تأسف عریقات نسبت به اقدامات آمریکا برای سیاسی کردن آنروا

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) از دبیرکل سازمان ملل خواست، تحقیقات کنونی درباره شبهات و ادعاهای موجود درباره فساد در آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی (آنروا) را پیش از تمدید مجدد دوره‌ این نهاد به اتمام برساند.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه الشرق الاوسط، صائب عریقات، دبیر سازمان آزادی‌بخش فلسطین گفت، در حالی که آنروا برای جمع‌آوری کمک‌های مالی تلاش می‌کند و در صدد در محوریت قرار دادن جمع‌آوری کمک‌های مالی و نیازهای آوارگان فلسطینی در کنفرانس بین‌المللی حامیان مالی در اواخر ماه سپتامبر است، ثبات آنروا و برنامه‌هایش در سال میلادی جاری و تمدید اختیارات این سازمان بسیار حائز اهمیت است.

وی خواستار عدم سیاسی‌ کردن وضعیت و قرار ندادن منطقه در معرض تنش بیشتر و بی‌ثباتی شد و خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: نیم میلیون کودک فلسطینی که به کمک‌های مداوم شما متکی هستند، نمی‌توانند در انتظار نتایج تحقیقات، کلاس درس خود را تعطیل کنند.

عریقات همچنین ضمن ارسال پیام‌های مشابهی به وزرای خارجه هلند، بلژیک و سوئیس، نسبت به تعلیق کمک‌های مالی این کشورها به دلیل ادعاهایی که هنوز صحت آنها اثبات نشده است، ابراز تاسف کرد و از این وزرا خواست، برنامه‌های آنروا را حتی موقتا به خطر نیندازند. وی تاکید کرد: ما در شرایط حساسی قرار داریم.

این مقام فلسطینی خطاب به وزرای مذکور گفت: شما به دلیل گزارش درز یافته درباره فساد اخلاقی در آنروا تعلیق کمک‌های مالی خود به این سازمان را اعلام کردید، اما هنوز اقدامات خودتان را در واکنش به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی اعلام نکرده‌اید و همچنان به کالاهای شهرک‌نشینان اسرائیلی مجوز می‌دهید تا وارد بازارهایتان شود و همین مساله درباره فعالیت‌های شرکت‌ها و نهادهای همدست با این رژیم در کشورتان هم صدق می‌کند. ما از شما و همه کشورهای دوستدار صلح اتخاذ تدابیر قاطعی برای تحکیم احقاق حقوق غیر قابل تصرف فلسطینیان و در رأس آن حق تعیین سرنوشت خود را انتظار داریم.

وی افزود: نیاز به حمایت و تامین بودجه آنروا همچنان موجود است، زیرا قطعنامه ۱۹۴ مجمع عمومی سازمان ملل و حق بازگشت و جبران خسارت هنوز اجرایی نشده‌ است.

این مسؤول تصریح کرد، در سایه نبود راه‌حل عادلانه برای مساله آوارگان فلسطین، دستیابی به راه‌حل سیاسی مرکزیت دارد. آنروا هم بر اساس تعهد جامعه بین‌الملل، برای تسهیل در بازگشت آوارگان به کشورشان و جبران خسارت، کارکرد سیاسی دارد و به همین دلیل تا زمان رسیدن به راه حل عادلانه، اختیارات آنروا از سوی مجمع عمومی سازمان ملل تمدید می‌شود.

عریقات نسبت به اقدام دولت آمریکا مبنی بر سیاسی کردن اقدمات آنروا با هدف نابودی مساله آوارگان فلسطینی ابراز تاسف کرد و گفت، برای جلوگیری از قطع کمک‌های آمریکا به آنروا، بیش از ۴۰ کشور عضو سازمان ملل تعهدات بیشتری ارائه کردند و این مساله بیانگر میزان اهمیت خدمات این سازمان و نقش آن در حفظ ثبات منطقه‌ای است.

دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین همچنین پیام‌هایی به احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و یوسف بن العثیمین، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی فرستاد و در آنها نگرانی رهبری فلسطین را درباره زمان درز یافتن گزارش محرمانه پیرامون تحقیقات "فساد موجود در آنروا" ابراز داشت؛ چراکه این اتفاق همزمان با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه سپتامبر با هدف تمدید دوره آنروا برای سه سال دیگر رخ داده است. اتفاقی که با تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای کاهش منابع حمایت مالی آنروا جهت مقدمه‌چینی برای نابودی مساله آوارگان فلسطینی و اسکان آنها در کشورهای میزبان همسو است.

در این راستا، عریقات بر موضع فلسطین مبنی بر عدم سیاسی‌کاری کمک‌های بشردوستانه و عدم مرتبط کردن پرونده‌های فساد به توقف یا تعلیق تامین بودجه و تقویت ساز و کارهای نظارتی و حساب‌رسی تاکید کرد و افزود، تصمیم سه کشور مذکور حقوق آوارگان فلسطینی را تضعیف می‌کند و احتمال دارد درد و رنج آنها را در سایه بحران مالی آنروا به دنبال تصمیم ترامپ برای توقف کمک‌هایش به این سازمان افزایش یابد.

وی از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خواست، کشورهای جهان را به ادامه حمایت مالی تا زمان دستیابی به راه‌حل عادلانه برای مساله آوارگان بر اساس قطعنامه ۱۹۴ سازمان ملل ترغیب کنند.

دفتر اصول اخلاقی وابسته به سازمان ملل درباره سوء مدیریت و سوءاستفاده مسؤولان عالی‌رتبه آنروا از اختیارات خود که به دنبال قطع کمک‌های مالی آمریکا با بحران مالی بی‌سابقه‌ای روبروست، تحقیق می‌کند. این سازمان در بدترین زمان ممکن یعنی در زمانی که تلاش می‌کند خود را در برابر طرح آمریکا برای نابودی‌اش حفظ کند، با اتهامات فساد روبرو بوده و این گزارش مدعی "دست داشتن مسؤولان ارشد آنروا در تخلفات اخلاقی" است. کارشناسان سازمان ملل در حال حاضر اتهامات وارده در این گزارش را بررسی می‌کنند که در آن تخلفات خطرناکی ذکر شده و برخی از آنها حتی شامل پییر کرینبول، کمیسیونر عالی آنروا نیز می‌شود.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸، کمک‌های مالی سالانه خود به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به آنروا را قطع کرد و موجب شد، این سازمان وارد بحران مالی پیچیده‌ای شود. واشنگتن مدعی است،‌ آنروا فاسد بوده، درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی را طولانی می‌کند و آمارش درباره تعداد آوارگان فلسطینی صحت ندارد.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.