4 هزار شکایت مردمی از روند ثبت‌نام دریافت کردیم

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سیدجواد حسینی در آیین نکوداشت خبرنگاران و اصحاب رسانه در اردوگاه شهید باهنر درباره خبرنگاران گفت: ۱۷ مرداد سالگرد شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار نامیده شده است. از ۳ منظر به این موضوع می پردازم؛ بین خبرنگاران و معلمان وجه مشترک عمیقی است و آنان مانند معلمان رسولان آگاهی بخش جامعه اند.

وی ادامه داد: معلمان در رشد افکار عمومی موثر هستند و با آگاهی بخش درست نقش های رشد مدار و جامعه سالم را بردوش می کشند لذا وجه مشترک آنان برای ما قابل تامل است.

حسینی اظهار کرد: نکته دوم مهم این است که خبرنگاران بهترین حلقه واسط مردم و دولت هستند و با واقع گرایی، مساله محوری و روشنایی‌گری ایفای نقش می کنند و سیاست های دولت ها را به مردم و رنج ها و خواسته های مردم را به حاکمیت منتقل می کنند آنان هوش و گوش مردم و حاکمیت به شمار می‌روند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در آموزش و پرورش یکی از اساسی ترین کارها پیوند آموزش و پرورش با جامعه و دولت است که بهترین خبرنگاران این افراد هستند. جامعه باید به آموزش و پرورش حساس شود و خبرنگاران چشم بینای جامعه، گوش و چشم مخاطبان، هوش ادراکی جامعه در تعلیم و تربیت و عامل اصلی پیوند اصلی صاحب نظران به تعلیم و تربیت هستند.

حسینی گفت: برای اینکه مدارس و آموزش و پرورش با کیفیت داشته باشیم باید مدارس را به جامعه و برعکس پیوند بزنیم وظیقه ما این است که ضمن ارج مقام خبرنگار باید زمینه اتصال آنان را به ابعاد و لایه های سازمانی فراهم کنیم. سازمان های ما شیشه ای شکل شوند این موضوع بهترین هدیه ما به خبرنگاران است.

او ادامه داد: اولین اقدام من استقرار روابط عمومی و شورای روابط عمومی بود دومین کار من این بود که به تمام مدیران کل ابلاغ کردم از رسانه ای حق شکایت و پیگیری قضایی نخواهید داشت. شما کاستی ها را به ما هدیه و ناراستی های تعلیم و تربیت را به ما گوشزد کنید.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره اقدامات خود در دو ماه این وزارتخانه گفت: اولین کار من تلاش برای این است که سند تحول بنیادین را به شکل متوازن در تعلیم و تربیت عملیاتی کنیم چون نقشه راه تعلیم و تربیت این سند است. تمام ابعاد تعلیم و تربیت از ستاد تا صف باید متمرکز بر این موضوع شوند این سند ۵ آموزه اصلی دارد و اشکال عمده آموزش و پرورش را هدف گذاری کرده است.

او ادامه داد: اولین اشکال این است که تعلیم و تربیت تک ساحتی و متمرکز بر آموزش است یکی از آموزه های اصلی سند، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است و هم و غم ما نیز این موضوع است.دومین عارضه که تعلیم و تربیت از آن رنج می برد نگاه به معلول هاست تا علت ها. دومین آموزه سند چرخش های تحول افرین است که بر نگاه ساختاری تاکید دارد و از سلیقه گرایی و کمی نگری تعلیم و تربیت پرهیز دارد لذا ۳۷ چرخش تحول آفرین هدفگذاری شده است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: سومین اشکالی که تعلیم و تربیت با آن مواجه است تبدیل گرایی هویتی و بحران هویت است عدالت آموزشی هم آموزه اصلی سند تحول بنیادین است.

او ادامه داد: برای تحقق این آموزه ها در سند ساختار داریم و ۱۳۱ راهکار عملیاتی و در بخشی دیگر ۶ خرده نظام وجود دارد که تمام اهداف را داراست که عملیاتی، تدوین و تصویب شده است. 

