزار نفر فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه کمبود جدی پزشک در کشور نداریم گفت: ۳۰ درصد ظرفیت ویژه برای نقاط محروم در نظر گرفتیم، و افزایش دو برابری ظرفیت پزشکی به جز خیل عظیم پزشکان بیکار در آینده دربر نخواهد داشت.

نمکی گفت: بیکاری فارغ‌التحصیلان دور ریختن سرمایه ملی است.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.