نیویورک تایمز: موشک‌های آمریکایی یافت شده در اردوگاه نیروهای حفتر به فرانسه فروخته شده بودند

موشک‌های آمریکایی که در میان مهمات نیروهای خلیفه حفتر در لیبی پیدا شدند، پیش از این به فرانسه فروخته شده بودند.

به گزارش خبرآنی، این چهار موشک جاولین ضدتانک که هر کدام از آن‌ها بیش از ۱۷۰ هزار دلار ارزش دارند و معمولاً فقط به متحدان نزدیک آمریکا فروخته می‌شوند، ماه گذشته توسط نیروهای دولت لیبی و طی یک یورش به اردوگاه نیروهای شورشی در شهر غریان کشف شدند.

یک مشاور نظامی فرانسه این مساله که این سلاح‌ها برای خلیفه حفتر، فرمانده "ارتش ملی لیبی" فرستاده شده‌اند، را رد کرده است. ارسال این سلاح‌ها به حفتر نقض توافق فروش تسلیحات آمریکا و تحریم تسلیحاتی سازمان ملل خواهد بود و همچنین احتمال دارد در روابط آمریکا و فرانسه بر سر سیاست در خصوص لیبی ایجاد اختلاف کند.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، وزارت امور خارجه آمریکا طی روزهای گذشته با استفاده از شماره سریال این موشک‌ها و دیگر اطلاعات مربوط به آن‌ها تحقیقاتی را در خصوص مبدا این تسلیحات صورت داده و نتیجه‌گیری کرده است که این موشک‌ها در ابتدا به فرانسه فروخته شده بودند که حامی قدرتمند حفتر است. طبق گزارش آژانس همکاری امنیت دفاعی پنتاگون، فرانسه در سال ۲۰۱۰ توافق کرد که ۲۶۰ موشک جاولین از آمریکا بخرد.

دو مقام آمریکایی اظهار کردند که وزارت امور خارجه درباره نتیجه‌گیری خود از این تحقیقات به کمیته‌های روابط خارجی مجلس نمایندگان و سنا گزارش داده است.

یک مشاور وزیر نیروهای مسلح فرانسه تایید کرد که این موشک‌ها که در غریان یافت شده‌اند، به نیروهای فرانسوی فروخته شده بودند اما تخریب شده و دیگر قابل استفاده نبودند. او در پاسخ به روزنامه نیویورک تایمز گفت، این موشک‌ها به طور موقت در یک انبار قرار دارند و در انتظار نابودی هستند و به نیروهای لیبی ارسال نشده‌اند.

به گفته این مقام فرانسوی، این موشک‌ها از جمله موشک‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۰ از آمریکا خریداری شد و هدف آن‌ها محافظت از نیروهای فرانسوی مستقر در لیبی بود که برای عملیات اطلاعاتی و مبارزه با تروریسم اعزام شده بودند.

او همچنین اظهار کرد، فرانسه تحریم‌های لیبی را نقض نکرده است.

این مساله امروز (چهارشنبه) در جلسه شهادت کلارک کوپر، معاون وزیر امور خارجه در امور نظامی-سیاسی در برابر کمیته روابط خارجی سنا مطرح خواهد شد. قرار است کوپر درباره استفاده دولت دونالد ترامپ از اعلام وضعیت اضطراری به منظور فروش تسلیحات به عربستان و امارات صحبت کند.

نیروهای هوادار دولت لیبی پس از یورش به اردوگاه نیروهای حامی حفتر، در پایگاهی متروک علاوه بر چهار موشک جاولین، پهپادهایی چینی را نیز کشف کردند.

کشف این موشک‌ها تایید می‌کند که هراس طولانی مدت از حمایت‌های خارجی در خصوص همه طرف‌های درگیری لیبی واقعیت داد و این درگیری را تشدید می‌کند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.