میثاق خدمتی ماندگار/ گام‌های بلند برای حذف مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان

خبرگزاری فارس - گروه آموزش و پرورش: چند صباحی است که موضوع حذف مدارس خشت و گلی نقل محافل آموزشی شده است؛ مدارسی که در کشور زلزله‌خیز ایران، نگران کننده هستند. 

بر همین اساس موضوع حذف این مدل فضای آموزشی کلید خورد؛ سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز همواره در سخنرانی‌هایش بر حذف مدارس خشت و گلی به جز استان سیستان و بلوچستان تأکید می‌کرد و همواره نیز این علامت سوال ایجاد می‌شد که تکلیف مدارس خشت و گلی چه خواهد شد؟

مهراله رخشانی‌مهر معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: سند توسعه آموزشی استان سیستان و بلوچستان در ۲ بخش فضای آموزشی و نیروی انسانی آماده شده است و سازمان نوسازی مدارس کشور به عنوان زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش، استانداری و خیرین ملی میثاق نامه‌ای با یکدیگر امضا کردند تا سند توسعه را اجرایی کنند.

وی در خصوص زمان اجرای این میثاق‌نامه افزود: شروع اجرای سند با حذف مدارس خشت و گلی آغاز شد که بر اساس آن روز گذشته کلنگ آن در منطقه سراوان به زمین زده شد.

رخشانی‌مهر با بیان اینکه مدارس خشت و گلی عمدتاً یک یا دو کلاسه هستند، اضافه کرد: 168 کلاس درس خشت و گلی در سیستان و بلوچستان باقی مانده است که تا پایان آبان‌ماه جمع‌آوری شده و کلاس‌های جدید جایگزین آنها می‌شود. 

وی در خصوص مدارس جدیدالاحداث به جای مدارس خشت و گلی اظهار کرد: کلاس‌های جدید به شیوه صنعتی‌سازی ساخته می‌شوند که در مناطق زلزله‌زده هم امتحان شد و جواب داد که آن را توسعه می‌دهیم. 

رخشانی‌مهر درباره هزینه‌های این مدل از مدرسه‌سازی بیان کرد: هزینه تمام شده شیوه صنعتی‌سازی مشابه شیوه معمول ساخت و ساز است اما سرعت اجرای آن بالاست.

میثاق‌نامه خدمت ماندگار

اهمیت حذف مدارس خشت و گلی به امضای میثاق‌نامه‌ای انجامید؛ این میثاق‌نامه روز گذشته در شورای اداری استان سیستان و بلوچستان با حضور سرپرست وزارت آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، استاندار سیستان و بلوچستان و جمعی از خیرین امضا شد. 

سید جواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در خصوص این میثاق‌نامه گفت: یک ضلع این میثاق‌نامه، استانداری، یک ضلع آن، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس، یک ضلع دیگر، خیرین و یک ضلع آن هم ۳ استان فارس، خراسان رضوی و تهران هستند که به عنوان معین استان سیستان و بلوچستان انتخاب شدند.

وی ادامه داد: آخر آبان امسال جشن پایان مدارس خشت و گلی در استان سیستان و بلوچستان را برگزار می‌کنیم.

«میثاق‌نامه خدمت ماندگار» در راستای اجرای سند توسعه آموزشی و محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی و حذف مدارس خشتی و گلی استان سیستان و بلوچستان با شعار «برای توسعه عدالت آموزشی همراه و همگام هستیم» امضا شده است.

اما محتوای این میثاق‌نامه چیست: «خیرین مدرسه‌ساز انقلاب اسلامی ایران در چهل سالگی حیات با برکت خود، در بسیاری از عرصه‌ها و به ویژه آنجا که همراهی و همگامی دولت و ملت محقق شده است، به شکوفایی رسیده و عملکردی افتخارآفرین داشته‌اند. واکاوی این نکته، بیانگر این واقعیت است که کشورمان از ظرفیت‌هایی بی بدیل برای تبدیل شدن به یک الگوی افتخارآفرین بهره‌مند است. آنچه این ظرفیت‌های بالقوه را در میدان عمل آشکار خواهد نمود، توجه ویژه به نظام آموزشی و پشتیبانی از دستگاه تعلیم و تربیت است.

 ما خیرین مدرسه‌ساز بر این باوریم که ایران اسلامی کشوری است مملو از جوانان مستعد و مبتکر که هر زمان زمینه بروز استعداد آنان را فراهم آورده‌ایم، درخشیده و افتخارآفرینی نموده‌اند.

 ما خیرین مدرسه‌ساز پیشرفت و توسعه کشور عزیزمان را در تربیت نیروی انسانی خلاق، متعهد و متخصص می‌دانیم؛ نیروهایی که مرزهای دانش را درنوردیده و از کشورمان یک الگوی مثال‌زدنی در سطح جهان بسازند. پرواضح است که نیل به این موفقیت از گذرگاه «مدرسه ایمن» و فضاهای آموزشی باکیفیت می‌گذرد و با این رویکرد، داشتن مدارس خشتی و گلی و مشابه آن را در شأن دانش‌آموزان عزیزمان نمی‌دانیم و بر حذف آن اهتمام جدی داریم. 

ما خیرین امروز با وزارت آموزش و پرورش و مدیران سازمان نوسازی مدارس «هم پیمان» می‌شویم که همچون دهه‌های گذشته که در ساخت بالغ بر ۳۰ درصد مدارس کشور مشارکت نمودیم و در کنار هم  وضعیت فضاهای آموزشی را در مسیر بهبود قراردادیم، امروز نیز برای برچیدن کلاس‌های درس «خشتی و گلی» باقی‌مانده در استان سیستان و بلوچستان، گامی اساسی در تحقق «عدالت آموزشی» برداریم. 

