احمدی: نیروی انسانی تمدن‌ساز نباید در تنگنای اقتصادی قرار گیرد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دومین میزگرد بررسی چالش‌ها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش، در خبرگزاری فارس برگزار شد.

حسین احمدی معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در این میزگرد، اظهار کرد: به نظر بنده اولین چالش موجود در نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی این است که هنوز مسؤولین کشور، آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت را امر حاکمیتی نمی‌دانند؛ امر حاکمیتی با امر خدماتی تفاوت دارد.

وی اضافه کرد: هر چند هیچ شغلی در جمهوری اسلامی بیهوده نیست و اهمیت دارد ولی نهادهایی وجود دارد که خط مرز فکری جامعه در آن تعیین می‌شود و آن حکومت به واسطه آن نهاد، تمام امورات خود را در جامعه، تعلیم و تربیت، فرهنگ، نظام آموزشی و افکار مردم جایگزین می‌کند.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: در سندی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردند مطرح شده که آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است یعنی حاکمیت باید در آن اعمال قدرت کند، به دست غیر سپرده نشود، خود خط و مشی فکری را تعیین کند و اصول اساسی، سازمان‌دهی، برنامه‌ریزی و مدیریت در آموزش و پرورش را به دولت بسپارد.

احمدی گفت: گامی که اکنون برداشته شده این است که قرار شده نظام معلمی را تصویب و اعمال کنند که این نظام معلمی برخلاف امر حاکمیتی است بنده نظام معلمی را مطالعه کردم که طی آن بسیاری از اختیارات آموزش و پرورش از دستش خارج می‌شود؛ کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس نیز به این قضیه ورود پیدا و با تشکل‌ها جلسه برگزار کرده است.

وی اظهار کرد: سال‌های پیش شورای عالی آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و ... نظام معلمی را تصویب کردند و اعلام شد در شرف اجرا است و می‌خواهیم تا شهریور آن را اجرا کنیم، لذا این نکته مهمی است؛ اگر آموزش و پرورش را حاکمیتی می‌دانیم باید نقد شود.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال در بودجه، طرح خرید خدمات آمده بود ولی با هجمه‌ای که ایجاد شد و برخی مسؤولین نهیب زدند آقای نوبخت سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ما بودجه معلمان خرید خدمات آموزشی را حذف کرده‌ایم؛ این برای نظام آموزش و پرورش فاجعه است که به معلم قدری پول پرداخت شود تا در کلاس‌ها حضور یابد. 

احمدی ادامه داد: دومین چالش موجود در نظام آموزش و پرورش کشور این است که حدود 7 سال از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد و امسال وارد سال هشتم شده‌ایم. از سال 90 تاکنون برخی زیرنظام‌ها تصویب شده و برخی تهیه و نیاز به تصویب رئیس جمهور برای ابلاغ دارد. 

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش در مورد سومین چالش مهم در آموزش و پرورش اضافه کرد: بی‌توجهی به معلمان در نیروی انسانی یکی از مشکلات مهم است. اگر قرار بود برای معلمان اهمیت قائل باشیم چرا نظام رتبه‌بندی را در بودجه نیاورده‌ایم؛ چرا بهمن و اسفند ماه که بودجه تصویب می‌شد تنها 2 هزار میلیارد تومان به رتبه‌بندی معلمان اختصاص یافت. 

احمدی ادامه داد: این مبلغ تعداد محدودی از معلمان را تحت پوشش قرار می‌دهد، ما یک میلیون معلم داریم و مجبور شدیم برای بسیاری رتبه‌بندی را در نظر نگیریم.

وی با اشاره به اینکه اکنون سرپرست جدید آموزش و پرورش اعلام کرده‌ است می‌خواهم نظام رتبه‌بندی معلمان را عملی کنم، بیان کرد: همه می‌دانیم اگر قرار است طرحی اجرایی شود باید در زمان اختصاص بودجه‌ها ردیف دریافت کند، اکنون دولت دیگر پولی برای این قضیه ندارد که بخواهد اختصاص دهد.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر باور دارید معلم عنصر تحول است و اساسی‌ترین نقش را در حوزه تعلیم و تربیت بازی می‌کند باید به سخن مقام معظم رهبری که فرموده‌‌اند در واقع پایه‌ریز تمدن نوین شما معلمان هستید، توجه شود؛ چون اگر نیروی انسانی شایسته نباشد تمدنی به وجود نخواهد آمد؛ آیا این نیروی انسانی که قرار است تمدن‌ساز باشد باید این‌طور در تنگنای وضعیت اقتصادی و تورم قرار گیرد؟ لذا وزیر منتخب باید برای آن برنامه ارائه کند.

احمدی افزود: اگر بنا باشد تمدن اسلامی پیاده شود یک رکن آن توجه به معلمین در منزلت، حقوق و مزایا، رتبه‌بندی و ... است و باید این موضوعات ظهور و بروز کند. 

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.