مرکز تحقیقات پیو: محدودیت‌های دولتی بر مذهب در سراسر جهان رو به افزایش است

بر اساس گزارشی از ۱۹۸ کشور مشخص شد، محدودیت‌های دولت‌ها بر مذهب در بسیاری از نقاط دنیا به شدت افزایش یافته و این روند نه فقط در کشورهای مستبد بلکه در بسیاری از کشورهای دموکراتیک اروپایی نیز دیده می‌شود.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در این گزارش که توسط مرکز تحقیقات پیو منتشر شد و تحولات از ۲۰۱۷ را پوشش می‌دهد، همچنین به بررسی مقیاس آزار و اذیت‌ها و خشونت‌های مبتنی بر مذهب می‌پردازد. با توجه به دو مذهب اصلی جهان، مسیحیان در ۱۴۳ کشور و مسلمانان در ۱۴۰ کشور مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

این دهمین سال فعالیت مؤسسه پیو مربوط به "گزارش درباره محدودیت‌های جهانی علیه مذهب" است که در آن آمده، ۵۲ دولت شامل آنهایی که در روسیه و چین هستند، سطوح بالایی از محدودیت‌ها را بر مذهب اعمال می‌کنند؛ این میزان در ۲۰۰۷، ۴۰ کشور بود. همچنین ۵۶ کشور در ۲۰۱۷ تجربه خصومت‌های اجتماعی مرتبط با مذهب را داشتند در حالی که در سال ۲۰۰۷، این میزان ۳۹ کشور بود.

مؤسسه تحقیقات پیو همچنین گزارش داد، خاورمیانه و شمال آفریقا که جزو پنج منطقه اصلی مورد مطالعه بودند، بالاترین سطح محدودیت‌های دولتی بر مذهب را پس از منطقه آسیا - پاسیفیک داشته‌اند. در ضمن، بیشترین افزایش در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ در اروپا گزارش شده که بر این اساس، تعداد کشورهایی که محدودیت‌هایی را بر پوشش مذهبی شامل روبنده و برقع اعمال کرده‌اند، از پنج مورد به ۲۰ مورد افزایش داشته است.

در میان سایر اقدامات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷، اتریش ممنوعیت پوشش کامل صورت را در مکان‌های عمومی اجرایی کرد و آلمان نیز پوشش صورت را برای هرکسی که وسیله نقلیه موتوری می‌راند یا در خدمات عمومی کار می‌کند، منع کرد. در سوئیس نیز، رأی دهندگان در دو منطقه ممنوعیت پوشش صورت را تأیید کرده و به صورت سراسری، از ممنوعیت ساخت مناره‌های جدید حمایت کردند.

در اسپانیا هم، برخی از فرمانداران ممنوعیت‌هایی را برای استفاده از برقع و پوشش کامل صورت وضع کرده و همچنین وعظ و دعوت به دین جدید را از سوی برخی از گروه‌ها چون "شاهدان یهوه" و " کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان" محدود کرده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده، عمل ختنه پسران در اروپا نیز مسأله‌ای مورد بحث است. گروه‌های مسلمان و یهودی در آلمان و اسلوونی بابت مداخله‌های مقام‌های دولتی در سنت‌های مذهبی‌شان شکایت کرده‌اند مبنی بر اینکه این مقام‌ها تلاش می‌کنند تا عمل ختنه را به دلایل غیرپزشکی جرم اعلام کنند.

در سطح جهانی هم، در میان ۲۵ کشور پر جمعیت‌تر، آنهایی که بالاترین سطح محدودیت‌های دولتی را بر مذهب دارند می‌توان به چین، روسیه، مصر و اندونزی اشاره کرد. پایین‌ترین سطح محدودیت هم در آفریقای جنوبی، ژاپن، فیلیپین، برزیل و کره جنوبی است.

در مورد آزارهای گروه‌های مذهبی توسط دولت نیز مؤسسه تحقیقات پیو می‌نویسد، این پدیده بیشتر در منطقه خاورمیانه – شمال آفریقا دیده می‌شود اما دو مورد در آسیا چشمگیر هستند. در این گزارش همچنین آمده که صدها هزار مسلمان اویغور در چین به اردوگاه‌های بازپروری فرستاده شده در حالی که در میانمار مقیاس بزرگی از سوءاستفاده‌ها علیه مسلمانان روهینجایی دیده می‌شود که باعث بی خانمانی و آوارگی گسترده آنها شده است.

