امضای 50 تفاهم‌نامه برای ارائه آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموزان

سیدمصطفی آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس با اشاره به وضعیت ارائه «آموزش‌های مهارتی» گفت:‌ در سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، آنچه که به آن اشاره شده مربوط به ارتقای جایگاه آموزش و پرورش به مثابه مهم‌ترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه‌های اجتماعی است و باید به آن پرداخته شود یعنی اینکه ما در بحث رونق تولید و حمایت از کالای ایرانی نیاز به کالای با کیفیت داریم و نیروی انسانی ماهر می‌تواند آن کالا را تولید کند.

وی اضافه کرد: در سیاست‌گذاری‌های کلی ایجاد تحول و در فصل سوم سند تحول به مشارکت خانواده‌ها، نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی اشاره شده است تا نیروی انسانی ماهر داشته باشیم.

آذرکیش ادامه داد: اهمیت این موضوع به قدری بالاست که چندین جا بر آن تأکید شده است؛ در فصل هشتم سند تحول تأکید می‌کند که تمام دستگاه‌ها و نهادها به ویژه رسانه ملی موظف هستند در چارچوب این سند همکاری لازم با نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی را برای تحقق اهداف تحول بنیادین آموزش و پرورش معمول دارند؛ پس مشخصا اگر بخواهیم بستر و زیرساخت‌های لازم را برای مهارت‌آموزی در کشور ایجاد کنیم، تعامل اثربخش و مشارکت تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش افزود: در بیانیه گام دوم انقلاب به ظرفیت عظیم جوانان برای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی تأکید شده است و در همین راستا باید در زیرساخت‌های حقوقی، زیرساخت‌های اقتصادی و زیرساخت‌های مربوط به نظام آموزشی مشترکا اصلاحاتی ایجاد شود تا بتوان کارورزی و حضور در محیط‌های واقعی کار را برای دانش‌آموزان ایجاد کرد.

آذرکیش خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های ما در وزارت آموزش و پرورش متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیاز بازار کار است که برای این متناسب‌سازی نیز به مشارکت اثربخش و تعامل سازنده با ذی‌نفعانی که سهیم و مؤثر هستند، نیاز داریم و اگر بخواهیم نیروی انسانی در حوزه فنی، کشاورزی، خدمات و هنر تربیت کنیم قطعاً باید وزارت صنعت معدن و تجارت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بسیاری از بخش‌های خصوصی نظیر اتاق اصناف ایران، اتاق بازرگانی، معادن و صنایع ایران و ... مشارکت داشته باشند.

وی گفت:‌ در فصل چهارم قانون اساسی اشاره شده است که نظام اقتصادی ما بر سه پایه دولتی، تعاونی و غیردولتی استوار است و برای اینکه آموزش‌های ما منجر به ورود به اشتغال بهتر شود قطعاً به یک نظام اقتصادی پویا و فعال نیاز داریم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تمام خروجی‌های نظام آموزشی در کشورهای موفق را که نگاه می‌کنیم، در صورت تعامل خوب با بخش نظام‌های اقتصادی و نظام آموزشی در آموزش مهارت‌ها موفق بوده‌اند. 

آذرکیش افزود: در کشور ما زمانی که اقتصاد فعال است و تولید رونق دارد، قطعاً در کنارش جذب و ورود به بازار کار توسط خروجی‌های نظام آموزشی با درصد بسیار بالاتری است؛ پس مشخصاً برای اینکه فرزندان ما بتوانند از ظرفیت‌های محیط واقعی کار استفاده کنند، تعامل بین دستگاهی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.

وی اظهار کرد: در قالب قوانینی که داریم نیازمند به تصویب قوانینی هستیم که مشوق‌های لازم را هم به کارفرما و هم به پیمانکار برای جذب فارغ التحصیلان مهارت‌دیده در هنرستان‌ها داشته باشیم؛ الحمدالله قوانین تکلیفی به اندازه کافی داریم که مثلا تکلیف می‌کند وزارت آموزش و پرورش باید این کار را بکند، تکلیف می‌کند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید این کار را بکند ولی قوانینی که مشوق باشد و بتواند اولویت جذب را چه در استخدام‌ها، چه در خود اشتغالی و چه در دریافت کمک‌های فنی و اعتباری بیشتر کند، کم است.

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بنده در مصاحبه‌های قبلی خود عرض کردم این قوانین بیشتر ناظر بر رفع مشکل بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی است؛‌ در صورتی که اگر این مشوق‌ها و اصلاح قوانین را به سمتی ببریم که بتواند خود اشتغالی، اشتغال و دریافت کمک‌های فنی و اعتباری را برای خروجی هنرستان‌ها تقویت کند، عملا دانش‌آموخته دانشگاهی بیکار نخواهیم داشت و افرادی که وارد دوره مقدس سربازی می‌شوند نیز دارای مهارت خواهند بود.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان هنرستانی پس از خروج از آموزش و پرورش یا وارد دوره مقدس سربازی می‌شوند یا وارد بازار کار می‌شوند یا اینکه به سمت زندگی خود می‌روند و یا وارد دانشگاه می‌شوند؛ اگر این افراد مهارت‌آموخته قبل از دوره هجده سالگی و متوسطه باشند، مطمئن باشید در هرکدام از سه جایگاه نامبرده وارد شوند، دارای مهارت هستند. 

