واکنش ترامپ به بازداشت موسس لشکر طیبه در پاکستان با انتقاد مواجه شد

واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا به خبر بازداشت مغز متفکر حملات ۲۰۰۸ بمبئی از سوی پاکستان انتقادهایی را در پی داشت. به اعتقاد ترامپ، بازداشت حافظ سعید پس از ۱۰ سال جستجو انجام شد اما حقیقت این است که این شبه‌نظامی همواره زندگی آشکاری داشته است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، مقام‌های پاکستانی چهارشنبه از بازداشت حافظ سعید، موسس گروه شبه‌نظامی لشکر طیبه خبر دادند. هند و آمریکا این شبه‌نظامی را به اجرای حملاتی در بمبئی و ارتکاب جرایم مالی مرتبط با تروریسم متهم می‌کنند. بیش از ۱۶۰ تن در حملات چهار روزه شبه‌نظامی کشته شدند. آمریکا و سازمان ملل حافظ سعید را تروریست می‌دانند.

ترامپ که به زودی در کاخ سفید میزبان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان خواهد بود، از بازداشت حافظ سعید استقبال کرد و آن را نتیجه فشار بر دولت پاکستان برای اتخاذ موضعی سرسخت علیه شبه‌نظامیان دانست.

او در پیامی توییتری نوشت: پس از ۱۰ سال جستجو، به اصطلاح "مغز متفکر" حملات تروریستی بمبئی در پاکستان دستگیر شد. در دو سال گذشته فشار بی‌حدی برای یافتن او اعمال شد!

اما حافظ سعید در یک دهه گذشته بیرون از زندان‌های پاکستان بوده و حتی در راهپیمایی‌ها سخنرانی می‌کرد. کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی اظهارات ترامپ را به چالش کشید و تاکید کرد، او از سال ۲۰۰۱ هشت بار از سوی پاکستانی‌ها روانه زندان شده و پس از مدتی آزاد می‌شده است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: "جهت اطلاع اعلام می‌کنیم که پاکستان ۱۰ سال به دنبال او نبوده است. او آزادانه زندگی می‌کرد." سفیر سابق پاکستان در ایالات متحده هم تاکید کرد، به ترامپ اطلاعات غلطی درباره پرونده حافظ سعید داده شده است.

او گفت: مساله هرگز یافتن او نبوده است. او آزادانه فعالیت می‌کرد و فعالیت‌هایش آشکار بود. او قبلا هم بارها بازداشت و آزاد شده بود. رئیس‌جمهوری آمریکا باید فورا کسی را که این اطلاعات غلط را به او داده است، اخراج کند.

سخنگوی جماعة دعوة، یک موسسه خیریه به ریاست حافظ سعید اعلام کرد، مقام‌های مبارزه با تروریسم پاکستان وی را در حالی که به سمت شهری در مرکز پاکستان می‌رفت، دستگیر کردند. اتهاماتی که حافظ سعید با آنها روبروست، هنوز مشخص نیست اما آنچه واضح است ارتباط وی با "تامین مالی تروریسم" است.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.