یک شاخص دیگر در این گزارش، آزار مذهبی از سوی اشخاص و گروه‌های اجتماعی است. آمریکا در این میان، بدترین رتبه را در طبقه بندی سال ۲۰۱۷ دارد و یکی از علت‌های آن، برگزاری راهپیمایی "اتحاد راست" در شارلوتزویل، ویرجینیا بود که در آن معترضان برتری نژادی سفیدپوستان پرچم‌های صلیب شکسته به دست گرفتند و شعارهای ضد یهود سر دادند.

مؤسسه تحقیقاتی پیو همچنین در ادامه گزارش خود آورده، بیشترین افزایش خصومت مذهبی از سوی اشخاص در اروپا رخ می‌دهد. قربانیان این خشونت‌ها به گفته این گزارش، شامل شاهدان یهوه در اوکراین و یک خاخام و یک زن مسلمان در بلژیک بوده‌اند.

در آلمان هم گزارش شده که هزاران مهاجر مجبور شدند پس از دریافت هشدار در صورت احتمال اخراج از این کشور به مسیحیت تغییر دین دهند.

"جوسلین سساری"، استاد علوم مذهبی و سیاست در دانشگاه بیرمنگام، تبعیض‌های دولتی و اجتماعی علیه مسلمانان در اروپا را تهدیدی علیه اصول گسترده‌تر آزادی مذهب می‌داند.

وی همچنین گفت، ممنوعیت پوشش مقنعه و روسری و قوانین مشابه این بهانه را به دست گروه‌های افراط‌گرای اسلامی می‌دهد که تفکرات خودشان را در میان برخی از بخش‌های جامعه جوان مسلمان در اروپا با ارائه این مساله که غرب دشمن مذهب اسلام است، ایجاد کنند.

"جاناتان لورنس"، استاد علوم سیاسی در کالج بوستون نیز که درباره مسلمانان اروپا مطلبی را نوشته، می‌گوید: مناظره قاره سبز بر سر ممنوعیت‌های استفاده از پوشش سر در عین اینکه در ایجاد ارتباط در میان جامعه ناکام مانده، به نفع احزاب پوپولیست تمام شده است. از جهت دیگر، قوانین پوشش روسری که با هدف اجبار برای یکپارچگی و ادغام در جامعه ایجاد شد، به سمت تسریع در ایجاد مدارس مذهبی سوق یافت که در آنها کودکان ممکن است آن چیزی را که دوست دارند، بپوشند.

تبعیض و پیگردهای مذهبی قرار است موضوع بحث نشست سه روزه به میزبانی وزارت امور خارجه آمریکا باشد که از امروز (سه شنبه) در واشنگتن برگزار می‌شود و در آن صدها مقام دولتی، رهبران مذهبی و سایر شرکت کنندگان از مناطق مختلف جهان حضور خواهند داشت.

"سم برونبک"، سفیر آزادی‌های مذهبی بین المللی دولت آمریکا پیش از این نشست به این مساله اشاره کرد: مذاهب به هر شکلی در برابر آزار و اذیت آسیب پذیر هستند. تقریباً تمامی عقاید که اکثریتی را در جایی دارند، در جای دیگری اقلیت هستند و اغلب در آنجایی که اقلیت هستند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که بخش بزرگی از تلاش ما این است که این عقاید و باورها را در کنار هم قرار دهیم و در کنار هم باشیم. ما در اینجا درباره خداشناسی معمول صحبت نمی‌کنیم. ما درباره حقوق بشر رایج صحبت می‌کنیم.

گزارش‌های سالانه مؤسسه تحقیقاتی پیو بر اساس فعالیت‌های محققانی است که به صورت سالانه منابع اطلاعاتی شامل گزارش‌های سالیانه درباره آزادی مذهبی بین المللی از سوی وزارت خارجه آمریکا و کمیسیون آزادی مذهبی بین المللی آمریکا و همچنین گزارش‌های منتشر شده از سوی نهادهای سازمان ملل و اروپای و سازمان‌های غیردولتی را رصد می‌کنند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.