حسینی در این باره ادامه داد: ۳۲ استان با رویکرد بومی سازی این موضوع را بررسی می کند همچنین در ۷۶۰ منطقه اموزشی در حال بومی شدن است. در مناطق تحت عنوان ۴ میز برای اجرای سند تحول بنیادین با تمام ارکان جلسه داریم. از اول مهر تلاش داریم اموزه های سند و برنامه های عملیاتی ناشی از آن وارد مدرسه شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: برای عملیاتی شدن لایه نهادی سند تحول بنیادین تقسیم کار ملی صورت گرفته است. ۵۰ تا ۶۰ برنامه های ما تاسیسی و نواورانه، ۲۵ درصد تقویتی و ۲۵ درصد برنامه ها تطبیقی است.

او ادامه داد: در اجرایی کردن سند آموزه ها را فرو نکاهیم و تضعیف نکنیم و از کوچک انگاری آنان بپرهیزیم. عزم برون و درون سازمانی خود را معطوف کنیم که از ظرفیت های درون و برون سازمانی استفاده کنیم.

حسینی همچنین از تدوین داشبورد مدیریتی سند تحول بنیادین اشاره کرد و گفت: برای ارزیابی و بهبود عملکرد سند این داشبورد تدوین شده است و نقاط خاکستری، کور، سفید و زرد را بررسی می کنیم که میزان پیشرفت سند و خود را مشخص کنیم در این باره امسال ۸۲ برنامه اولویت دار است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت:  اوقات فراغت در ۴۰ نوع برنامه با حضور ۱۴ میلیون دانش آموز در حال انجام است. در پروژه مهر ثبتن‌ام درست دانش آموزان شکل می گیرد تاکنون ۸۵ درصد دانش آموزان ثبتنام کردند، بیش از ۱۰ هزار اکیپ علاوه بر سامانه های الکترونیکی به عنوان بازدید حضور دارند و ۴ هزار شکایت مردمی دریافت کردیم که ۱۰ درصد شکایت در مدارس دولتی و برای درخواست پول، ۴ درصد مبتنی به مدارس غیردولتی در قالب تعرفه ها، بوده است. حداقل با ۱۶ مدیر برای تخلفات برخورد شده و ۱۵ معلم عزل شدند که این روند نظارتی ادامه دارد.

او ادامه داد: برای اول مهر باشکوه دانش آموزان باید بدون کتاب نباشند ۱۴۲ میلیون جلد کتاب تدوین، چاپ و به استان ها تا ۲۵ شهریور در هزار عنوان جلد توزیع می شود که با کمترین افزایش قیمت با ارز دولتی تهیه شده است.
[۱۷:۳۸، ۱۰/۸/۲۰۱۹] آقای باقری همکار: سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: مدیران آموزشگاه ها آماده سازی شده اند و ۱۲ هزار آنان که جدید هستند در ۱۰ سرفصل آموزش داده شده اند تا مدیریت اموزشگاهی داشته باشند. برای داشتن مهر باشکوه ۸۰ درصد معلمان برای ضمن خدمت تا ۱۵ شهریور آموزش خواهند دید تا امیدوارم ۱۰۰ درصد معلمان آموزش ببیند.

