رنجبرزاده: ناجا پشتوانه مستحکمی برای امنیت جامعه است

اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، در خصوص عملکرد نیروی انتظامی در سال‌های اخیر اظهار داشت: نیروی انتظامی حافظ امنیت داخلی و حافظ جان و مال و ناموس مردم بوده و جایگاهی بسیار رفیع و ارزشمند دارد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تمام دنیا امنیت داخلی فرای موضوع امنیت فرامرزی اهمیت ویژه و خاصی داشته و برای اجرای قوانین و دستورالعمل‌ها همکاری و همراهی بسیار خوبی در این خصوص وجود داشته است. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تأکید کرد: ما بر این باوریم که نیروی انتظامی می‌تواند پشتوانه بسیار مستحکمی برای اقتصاد، امنیت خانواده و پشتیبان رفاه ، آسایش، آرامش، گردشگری و تفریح باشد؛ چراکه به طور کلی همه امورات زندگی به نوعی به امنیت داخلی گره خورده است.

وی گفت: بحث حفاظت از مرزها و اموال مردم و همچنین اجرای مأموریت‌ها به عنوان ضابط قضایی همه و همه توانسته جایگاه این نیرو را ارتقا دهد؛ بنابراین بر هیچ کس پوشیده نیست که نیروی انتظامی بسیار مقتدر و ارزشمند بوده و ضرورت دارد که همه مردم به این جایگاه احترام گذاشته و ما نیز به این افراد خدا قوت عرض می‌کنیم.

رنجبرزاده تصریح کرد: دولت و کلیت نظام هم باید متناسب با تلاش‌ها و زحماتی که این عزیزان انجام می‌دهند باید حداقل زندگی را برای خانواده‌هایشان فراهم کنند؛ متأسفانه در این بخش نمی‌توانیم دفاع خوبی داشته و به صراحت اعلام کنیم شرایط خاصی در موضوع رفاه زندگی و امنیت و آرامش برای خود اشخاص حاضر در نیروی انتظامی در کشور ما رقم خورده است؛ و باید گفت که این قسمت کار می‌لنگد

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علی‌رغم همه کمبودها، کاستی‌ها و نارسایی‌ها برای ناجا، آنها کار خودشان را انجام می‌دهند و ضرورت دارد ما به مقررات و  انضباط اجتماعی و همکاری و همراهی با ناجا ادامه دهیم چون هر کجا اختلالی در این سیستم ایجاد شود دودش به چشم همه مردم می‌رود.

نماینده مردم اسدآباد اظهار داشت: هیچ‌کس دوست ندارد با مجرمین به نحوی عمل شود که مجرمان احساس امنیت کنند چرا که احساس امنیت برای مجرمان به نوعی ناامنی را برای افرادی به دنبال دارد که سلامت جامعه را دنبال می‌کنند؛ بنابراین باید همه قبول کنیم با جرم باید برخورد شود و در هر کجا که جرمی اتفاق بیفتد بلافاصله ناجا بتواند عمل کند؛ بنابراین باید سازوکاری تدوین شود و چنانچه نیاز به قانون خاصی وجود دارد دولت باید این مسیر را هموار کند که ناجا وارد عمل شود.

رنجبرزاده اعلام کرد: باید شرایط ناجا را از لحاظ قانونی و دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها به گونه ای فراهم کنیم تا نگران برخورد قضایی با خودشان نباشند و با هجمه‌های ناجوانمردانه مردم روبه‌رو نشوند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به فضاسازی‌هایی که گاهاً در فضای مجازی بر علیه ناجا منتشر می‌شود، گفت: گاهاً فضاسازی‌هایی بر علیه نیروی انتظامی در فضای مجازی پخش می‌شود که هزاران کار مثبتی که ناجا انجام می‌دهد را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ حالا ممکن است در بین این همه نیرو یک نفر از مدار آرامش خارج شده و برخورد کند و عصبی شود و متناسب با انتظارات مردم اقدام نکند؛ این را نباید تعمیم داد و کلیت نیروی انتظامی را زیر سؤال برد.

وی افزود: من فکر می‌کنم درددل‌های نیروی انتظامی هم خیلی زیاد است و ما باید برای رسیدن به قله آرامش،‌ اطمینان، آسایش و رفاه و امنیت، حتماً نیروی انتظامی را به عنوان یک عضو ضروری در خانواده اجتماع در کنار خود داشته باشیم و همه سیستم و مقررات مربوط به آنها را رعایت کنیم.

رنجبرزاده در پاسخ به دیگر پرسش فارس در خصوص ارزیابی عملکرد پلیس در بحث کشف حجاب و طرح ناظر اظهار داشت: در مسأله حجاب باید بپذیریم که ما کشور جمهوری اسلامی هستیم و جمهوریت ما که شرایط قانونی و قانون‌گذاری و انتخابات را برای مردم فراهم کرده است متناسب با قوانین موجود با سلسله مراتب در تأیید مسیر اسلامیت و جمهوریت یکسری قوانین و مقررات نیز وضع کرده است. 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر کسی از این حدود خارج شود طبیعتاً از سیستم آن مدار مردمی حکومت جمهوری اسلامی خارج شده و خروج از این سیستم و به عبارتی ایجاد ناهنجاری در سیستم یک نوع بی‌نظمی تلقی می‌شود. 

نماینده مردم اسدآباد افزود: شاید آن فرد احساس کند به هر نحوی می‌تواند عمل کند؛ البته در خیلی از کشورهای دنیا یکسری مقررات بر اساس ایدئولوژی و دین و سیستم و مقررات اعتقادی افراد در نظر گرفته شده است؛ دین ما دین اسلام است و دین اسلام واجب کرده که یکسری مقررات را قبول کنیم و بر اساس آن نیز قوانینی وضع شده و راه و روش زندگی ما متناسب با آن شرایط تعیین شده است و باید فضای جامعه متناسب با شرایط حکومت قابل پذیرش باشد. 

