رحیمیان: اینستکس کار ناتمام FATF را تمام می‌کند

به گزارش گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی،‌ رحیمیان، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) در نشست خبری دور زدن نهاد‌های قانونی توسط دولت در اینستکس که با حضور مسئولان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران برگزار شد، گفت: اواخر تیرماه، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایان نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: کشور‌های عضو اتحادیه اروپا که اینستکس را راه‌اندازی کرده‌اند تعیین کرده‌اند ابتدا ما تراکنش‌هایی را با اعضای اتحادیه اروپا صورت دهیم و سپس آن را برای کشور‌های ثالث باز کنیم. همیشه هدف این بوده که اینستکس برای کشور‌های ثالث باز باشد.

وی افزود: پیوستن شرکای تجاری ما به اینستکس خطای راهبردی است، چون این اقدام در عمل به این معنی است که کانال تجارت و مبادلات ایران با کشور‌های غیراروپایی در قالب سازوکار اینستکس و تحت نظارت اروپا و آمریکا انجام شود. از آنجاکه شفافیت مالی اتحادیه اروپا برای آمریکا بالا بوده و روابط استراتژیک دو کشور از عمق بالایی برخوردار است، لذا تحریم و رصد جزئیات تجارت ایران از طریق اینستکس امکان‌پذیر است. این در حالی است که ایران باید با کشور‌های غیراروپایی طرف تجاری خود که به‌طور عمده چین، ترکیه، هند، روسیه، عراق، ژاپن، کره‌جنوبی و... را شامل می‌شود، وارد سازوکار‌های مالی مستقیم و دوجانبه شود. ایران می‌تواند جهت انجام مبادلات ارزی با این کشورها، پیمان پولی منعقد کرده و از سیستم‌های پرداخت مستقیم و پیام‌رسان‌های مالی بدل سوئیفت استفاده کند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) به بخش دیگری از اظهارات موگرینی اشاره کرد و افزود: موگرینی در ادامه اظهارات خود می‌گوید: «مشخصا این کار زمان می‌برد؛ چراکه اینستکس سازوکاری است که باید در رابطه با «شناسایی هویت مشتری بسیار محتاط» باشد، اما در حال حاضر اولین تراکنش‌ها در حال انجام است.»

وی بیان کرد: تاکید موگرینی بر «شناسایی هویت مشتری به‌صورت محتاطانه» درواقع همان اجرای کامل برنامه اقدام FATF از سوی ایران است. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که اولا سازوکار اینستکس درصورتی که کاملا عملیاتی شود، فقط مربوط به اقلام بشردوستانه غذا و دارو است و به‌هیچ‌وجه شامل اقلام دوگانه تحریمی نمی‌شود، ثانیا این سازوکار براساس قوانین مالی سازمان‌ملل و اتحادیه اروپا، قوانین ضدپولشویی AML و تامین مالی تروریسم CFT اجرایی می‌شود. ثالثا اینستکس به‌مثابه دفتری برای ثبت بستانکاری و بدهکاری میان ایران و شرکت‌های اروپایی عمل می‌کند و سازوکار آن برمبنای رابطه کارگزاری بانکی میان ایران و اروپا طراحی نشده است. بدین معنا که هیچ‌گونه تراکنش بانکی در اینستکس میان ایران و اروپا انجام نمی‌شود و بانک‌های ایرانی با بانک‌های اروپایی رابطه کارگزاری نخواهند داشت؛ لذا سازوکار اینستکس که صرفا درباره مبادله کالاست و ماهیت آن از دایره استاندارد‌های FATF که به حوزه پولی و بانکی مرتبط است، خارج می‌شود.


رحیمیان با بیان اینکه در روز‌های اخیر رسانه‌ها خبر از تفاهمنامه محرمانه تبادل اطلاعات اقتصادی میان طرف ایران و اروپایی اینستکس دادند و این نکته مهمی است، تصریح کرد: درز اطلاعات حساس اقتصادی، هسته مرکزی FATF بود که شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و دلسوزان کشور با آن مخالف بودند و مقابل آن ایستادند. با تفاسیری که موگرینی از اینستکس و شناسایی هویت مشتریان ایرانی دارد درواقع این سازوکار می‌خواهد کار ناتمام FATF را تمام کند! با توجه به اخبار رسانه‌ها مبنی بر تبادل اطلاعات اقتصادی از کانال اینستکس، در صورت اجرای اینستکس با کیفیتی که اروپا مدنظر دارد، عملا اینستکس جایگزین سازوکار FATF خواهد شد. در واقع اینستکس به نوعی همان FATF است که با تغییر چهره به واسطه توافق ایران و اروپا، هویت مشتریان ایرانی را شناسایی کرده و اطلاعات این بازیگران اقتصادی را به خارج منتقل می‌کند.

وی با طرح این سوال که چرا با وجود گذشت چند روز از خبر تفاهمات محرمانه دولت در رسانه ها، آقای علی اصغر نوری، مسئول ساتما نسبت به این قضیه شفاف سازی نمی‌کند، افزود: دولت داره با این کار عملا نهاد‌های قانونی کشور رو دور میزند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه جنبش دانشجویی از مذاکرات محرمانه یکی از مسئولان با اروپایی‌ها در رابطه با اینستکس اطلاع دارد، گفت: امیدواریم که دولت در رابطه با این مذاکرات به شفاف سازی بپردازد و حداقل نمایندگان عضو فراکسیون امید و هم حزبی‌های خود را در جریان این مذاکرات قرار دهند؛ البته سوال اینجاست که چرا مجلس در ارتباط با اینستکس سکوت کرده و از دولت تحقیق و تفحص نمی‌کند.

رحیمیان با بیان اینکه دولت باید به جای شعار‌های متعدد و خبرسازی‌های متنوع جهت رادیکال کردن فضای جامعه، قهرمان سازی و پناه بردن به خدا از بستن دهان منتقدان قدری هم به شکل واقعی به فکر معیشت مردم باشد، تصریح کرد: دولتی که تا دیروز عاشق شعر و شعار بود باید پاسخ شعار‌هایی را که در این 6 داده، بدهد.

وی افزود: دولتی که به دنبال چرخیدن چرخ زندگی مردم بوده باید پاسخگوی عدم چرخیدن چرخ زندگی مردم باشد. دولت باید به بطن جامعه بیاید و نظرات مردم را بفهمد امروز همه مردم با گوشت و پوست خود فهمیده اند که مسائل اقتصاد راه حل داخلی دارد و عمده مشکلات به خاطر مدیران ناکارآمد است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام با بیان اینکه بنا بر نظر اساتید اقتصاد این فکر نه تنها دردی از مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌کند بلکه اطلاعات اقتصادی کشور را در اختیار دشمن می‌گذارد در هر حال تاکید ما بر این است که دولت با حضور در دانشگاه نسبت به حلاجی مسائل اینستکس اقدام کند تا به دنبال خسارت نقض برجام خسارت فاجعه بارتر دیگری شکل نگیرد.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.