لوازم پزشکی با تجهیزات ایرانی استریل می‌شود

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تجهیزات پزشکی و بهداشتی، باید استریل و عاری از هر آلودگی باشند تا ضمن کمک به مشکل بیمار، مشکل تازه‌ای ایجاد نکنند. 

دستگاه‌های استریل‌سازی و ضدعفونی تجهیزات پزشکی، با تکیه به تکنیک‌ و فناوری‌های گوناگونی ساخته می‌شود و شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی هم دستاوردهای خوبی در تولید این محصولات داشته‌اند.

مرتضی پارساییان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان درباره محصولات این شرکت گفت: نخستین محصول دانش بنیان این شرکت، سیستم های استریل با گاز EOX است که برای استریل لوازم یکبار مصرف پزشکی استفاده می شود و RTU  و کنترل‌های از راه دور دومین محصول دانش بنیانی است که تولید می‌کنیم. 

وی با اشاره به سیستم استریل EOX گفت: تمام تولیدکنندگان لوازم پزشکی یکبار مصرف باید محصول نهایی خود را قبل از عرضه به بازار داخل این دستگاه استریلایزر قرار دهند و با گاز اتیلن اکساید استریل کنند که اگر این کار انجام نشود اجازه وارد شدن محصول به بازار را ندارند.

پارساییان درباره نمونه مشابه خارجی آن هم گفت: این محصول اگرچه مشابه خارجی، اما قیمت تمام شده محصول خارجی، حداقل ۳ تا چهار برابر گران‌تر از محصول دانش‌بنیان ساخت داخل است که با توجه به تحریم ها اصلا امکان وارد کردن آن وجود ندارد.

وی یادآور شد: چند شرکت در داخل این محصول را البته بدون سیستم و تجهیزاتی که دستگاه های ما از آن بهره می‌بریم تولید می‌کنند و محصولات مشابه، در واقع سطح پایین تری دارند.

مدیر این شرکت دانش بنیان اضافه کرد: مهمترین مزیت تولید شرکت ما قیمت پایین تر نسبت به مشابه خارجی با وجود کیفیت مشابه، همچنین سیستم کنترل بهینه و ارایه خدمات پس از فروش ۱۰ ساله است.

پارساییان درباره اشتغال زایی شرکت گفت: این دستگاه ها به صورت سفارشی ساخته می شود و سه تا چهار ماه طول می کشد که تا ساخته شود بنابراین بستگی به تعداد سفارش دارد. به ازای ساخت هر دستگاه ۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می کند که اگر در طول سال سه دستگاه ساخته شود ۱۲ نفر اشتغال مستقیم دارد.  

مدیر این شرکت دانش بنیان در ادامه گفت: سیستم RTU که برای کنترل از راه دور و مانیتورینگ ساخته می شود مشابه داخلی ندارد و مشابه اروپایی، آمریکایی و ژاپنی وجود دارد که قیمت آن حداقل ۵ برابر تجهیز ما است. وارد کردن و استفاده از خدماتی که به اینترنت وصل می شود تقریبا در بازار فعلی ما به خاطر تحریم ها غیرممکن شده است.

وی افزود: این محصول هم برای پروژه های آب و فاضلاب، سیستم های حفاظت کاتدیک لوله های گاز خیلی استفاده دارد ولی به صورت عمومی کارهایی که برای بحث کنترل از راه دور نیاز دارد قابل استفاده است.

پارساییان درباره صادرات محصولات این شرکت گفت: ما در بحث صادرات ضعیف هستیم چرا که زیاد کار نکردیم. از طرف دیگر بازار داخل هنوز در این قضیه اشباع نشده است، قطعا زمینه صادراتی هم دارد که البته بحث های فنی نیاز دارد که از لحاظ کشورهایی که این محصولات را نیاز دارند و اجازه واردات به ما می دهند.  

مدیر این شرکت دانش بنیان افزود: در واقع به یکسری استانداردهای بین المللی نیاز داریم که دریافت آنها در شرایط فعلی هزینه بر است. گام‌های اولیه را پیموده‌ایم و استانداردهای اولیه را گرفته ایم اما استانداردهای بین المللی که بتوان به کشورهای دیگر صادر کرد دنبال آن هستیم ولی زمان بر است که یکی دوسال طول می کشد.

وی درباره رونق تولید محصولات دانش بنیان گفت: تولید این محصولات نیاز به نقدیندگی است که دولت می تواند در این زمینه کمک کند. ممنوع شدن واردات محصولات مشابه تولیدات داخلی نیز از جمله مسایلی است که می تواند به رونق تولید محصولات کمک کند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.