یادداشت مهمان| توليدكنندگان تجهيزات پزشكی پيشران‌های اقتصادی سلامت جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس، یکی از فعالان عرصه سلامت است که در زمینه نقش و مسئولیتهای جامعه پزشکی در تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید داخلی یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرارداد.

محمودرضا محلو نوشته است نامگذاری سالها از سوی مقام معظم رهبری که از 21 سال گذشته آغاز شده است برجسته‌‌ کردن یک ارزش مهم و حیاتی جامعه از میان همه ارزش‌ها و جهت‌‌گیری‌های مطلوبی است که از سوی معظم‌له مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد و ضرورت توجه همگانی نسبت به این ارزش مطلوب و مهم را گوشزد می‌نماید.

نامگذاری سالها در حقیقت معطوف به این امر است که محور فعالیتهای حاکمیت و عموم مردم باید حول محور شعار سال قرار گیرد. 

به بیان دیگر شعار سال به عنوان یک راهبرد و استراتژی باید مورد توجه و عمل همه کسانی قرار گیرد که پنجره‌‌هایشان رو به مردم باز می‌شود و رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، مطبوعات باید تلاش کنند با رسوب‌زدایی در خصوص موضوع و شعار سال، نهادینه‌سازی آن را در دستور کار خود قرار دهند. 

در این میان یک دهه دغدغه اقتصادی مقام معظم رهبری که در شعار سال‌های اخیر منعکس شده است دارای اهمیت مضاعفی است و نقش و وظایف قوای حاکمیتی و مردم را برای تحقق اهداف این شعارها دو چندان ساخته است. 

جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی، حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، اقتصاد و فرهنگ با عزت ملی و مدیریت جهادی، دولت، ملت، همدلی و همزبانی، اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و رونق تولید از جمله راهبردها و خط مشی‌هایی است که از سوی مقام معظم رهبری در سالهای اخیر به عنوان شعار سال و البته متوالی تعیین و ابلاغ شده است. 

از جمله مهمترین دلایل اتخاذ رویکرد اقتصادی در نامگذاری سالها می‌توان به ضرورت تقویت بنیه اقتصادی کشور و رفع چالش‌های معیشتی مردم اشاره کرد که تحت‌تاثیر تمرکز دشمن بر تحریم‌های اقتصادی در معرض آسیب قرار گرفته است و ایجاد مشکلات اقتصادی برای متوقف ساختن حرکت ملت ایران در زمینه‌های سازندگی مهمترین وجه فعالیتهای دشمنان نظام و مردم در سالهای اخیر بوده است. در چنین شرایطی است که تدوین نسخه‌ای مناسب و متناسب با شرایط داخلی و بین‌المللی با تاکید بر لزوم خلاقیت و اقدامات ابتکاری در سایه مدیریت صحیح منابع مورد تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری قرار می‌گیرد. 

رونق تولید از جمله موضوعات محوری در خط‌مشی‌گذاری سالهای اخیر بوده است زیرا تحقق این سیاست می‌تواند از کاهش شدید ارزش پولی ملی پیشگیری نموده و ایجاد اشتغال جدید و مولد، مشکلات معیشتی مردم را کاهش دهد و زمینه‌های بی‌نیازی کشور از بیگانگان را موجب شده و موجبات خوداتکایی به منابع داخلی را تقویت نماید. 

بنابراین ابلاغ مهمترین و راهبردی‌ترین نیاز کشور هر سال در قالب شعار سال، نوعی اعتلای فرهنگ عمومی است  و پیش از آنکه تنها یک وظیفه اجرایی بر دوش دولت تلقی شود، یک پدیده اجتماعی و نقش‌آفرینی همه بخشهای اجتماعی، از جمله تولیدکنندگان تجهیزات و امکانات پزشکی به عنوان پیشران‌های اقتصادی سلامت را می‌طلبد. 