حسینی گفت: فضاها و تجهیزات استاندارد در خدمت ۲ هزار دانش آموز قرار می گیرد و پروژه مهر در قالب ۱۰ هزار کلاس درس اول مهر فعالیت می کند. در هزار و ۴۰۰ مدرسه که در جریان سیل ۲۲ استان را درگیر کرده است و اسیب دیدند ۲۷۰ مدرسه نیاز به ساخت مجدد دارند و مدارس ۳ تا ۵ کلاسه برای اول مهر آماده می شود بیشتر ۵ کلاسه ها نیز تا اخرسال تمام می شود و مابقی که نیاز به تعمیرات اساسی دارند در دستورکار است.
[۱۷:۳۸، ۱۰/۸/۲۰۱۹] آقای باقری همکار: او افزود: اول مهر پایان مدارس خشت و گلی را جشن می گیریم و در حال تلاش هستیم مدارس خشت و گلی سیستان و بلوچستان نیز برچیده شوند. همچنین در ۲۵ هزار کلاس که علمک گاز تا مدرسه رفته به بخاری هوشمند و آن ها که علمک گاز ندارند به بخاری تابشی مجهز می‌شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش براین نکته که شعار ما این است اول مهر کلاس بدون معلم نباید داشته باشیم گفت: ۲۵۵ هزار معلم در چند سال آینده بازنشسته می‌شوند. همچنین ۶۰ هزار معلم اول مهر بازنشسته می‌شوند در حالی که ورودی ما ۲۰ هزار نفر خواهد بود. تلاش می‌ کنیم ۱۰ الی ۱۳ هزار حق التدریسی، نهضتی، پیش دبستانی و... را تبدیل وضعیت دهیم. ۵۰۰۰ نیروی خدماتی هم تا اول مهر جذب خواهند شد. ۱۵ هزار معلم در آستانه بازنشستگی نیز استمرار خدمت خواهند داشت. ۲۴۰ هزار ساعت از طریق معاون ومدیر معلم پرخواهد شد. ۳۶۰۰ سرباز معلم نیز جذب می‌شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ۱۰ هزار معلم هم در طرح تمام وقت شرکت کردند و پیش بینی می کنیم به ۱۰۰ هزار برسد. برای حق التدریس شاغلین نیز برای دو میلیون و ۴۸۰ هزار ساعت، تفاهم نامه امضا کردیم که کمبود نیروی انسانی نداشته باشیم. تا ۶ مرداد صدور ابلاغ معلمان انجام می‌شود و ۲۷ شهریور سامانه صدور ابلاغ بسته می‌شود.

حسینی گفت:‌ شما خبرنگاران مدام به ما کاستی‌ها را ارائه کنید و این کاستی‌های نظام تعلیم و تربیت را مرتب گوشزد کنید. همانطور که بهترین هدیه ما به شما ارائه اطلاعات سازمانی است، همانطور بهترین هدیه شما به ما ارائه کاستی‌ها به شمار می‌آید. بنده به محض ورود به آموزش و پرورش اعلام کردم تلاش کنید تا سند تحول بنیادین را به صورت متوازن با پنج آموزه اصلی اجرایی کنید.

حسینی افزود: وضع آموزش و پرورش رضایتبخش نیست و باید تحولی در آن ایجاد شود، اولین ایراد تعلیم و تربیت ما تک‌ساحتی بودن است، ولی سند تحول بنیادین که باید محور تحول قرار گیرد تمام ساحتی است. دومین موضوعی که آموزش و پرورش از آن رنج می‌برد، پیدا کردن راهکارهای موقتی است تا اصلی. همچنین چرخش تحول‌آفرین، چرخش آموزش و پرورش از یک نهاد آموزشی به نهاد فرهنگی است. سومین اشکال نظام تعلیم و تربیت، بحران‌های هویتی است و اتفاقا سند تحول بنیادین به عنوان راهنما در این راستا موردی مهم به حساب می‌آید. 

وی اضافه کرد: چهارمین و پنجمین موضوع، عدالت آموزشی و کیفیت‌بخشی به آن است. 670 راهکار و برنامه از دل سند تحول بنیادین استخراج شده است و این راهکارها برای بومی‌سازی به استان‌ها رفته‌اند. بخش زیادی از برنامه‌ها به صورت تجویزی به مدارس ارائه خواهد شد، بنابراین از ابتدای مهر تمام تلاش‌ ما این خواهد بود که آموزه‌های مورد نظر در سند تحول وارد مدارس شود. همچنین لایه‌های عملیاتی سند تحول باید به مدرسه وارد شود. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مقام معظم رهبری فرموده‌اند می‌ارزد برای گفتمان‌سازی سند تحول یکی از شبکه‌های تلویزیونی به آن اختصاص یابد و در همین راستا بنده اعلام می‌کنم 50 تا 60 درصد برنامه‌هایی که قرار است وارد مدارس شوند، نوآورانه و 25 درصد دیگر تطبیقی هستند. 

وی ادامه داد: داشبورد مدیریتی سند تحول بنیادین، برنامه‌ریزی شده و نقاط کور، خاکستری و قرمز و... در برنامه‌ها رصد خواهد شد. همچنین 82 برنامه اولویت‌دار در سال 98 به انجام خواهد رسید. 

