چه ضمانت‌هایی برای اجرای توافق بین شورای نظامی و اپوزیسیون سودان وجود دارند؟

ناظران بر توافق میان شورای نظامی سودان و ائتلاف گروه‌های موسوم به "آزادی و تغییر" این کشور معتقدند که جامعه بین‌الملل و ملت سودان مهمترین تضمین‌های این توافق هستند و اجازه بازگشت به عقب را نمی‌دهند.

به گزارش خبرآنی، شبکه الجزیره با انتشار گزارشی درباره توافق اخیر میان شورای نظامی انتقالی و ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر سودان اعلام کرد: پس از آنکه شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر طبق ابتکار عمل مشترک اتحادیه آفریقا و اتیوپی به توافقی درباره اداره این کشور در دوره انتقالی دست یافتند، بسیاری از ناظران این توافق سؤال‌هایی را درباره اینکه چه تضمین‌هایی برای اجرای بندهای توافق میان طرف‌های سودانی وجود دارد، مطرح کردند.

در همین راستا، این ناظران نسبت به توانایی شورای نظامی انتقالی برای تحمل آنچه از قبل با آن مواجه نشده بود مانند انتقاد و مخالفت با نظرشان تردید دارند و گفته‌اند که شورای نظامی با فشارهای خارجی و داخلی زیادی مواجه خواهد شد.

اینگونه به نظر می‌رسد که با توجه به تجارب گذشته شورای نظامی که بارزترین آن متفرق کردن تحصن شهروندان سودان در مقابل مقر فرماندهی ارتش است و در جریان آن ده‌ها تن کشته و مجروح شدند، خوشبینی محتاطانه (نسبت به این توافق) موضوع اصلی باقی بماند.

در همین راستا، نبیل أدیب، کارشناس حقوقی سودانی می‌گوید: برای کسانی که قصد نقض این توافق را دارند هیچ گزینه‌ای جز کودتای نظامی وجود ندارد و این اتفاق به نظرم غیرممکن است، چرا که نظامیان قدرتی ندارند که به آنها اجازه دهد تا در امور دولت مداخله کنند و به دنبال آن توافق مذکور را نیز نقض کنند.

وی ادامه داد: طرف‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند روند توافق و حفظ آن را تضمین کنند که در رأس آنها اتحادیه آفریقا قرار دارد.

این درحالی است که طبق گفته ناظران، ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر و شورای نظامی سودان در پیش نویس توافقشان به هیچ چیزی که مانع از نقض این توافق در مراحل مختلف اجرای آن می‌شود، اشاره‌ای نکرده‌اند.

ترس‌ها

از سوی دیگر، فیصل حسن، شهروند سودانی گفته است که برخی از سودانی‌ها نسبت به این موضوع بیم دارند که نظامیان قادر به حل و فصل اختلافات طبیعی میان شهروندان سودانی نیستند و همین مسأله باعث می‌شود تا مردم علیه آنها کودتا کنند و طرح حکومت دموکراتیک مطلوب را به شکست بکشانند.

اما تیسیر النورانی، عضو ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر معتقد است تضمین‌های مهم زیادی وجود دارند که اجازه بازگشت به عقب را نمی‌دهند، چراکه اتحادیه‌های آفریقا و اروپا و همچنین آمریکا به نمایندگی از جامعه بین‌الملل ضامن واقعی توافق میان طرف‌های سودانی خواهند بود.

وی افزود، ضامن قویتر برای این توافق، ملت سودان هستند که چه در گذشته و چه در آینده تحت هر شرایطی و با وجود هر توجیهی هرگونه کودتای نظامی را رد کردند و خواهند کرد.

ملت قویترین تضمین

عبد القیوم عبد السید، رئیس کمیته اجرایی حزب کنگره مردمی سودان نیز معتقد است که ملت سودان قویترین تضمین علیه هرگونه تلاشی برای دور زدن انقلاب و دستاوردهای آن خواهند بود.

وی به الجزیره گفت: هرگونه تلاشی برای کودتا علیه توافق انجام شده از سوی هر گروهی چه نظامی و چه غیرنظامی خودش را دفن خواهد کرد و هیچ نتیجه‌ای برای این کودتا به همراه نخواهد داشت.

همچنین نبیل ادیب تأکید کرده است، پس از آنکه ملت سودان نسبت به استفاده از تجارب گذشته آگاهی زیادی کسب کردند، شانس‌های توافق امضا شده نیز قویتر به نظر می‌رسند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.