گسترش «مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای» سیاست جدی آموزش و پرورش است

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر ریاست جمهوری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور، سرپرست و سایر مدیران کل وزارت آموزش و پرورش در مرکز همایش بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

سیدجواد حسینی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در این مراسم ضمن تشکر از معاونت پرورشی و فرهنگی که نوزدهمین برنامه پرسش مهر را مدیریت کردند، اظهار کرد:‌ در نوزدهمین برنامه پرسش مهر ریاست جمهوری، یکی از کلیدی‌ترین اهداف نظام تعلیم و تربیت توسط ریاست جمهور به پرسش گذاشته شد.

وی با اشاره به اینکه پرسش مهر ریاست جمهوری 4 بخش دارد، افزود: رئیس جمهور از دانش‌آموزان پرسید «پارسال چه مهارت‌هایی را در نظام تعلیم و تربیت آموختید؟» همچنین پرسید که دانش‌آموزان بگویند «کدام مربی و معلم بیشترین نقش را در مهارت آموزی به آنان داشته است؟ به کدام مهارت برای آینده کشورتان نیاز بیشتری دارید و برای زندگی شما مفیدتر بوده است». 

 سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این پرسش مهم از سوی دانش‌آموزان و فرهنگیان با استقبال بیش از 2 میلیون و 200 هزار دانش‌آموز و معلم مواجه شد که طی آن 300 اثر به مرحله کشوری راه یافت و در قالب‌های نمایشی، آوایی،‌ هنرهای تجسمی، رسانه‌ها و فضای مجازی، ادبی و پژوهشی به انجام رسید.

حسینی اضافه کرد: باعث افتخار ماست که 250 نفر از برگزیدگان نهایی در این مراسم شرکت کردند؛ بنده برای اعلام اهمیت پرسش مهر ریاست جمهوری دو نکته را عرض می‌کنم؛ می‌دانید که طی سال‌های 1900 تا 1950 نظریه‌ای به نام نظریه سرمایه انسانی مطرح  و 50 سال مطالعات اندیشمندان پیرامون آموزش و پرورش به سرمایه انسانی منجر شد؛ این نظریه اولا معتقد است پربارترین سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

 وی افزود:‌ ثانیا برخی از کشورها مانند کره جنوبی، ژاپن و فنلاند در طول 20 سال میزان سرمایه‌گذار‌ی‌شان در آموزش و پرورش بیشتر بوده است. ثالثاً مطالعات نشان داد سرمایه 20 ساله این کشورها که به نسبت سایر کشورها در آموزش و پرورش بیشتر بوده است 4 و نیم برابر رفاه اجتماعی را افزود و میزان رشد اقتصادی آنها را 6 درصد افزایش داد؛ در حالی که در همان دوره کشورهای اروپایی پیشرفت سه درصد داشتند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: اما در دهه 1970 به نظام تعلیم و تربیت با همه نقش‌هایی که انجام داد سه انتقاد اساسی وارد شد که این انتقادها جهانی بود. اول اینکه نظام تعلیم و تربیت باید خلاقیت، تفکر انتقادی و واگرا، و پرسشگری را رشد دهد؛ گویی آنگونه که شایسته و بایسته بود به آن عمل نشد. دوم اینکه آموزش و پرورش باید از حالت ذهنی و حافظه‌محور به حرکت کاربردی و دانش عملی منجر شود، گویی آنگونه که شایسته و بایسته است به آن عمل نشد و اکنون آموزش و پرورش باید مهمترین محور تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی باشد که گویی آنگونه که شایسته و بایسته است عمل نکرده است.

وی ادامه داد: سؤال رئیس جمهور نشانه گیری کرده است دانش‌آموزان حداقل پیرامون رفع دو انتقاد اساسی در نظام تعلیم و تربیت جهانی را نشانه بگیرند و پاسخ دهند؛‌ مهارت زندگی، تصمیم‌گیری، خلاقیت، پرسشگری، تفکر انتقادی، بهزیستی و با هم زیستی از یکسو و از سوی دیگر مهارت‌های فنی،‌ علمی و کاربردی از سوی دیگر است که دانش‌آموزان باید پاسخ دهند. دو انتقادی که دقیقا از دهه 70 به بعد به نظام تعلیم و تربیت وارد شد.

 حسینی گفت:‌ امروز آموزش و پرورش، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به عنوان یک سیاست جدی در دستور کار خود قرار داده است که بنده به اختصار به چند سیاست عمده آموزش و پرورش برای افزایش مهارت‌ها اشاره می‌کنم؛ اول اینکه در مهارت‌های خلاقیت،‌ پرسشگری، انتقادگری، زندگی، تفکر خلاق و حل مسأله، ما کل نظام برنامه درسی را بر اساس سند تحول بنیادین در دست تغییر داریم که منابع محتوای درسی با رویکرد خلاقیت محوری و پرسشگری تدوین می‌شود و فرایندهای یادگیری و یاد دهی را به این سمت می‌بریم.

وی بیان کرد: مدیریت‌های آموزشگاهی و ارتقا‌ی آن را به سمت مهارت محوری هدایت می‌کنیم و از سویی دیگر امروز برای مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بیش از 907 هزار یعنی 34.6 درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در بیش از 200 رشته در حال تحصیل هستند که البته در برنامه ششم توسعه برای سال 1400، پنجاه درصد هدف گذاری شده و ما همه تلاش خود را برای رسیدن به این نقطه می‌کنیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش افزود: سیاست توسعه متوازن رشته‌های دوره متوسطه به این منظور اجرایی خواهد شد سیاست هدایت تحصیلی و تصحیح هرم شغلی مهمترین هدف گذاری آن باشد. اکنون برگزاری مسابقات سراسری علمی- عملی و عملی- کاربردی هنرستان‌ها و کاردانش با همین اهداف اعلام شده و برگزار می‌شود.

 سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد:‌ همچنین در قالب سه درس از قبیل کار و فناوری پایه ششم و نهم، هنر در متوسطه اول و درس کارآفرینی در متوسطه دوم با هدف آشنایی با مشاغل، کارگزاری شده است که بیش از 4 میلیون دانش‌آموز را تحت پوشش قرار می‌دهد؛ سیاست دیگر ما برای مهارت آموزی در آموزش و پرورش ارائه مهارت‌هایی است که آن را در قالب برنامه‌های درسی مکمل یا فوق برنامه پیگیری خواهیم کرد و بر همین اساس 4 برنامه و سیاست مشخص در دستور کار است.

حسینی گفت: طرح خوداتکایی مدارس شبانه‌روزی با هدف تقویت روحیه کار، آشنایی با مشاغل متناسب با نیاز جامعه، بوم و اقلیم دانش‌آموزان در دستور کار قرار دارد. 

ادامه دارد...

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.