وی افزود: 40 برنامه اوقات فراغتی با حضور 4 میلیون دانش‌آموز در حال انجام است و تاکنون 85 درصد دانش‌آموزان در طرح‌ها ثبت‌نام کرده‌اند و بیش از 10 هزار اکیپ ناظر شکایات مردمی را ثبت کردند که تعداد آن به 4 هزار مورد رسیده است و اعلام شده که مدارس دولتی پول دریافت کردند و برخی از مدارس غیردولتی بیش از مبلغ مصوب دریافت وجه داشته‌اند و بنده تأکید می‌کنم که روند مشکلات رو به فروکاستن است. 

حسینی با اشاره به اینکه تاکنون 15 مدیر مدرسه عزل شده‌اند، گفت: اگرچه معتقدیم اکثر معلمان و مدیران باید با رویکرد تمام‌ساحتی به فعالیت ادامه دهند، ولی برخی تخلفاتی کردند. مهر باشکوه مهری است که دانش‌آموز بدون کتاب نباشد و آموزش‌های ضمن خدمت ارائه شود. اول مهر باشکوه اول مهری است که فضا و امکانات استاندارد دراختیار دانش‌آموزان قرار گیرد. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: 1400 مدرسه داشتیم که در جریان سیل اخیر آسیب دیدند و از این تعداد 270 مورد نیاز به بازسازی مجدد دارند. مدارس 3 تا 5 کلاسه تا مهر و تعداد کلاس بیش از آن در فرصت‌های دیگر بهره‌برداری خواهند شد. همچنین در کرمانشاه 370 کلاس در اول مهر افتتاح می‌شوند و بنده اعلام کردم پایان مدارس خشت و گلی کشور به جز استان سیستان و بلوچستان است و اگر امکان باشد برخی از این مدارس خشت و گلی تا پیش از آغاز به کار مدارس آماده تحویل خواهند شد. این پنج‌شنبه و جمعه همراه با خیرین و کارشناسان سه روز در سیستان و بلوچستان خواهیم بود و در تلاش هستیم تا در این استان نیز جشن پایان مدارس خشت و گلی را برگزار کنیم. 

حسینی اضافه کرد:‌ از ابتدای مهر 24 هزار کلاس درس به بخاری‌های هوشمند مجهز خواهند شد. کمبود معلم و نیروی انسانی موضوع مهم است ولی شعار ما این است که در ابتدای مهر نباید هیچ کلاسی بدون معلم بماند. 

وی با بیان اینکه 30 درصد نیروهای ما کاهش یافته‌اند و 60 هزار معلم بازنشسته خواهند شد، گفت: این کمبودها در حالی است که از طرق مختلف در مجموع 20 هزار جذب معلم خواهیم داشت و در تلاش هستیم 10 هزار نیرو از حق‌التدریسی‌ها، نهضتی‌ها و... تبدیل وضعیت شوند و همچنین از آموزشیاران نهضت در قالب حق‌التدریس استفاده خواهد شد. تدریس معاون، معلم 10 هزار نیرو را شامل می‌شود و 3 هزار و 603 سرباز معلم جذب خواهند شد. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال با سپاه همکاری کردیم که درس آمادگی دفاعی را به آنان تحویل دهیم. 

وی افزود: تا پایان مرداد صدور ابلاغ معلمین را خواهیم داشت و در 27 شهریور سامانه صدور ابلاغ‌ها بسته خواهد شد. 

***

***

حسینی گفت:‌ در اکثر جلساتی که حضور یافتم دغدغه بنده این بوده که خبرنگار را به جلسات دعوت کنید. بنده در کارنامه کاری خود بیشترین ارتباط را با خبرنگاران داشتم و باید کم و کاستی‌ها رفع شوند. لذا رویکرد بنده این است که بتوانید به همه سطوح سازمانی دسترسی داشته باشید. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش یک فراوزارتخانه است و همه همکاران ما شب و روز گرفتار هستند، ولی نباید وضعیت به گونه‌ای باشد که خبرنگار مطالبه‌ای داشته باشد. در همین مدت بنده به شش استان سفر کردم و در آخر هفته به سیستان و بلوچستان خواهم رفت.