وی در ادامه تحلیل خود اورده است: از مهمترین الزامات و چالش‌های رونق تولید در این حوزه که به نوعی عمومیت نیز یافته است می‌توان به ضعف قوانین و عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، هدایت سرمایه‌های اقتصادی به سمت بازارها و فعالیتهای اقتصادی غیرمولد یاد کرد که زمینه‌های فرار سرمایه‌ها، هدر رفتن انرژی و فرسودگی نیروی انسانی، افزایش هزینه تولید و کاهش قدرت رقابت‌پذیری را به دنبال داشته است. 

در این شرایط تقویت سازوکارهای قانونی برای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در بخش‌های مولد، تسهیلگری و رفع قوانین دست و پاگیر اداری، ارتقاء شاخص‌ سهولت کسب و کار، ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی شبکه‌ای و بهره‌گیری از سرمایه‌های خرد با تعریف سبد پروژه و مشارکت در سود تولید از جمله الزامات اساسی برای حمایت از تولید داخلی به شمار می‌رود. 

ضمن آنکه از دولت نیز انتظار می‌رود تمرکز خود به جای افزایش تقاضا و ایجاد تقاضای کاذب را بر تولید متمرکز نماید. در شرایط فعلی و با ابلاغ سیاستهای کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، سیاستهای اقتصاد مقاومتی، تولید داخلی و مصوبات مجلس و دولت زمینه‌های قانونی برای حمایت از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را فراهم آورده است و تحقق این امر تنها با ورود مقتدرانه دولت به فاز اجرایی امکانپذیر خواهد بود. 

به ثمر نشستن پروژه‌های تولیدی در حوزه پزشکی نیازمند حمایت‌های مالی و اعتباری است که شکل‌گیری صندوق ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان، اختصاص خط‌های اعتباری ویژه به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی و حمایت عالی از ارتقاء تکنولوژی می‌تواند بخشی از مشکلات موجود در حوزه تامین مالی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را مرتفع نماید. 

حمایت از مخترعان و نخبگان جوان، توجه به استقلال در جامعه پزشکی و اصلاح سبک زندگی در حوزه بهداشت و درمان از دیگر الزامات اساسی برای تحقق شعار سال در این حوزه است علاوه بر آنکه جامعه پزشکی می‌تواند با ارائه راهکارهای علمی در راستای اصلاح نگرش‌های اقتصادی نقش تعیین‌ کننده‌ای در سیاستگذاری در حوزه سلامت، تنظیم بازار و امنیت تامین تجهیزات داشته باشد. 

پرهیز از تجویز داروهای گرانقیمت خارجی و اقدامات درمانی غیرضروری بدون توجه به راهنما‌های بالینی و منابع علمی جدید نیز می‌تواند نقش ارزنده دیگری باشد که جامعه پزشکی کشور می‌تواند در راستای حمایت از تولید داخلی و تقویت این بخش به انجام رساند. 

همگرایی بین دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه سلامت از جمله شرکت‌های بیمه‌ای، بخش خصوصی، موسسات خیریه، هلال‌احمر و نیروهای نظامی مانند ارتش و سپاه به منظور رصد دقیق رویدادهای حوزه سلامت، ثبت و نهادینه‌سازی تولیدات داخلی توسط اداره کل تجهیزات پزشکی و سازمان استاندارد، پذیرش انحصار تولید داخل با ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی، تشویق گروههای علمی به تولید از الزامات اساسی دیگر برای تحقق رونق تولید در عرصه تجهیزات پزشکی است. 

و جان کلام اینکه وجود 120 هزار تخت بیمارستانی دولتی در کشور بیانگر آن است که بزرگترین مصرف‌کننده تجهیزات پزشکی و دارو در کشور بخش دولتی است و ایجاد و تقویت اعتماد و باور در ذهن این مصرف‌کننده بزرگ نسبت به تولیدات داخلی می‌تواند تحولات بزرگی را در این عرصه رقم بزند.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.