ما خیرین مدرسه‌ساز امروز در کنار مدیران وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس، در پیشگاه خداوند متعال عهد می‌بندیم برای تأمین مدارس ایمن و مستحکم که فرصتی برابر برای رشد و شکوفایی استعداد دانش‌آموزان عزیز را در اقصی نقاط کشور فراهم آورد،  مجاهدانه تلاش کنیم و تا تحقق کامل آن در کنار نظام تعلیم و تربیت باشیم.

مجموعه خیرین مدرسه‌ساز بر این باورند که تحقق آرمان‌های متعالی کشورمان، در سایه پشتیبانی و حمایت از دستگاه عظیم آموزش و پرورش عینیت خواهد گرفت و با برگزاری جشن ملی برچیدن مدارس خشت و گلی در ابتدای سال تحصیلی ۱۳۹۸ و به ویژه در استان سیستان و بلوچستان که همواره موجب سربلندی ایران عزیز بوده است، زمینه اعتلای نظام تعلیم و تربیت بیش از پیش فراهم خواهد آمد. 

خیرین مدرسه‌ساز به آینده نظام آموزشی ایمان داشته و خدمت در این عرصه را افتخاری بزرگ می‌دانند. افتخاری که تضمین‌کننده عزت و سربلندی ایران عزیز در امروز و فردای این سرزمین خواهد بود.

این «میثاق‌نامه» گواه آرمانی بزرگ است که به مدد الله و جهاد و همدلی مردم و مسؤولان، تحقق خواهد یافت و این ماه زیبا در سپهر خدمات ماندگار ایران اسلامی خواهد درخشید. ان‌شاءالله».

 * وقتی استان‌های دیگر به کمک سیستان و بلوچستان می‌آیند

برای حذف مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان ۳ استان به کمک آمدند و معین این استان شدند. 

رضا سرحدی نیا سرپرست اداره‌کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان در این خصوص گفت: برای اینکه بتوانیم ما هم همگام با سایر استان‌ها در سال تحصیلی جدید به جشن حذف مدارس خشت و گلی بپردازیم، با تدبیر سازمان نوسازی مدارس کشور، ۳ استان معین شدند. 

وی اضافه کرد: بر این اساس استان‌های فارس،  تهران و خراسان رضوی به کمک ما آمدند تا در کوتاه‌ترین زمان، مدارس خشت و گلی را حذف کنیم و بیش از ۹۰ کلاس درس از محل اعتبارات استان سیستان بلوچستان توسط این ۳ استان معین ساخته می‌شوند.

به سراغ مدیران‌کل نوسازی مدارس ۳ استان معین رفتیم و نظرات آنها را جویا شدیم؛ علی شهری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: یکی از استان‌های معین در طرح جمع‌آوری مدارس خشت و گلی استان سیستان و بلوچستان، استان تهران است که ۱۵ کلاس درس در قالب ۷ مدرسه در  میرجاوه، خاش و لاشار توسط ما ساخته می‌شوند.

 وی افزود: این مدارس خشت و گلی در مناطق صعب العبور هستند و حتی آب و برق ندارند که سازه‌های پیش‌بینی شده از سوی ما کمترین مصرف آب را دارند و lsf است و حدود ۴ میلیارد تومان هزینه می‌برد.

سرفراز موصلی مدیرکل نوسازی مدارس استان فارس نیز اظهار کرد: در  طرح جمع‌آوری مدارس خشت و گلی از سراسر کشور که سیاست وزارت آموزش و پرورش است،  یکی از استان‌های معین هستیم و مأموریت یافتیم در راسک، پیشین و سرباز مدارس جدید به جای  مدرسه خشت و گلی بسازیم.

وی ادامه داد: حداکثر تا ۳ ماه آینده حدود ۲۰ کلاس در قالب ۹ مدرسه به دانش‌آموزان شهرستان سرباز تحویل می‌دهیم که حدود ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است البته از اعتبارات سازمان نوسازی مدارس و اعتبار سیستان و بلوچستان  است و استان‌های معین مجری هستند.

موصلی اضافه کرد: یک مبلغ هم برای تجهیزات داریم که ظرف یک ماه آینده ابلاغ می‌شود البته در استان خودمان هم ۱۶ کلاس خشت و گلی داشتیم که ۳ ماه قبل در قالب همین طرح جمع‌آوری کردیم.

جاسم حسین‌پور مدیرکل نوسازی مدارس استان خراسان رضوی نیز همچنین گفت: پیرو تصمیمات آموزش و پرورش و سازمان نوسازی مدارس و برچیده شدن تمام مدارس خشت و گلی به کمک استان سیستان و بلوچستان آمدیم و ۶۲ کلاس درس در سراوان، سیب سوران و مهرستان ساخته می‌شود که ان‌شاءالله عملیات اجرایی به زودی شروع می‌شود.

وی ادامه داد: در استان خودمان هم تعداد ۹ کلاس خشت و گلی داشتیم که برنامه‌ریزی شده و عملیات اجرایی آغاز شده است و تا پایان شهریور تحویل می‌شود.

به گزارش فارس، قرار است با همدلی و مشارکت دولت و ملت ریشه مدارس خشت و گلی زده شود و دیگر شاهد چنین مدارس خطرآفرین و غیراستاندارد در کشور نباشیم و جشن حذف مدارس خشت و گلی تا چند ماه آینده برگزار شود.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.