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: همان‌طور که به نخبگان در حوزه‌های علمی نیاز داریم، به نخبگان در حوزه‌های مهارتی نیز نیاز است. 

آذرکیش افزود: اهمیت دادن به مسابقات جهانی مهارت در کنار مسابقات جهانی که برای فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر، علوم زیست و... برگزار می‌شود می‌تواند، در راستای بسترسازی‌های فرهنگی برای توسعه رشته‌های مهارتی کمک‌کننده باشد.

وی اذعان کرد: قطعا جایگاه تیم ملی مهارت ما به اندازه سایر رشته‌ها است و الحمدلله اکثر همکاران در سیاست‌ها اعتقاد به آموزش‌ها دارند و ما نیز باید اعتقاد و اشتیاق آموزش مهارت را در مسؤولین، خانواده‌ها و فرزندان ایجاد کنیم؛ صرفا اعتقاد داشتن و اشتیاق به آن کفایت نمی‌کند، لذا اعتقاد و اشتیاق کمک می‌کند تا مجموعه‌ای از امکانات را برای مهارت‌آموزی بسیج کنیم. 

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه خاطرنشان کرد: این امکانات در اختیار سازمان‌های خارج از آموزش و پرورش، بخش خصوصی یا در قالب هنرستان‌ها در اختیار آموزش و پرورش است. چون ماهیت آموزش مهارتی در دنیا تقاضامحور است، پس ضرورتاً نیاز به تعامل بین دستگاهی دارد.

آذرکیش در راستای اقدامات انجام شده در حوزه‌های مهارتی گفت: 50 تفاهم‌نامه با دستگاه‌های دولتی و غیردولتی امضا کرده‌ایم که در همه این تفاهم‌نامه‌ها به کارآموزی و کارورزی، توسعه فرهنگ کارآفرینی، تقویت فرهنگ کار و استفاده از ظرفیت‌ها اشاره شده است؛ منتهی موضوع مهم این است که باید اراده ملی را بیشتر تقویت کنیم تا همه برای ارائه مهارت‌ها پای کار آیند. 

وی ادامه داد:‌ سرعت تکنولوژی به گونه‌ای است که اگر امسال وسیله‌ای خریداری شود، باید دو سال بعد به‌روزآوری شود؛ لذا بهترین روش این است که نظام‌های اقتصادی کشور و قوانین به سمتی روند که مشوق لازم برای به کارگیری بچه‌ها و جذب آنان را داشته باشد و الان ظرفیت بیرونی برای آموزش و به روز باید استفاده کنیم. 

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: چون کارخانجات، مؤسسات تولیدی و خدماتی عمدتاً تجهیزات به‌روز دارند، دانش‌آموزانی که در آن مکان‌ها آموزش می‌بینند نیز قطعاً از آموزش‌های به‌روزتری برخوردار می‌شوند و مجبور نیستند به طور مثال آموزش‌‌های مربوط به پیکان مدل سال 1340 را در آموزش و پرورش ببینند. 

وی بیان کرد: دستگاه‌های دولتی و غیردولتی، کارخانجات و... علاقه‌مند به حضور در طرح و اجرای آن هستند ولی قوانین باید این موضوع را تسهیل کنند. اگر نظام اقتصادی، قوانین و مشوق‌های لازم را برای جذب افراد ایجاد کند، ظرفیت و علاقه‌مندی به انجام کار وجود دارد؛ چون این کار برای تربیت و آینده فرزندان خودشان و همچنین تأمین نیاز نیروی انسانی کارآمد برای رونق تولید است و وقتی مشاهده شود قانون مشوق‌های لازم را ارائه کرده است، از آن استقبال خواهد شد. 

آذرکیش گفت: مطلوب ما این است که دانش‌آموزان کشور مانند بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته از روز اول حقوق و مزایا دریافت کنند. بسیاری از کشورها نظیر آلمان و اتریش در ارائه آموزش مهارتی موفق هستند و کالاهای بسیار باکیفیتی تولید می‌کنند که در آن کشورها، بچه‌ها از پایه‌های نهم و دهم وارد مجموعه کارخانه‌ای و مؤسسه تولیدی می‌شوند و قراردادی با هنرستان و مرکز مهارت‌آموزی بسته می‌شود؛ برخی از ساعت‌ها را در هنرستان حضور دارند و مابقی زمان را در کارخانه، اتحادیه یا بنگاه‌های اقتصادی حضور می‌یابند و به نسبت زمان‌های حضورشان، حق‌الزحمه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: الحمدلله این نگاه‌ها در کشور وجود دارد ولی کم است، که نیازمند حمایت‌های بیشتر است و قطعا مجلس شورای اسلامی و دولت و... باید از این طرح حمایت کنند.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.