وی ادامه داد: وقتی یک عده‌ای بخواهند بگویند ما نمی‌پذیریم و ما قبول نمی‌کنیم؛ این نمی‌شود چرا که ما جمهوری اسلامی را با 98 درصد پذیرفته‌ایم و قانون اساسی ما همان قانونی که یکسری اختیارات و انتخابات را برای مردم تعیین کرده یکسری مقررات را نیز وضع کرده است و نمی‌شود اینها را نادیده گرفت. 

رنجبرزاده تصریح کرد: این مقررات متناسب با آموزه‌های دینی و اسلامی ما وضع شده و نمی‌شود که یک نفر بگوید خودم تصمیم می‌گیرم چرا که با سازوکار سیستم حکومتی ما در تضاد قرار می‌گیرد و یک نوع هنجارشکنی است و می‌طلبد با آن برخورد شود؛ چرا که می‌تواند به جامعه آسیب برساند و در مسیر جامعه نوعی وضعیت نامطلوب ایجاد کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی به مسأله حجاب پرداخت و اعلام کرد: آنهایی که کشف حجاب می‌کنند و قواعد و ماهیت و جمهوریت نظام را نادیده می‌گیرند این افراد هم از جمهوریت و هم از ماهیت نظام خروج کرده‌ و کارشان ناپسند است؛ همچنین به نوعی قانون‌شکنی انجام داده و باید با آنها برخورد شود. 

وی در خصوص حمایت مجلس از نیروی انتظامی اعلام کرد: مجلس شورای اسلامی هر آنچه که تحت عنوان نیاز به تنظیم یکسری قواعد و قوانین ضرورت ایجاد می‌کند این آمادگی را دارد که متناسب با آن، قانون وضع شود تا ناجا متناسب با قوانین برخورد داشته باشد.

رنجبرزاده به بحث امر به معروف و نهی از منکر که توصیه دین بوده و امام حسین (ع) در راه این فریضه به شهادت رسیده، پرداخت و گفت: نباید این همه اندوخته و ذخیره مسیر کمال انسانیت را رها کرد تا به تصمیمات اشخاص و افراد جزیره‌ای عمل شود؛ اگر هر کسی بخواهد به هر نحوی رفتار کند این مسأله خوشایند جامعه نیست ؛چرا که باید حدود اجتماع رعایت شود و متناسب با آن هم برخورد صورت گیرد.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این مطلب که مجلس شورای اسلامی حتماً مدافع آن روش و شیوه‌ای است که در مدار اسلامیت و جمهوریت قرار دارد، اعلام کرد: باید انتظاراتمان متناسب با شرایط موجود در نیروی انتظامی باشد؛ البته باید در نظر داشت که افرادی که می‌خواهند رفتارهایی در جهت اصلاح جامعه انجام دهند کارورزیده، کارآزموده و آموزش‌دیده بوده و با رعایت تمام اصول و شرایط کار خود را انجام دهند تا افرادی که عمل آنها را مشاهده می‌کنند جریحه‌دار نشوند و هدف نهایی بر اساس مسیر قانونی پیش رود.

وی در پاسخ به این پرسش فارس در مورد فضاسازی‌های مجازی بر علیه ناجا، اعلام کرد: فضای مجازی در سطح جامعه ما هم یک فرصت است و هم یک تهدید جدی؛ اما آنچه بیشتر دیده شده،؛ این است که آثار تخریبی‌ آن از سوی افراد دنبال می‌شود و بیشتر مردم را به سمت تفریح، ناکارآمدی، اعتراض و انتقاد پیش می‌برد؛ غافل از اینکه در کنارهر  2 مسیر انتقادی، می‌تواند 4 مسیر اصلاحاتی وجود داشته باشد اما متأسفانه این اصلاحات اتفاق نمی‌افتد و ایراد کار همینجاست.

رنجبرزاده گفت: فضای مجازی باید بهتر از این عمل کند و باید پشتوانه امنیت کشور باشد و مردم در این مسیر پشتوانه باشند؛ اگر در فضای مجازی 4 انتقاد به نیروی انتظامی می‌شود باید صدها نفر به دفاع از فلسفه وجودی ناجا و رسالت و برنامه‌هایی که بر عهده دارد و اجرا می‌کند بپردازند؛ متأسفانه روی این قضایا غافل هستیم و فقط در فضای مجازی به مسائل انتقادی پرداخته می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص قوانین مرتبط با فضای مجازی اظهار داشت: انتظار می‌رود که یکسری قوانین در موضوع فضای مجازی داشته باشیم؛ گاهاً تهمت‌ها به شدت در فضای مجازی رواج پیدا کرده است؛ اقدامات سازمان‌دهی شده را به هم ارتباط می‌دهند و ممکن است موضوعی متعلق به گذشته بوده، آن را به حال ارتباط می‌دهند؛ شیطنت‌بازی‌هایی که در فضای مجازی صورت می‌گیرد باید کنترل شده و با آنها برخورد شود؛ البته قوانینی را ما نتوانستیم وضع کنیم که دست دستگاه قضایی و ناجا باز باشد در خصوص برخورد با اخلال‌گرانی که در فضای مجازی، روان جامعه را می‌آزارند.

وی به حوادث  و جوسازی‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوعات زنگ خطری است برای کشور که در همه مسیرها -نه فقط بحث نیروی انتظامی-  اعتبار یک نیرو و یک ستون نظام را کاملاً سازمان‌دهی شده تخریب می‌کنند؛ ما نیازمند عزم جدی دولت و آمادگی مجلس برای وضع قوانین در این خصوص هستیم.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.