حسینی اظهار کرد: بنده مطالبه کردم که چرا در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش خبرنگاران را دعوت نمی‌کنید. ما باید آرمانگرایانه بیندیشیم و واقع‌گرایانه عمل کنیم. واقعیت این است که بنده برای اول مهر 40 هزار معلم کمبود دارند. بنده می‌دانم که هر معلمی اختصاص یابد به اندازه معلمی که از دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شود، نمی‌تواند عمل کند. راه کاملا اساسی دانشگاه فرهنگیان است، ولی مجبوریم اختصاص نیرو از طرق دیگر را نیز انجام دهیم. 

وی ادامه داد: بنده 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای رتبه‌بندی دریافت کرده‌ام، ولی این رتبه‌بندی آن رتبه‌بندی آرمانی نیست، زیرا این برنامه باید متناسب با برنامه ششم توسعه باشد. اصل رتبه‌بندی، اجتماعی و صلاحیتی است و وضعیت مالی و بودجه در مرحله آخر قرار دارد. در شرایطی که دولت با جنگ تمام عیار اقتصادی مواجه است، بنده با سازمان مدیریت برای پرداخت‌ها مکاتبه کردم. حقوق دانشجومعلمان از 800 هزار تومان به یک میلیون و 560 هزار تومان ارتقاء یافت. 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت:‌از ابتدای انقلاب تاکنون 20 هزار میلیارد تومان بدهی انباشت در این وزارتخانه وجود دارد و نظام باید یک بار تکلیفش را با این مطالبات روشن کند. 

وی با اشاره به اینکه ما در اوج تحریم‌ها به سمت پرداخت‌ها حرکت کردیم، افزود: ما از صندوق ذخیره فرهنگیان خواستیم بتا توجه به 6 هزار میلیارد سودی که از انبار به دست آورده برای مطالبات بپردازد و اختصاص دهد، همچنین اعلام کردیم اموالی در آموزش و پرورش کشور داریم، به طور مثال؛ در رینگ 360 هکتاری حرم امام رضا(ع) در مشهد فضاهایی وجود دارد که می‌توان در آن به روش سهامدار پروژه در بهترین مناطق 31 هتل بسازیم و این اقدام برای فرهنگیان بسیار مهم است، لذا سهم اعتبارات ما باید از جی‌دی‌پی مشخص شود، نه اعتبارات دولتی. آموزش و پرورش با این ساختار پهن‌پیکر ولی با قوانین آن اداره می‌شود، لذا باید قوانین خاصی برای آن به تصویب برسد. 

حسینی افزود: مدرسه‌محوری باید در قالبی به شورای عالی اداری رود تا به معنای واقعی اجرایی شود، ما می‌گوییم آموزش و پرورش را گران اداره می‌کنیم، یعنی زیر بار سخت نظام برنامه‌ریزی درسی قرار گرفته‌ایم و 4 هزار و 800 ساعت بیشتر از سایر نقاط دنیا آموزش ارائه می‌کنیم که سرمایه‌ها را تقلیل می‌دهد؛ به طورکلی ما با انبوهی از مشکلات مواجه هستیم و در این هنگام نیازی نیست که 24 نوع مدرسه در کشور داشته باشیم. 

وی ادامه داد: بنیاد شهید در استان تهران 32 ملک در اختیار دارد که 22 مورد آن در شهر تهران قرار دارد. بنیاد شهید حکم پلمپ برخی مدارس را دریافت کرده است و ما به آنان اعلام کردیم که برای جلب رضایت شما ما این مدارس را برای ایجاد نشدن مشکلات در اول مهر از شما اجاره می‌کنیم و اگر تمایل داشته باشید آن را خریداری خواهیم کرد. 

حسینی درباره هدایت تحصیلی گفت: 30 درصد دانش‌آموزان کشور در مناطق محروم زندگی می‌کنند و باید از طریق ارتباطات موجی‌شکل، دختران مناطق محروم را تحت پوشش قرار دهیم تا در راستای عدالت آموزشی گام برداریم؛ آموزش و پرورش حاکمیتی است و ما خواهان تقویت مدارس غیردولتی با راهبرد نظارت، هدایت و کفایت هستیم، طرح خرید خدمات آموزشی به عنوان راهکار موقت برای جبران نیروی انسانی است. 

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.