لزوم توجه به «صنعت اوقات فراغت»

به گزارش گروه زنان و جوانان فارس،  امیر حسین آل اسحاق مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان به تشریح ظرفیت اوقات فراغت در حوزه اقتصادی پرداخت و گفت: «صنعت اوقات فراغت» می‌تواند در کنار پر کردن زمان جوانان و پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی برای آنها فضای کسب و کار و درآمدی قابل توجهی را نیز فراهم کند.

وی افزود: همواره گفته می‌شود که جوانان فضایی برای گذران اوقات فراغت ندارند اما اگر بتوانیم اهمیت این موضوع را برای سرمایه گذاران جا بیندازیم این صنعت تبدیل به فضای سودآور برای صاحبان سرمایه نیز خواهد شد.

مدیرکل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان به راه اندازی مجموعه‌ای در استان اصفهان توسط یکی از جوانان کارآفرین در زمینه اوقات فراغت اشاره کرد و گفت: راه اندازی این مجموعه بازی‌های کنسولی مثال خوبی برای جذب دانش آموزان و جوانان در کنار خانواده‌های آنها و ایجاد فضای امن و مطمئن و البته اقتصادی در این حوزه است.

وی با اشاره به این که ترویج سرمایه‌گذاری و اجازه اشتغال در حوزه اوقات فراغت باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: این حوزه هم اقتصادی است و هم نیاز به سرمایه گذاری کمی دارد.

آل اسحاق با بیان این که هر سال تابستان دستگاه‌های دولتی این موضوع را مطرح می‌کنند که عمده بودجه اوقات فراغت در دست وزارت ورزش و جوانان است گفت: خوشبختانه با تغییر سن جوانی دایره مخاطبان این وزارت خانه از اشتراک دستگاه‌های دیگر خارج شد و دیگر انجام مأموریت مشترک با این دستگاه‌ها از بین رفت. 

وی افزود: عدد و ارقام موجود در ردیف اعتباری ما در این حوزه آنقدر کم است که قابل بیان نیست اما با این حال بودجه اوقات فراغت دستگاهی مانند آموزش و پرورش سه برابر مجموعه ما است. این اظهارات از سوی دستگاه‌های مطرح می‌شود که می‌خواهند از مسئولیت خود فرار کنند، این در حالی است که همه ما باید تلاش کنیم با وجود بودجه اندک گرهی را باز کنیم و شیوه‌های مناسبی را به کار ببریم؛ این اظهارات به جای پاسخگویی از عملکرد خودمان مطرح می‌شود و واقعیت ندارد.

وی با اشاره به طرح مهارت آموزی به سربازان گفت: استان آذربایجان شرقی در این طرح جلوتر از بقیه استان‌ها قرار دارد و روز گذشته اختتامیه مرحله اول طرح مهارت آموزی سربازان در این استان برگزار شد. اگر چه این طرح هنوز ناهماهنگی‌های دارد اما حدودا در تمام استان‌ها آغاز شده است.

آل اسحاق با بیان این که سهمیه مرحله اول این طرح برای همه استان‌ها حدود هزار نفر بوده است تصریح کرد: در برخی از استان‌ها به دلیل نبود فضای موجود اجرای این طرح به طور کامل انجام نشده اما پیش بینی می‌کنیم تا پایان تابستان ۳۰ هزار نفر ظرفیت مهارت آموزی در استان‌ها اجرا شود. میانگین انجام کار در این حوزه به حدود ۵۰ درصد رسیده و بخشی از کار که مربوط به تعهدات وزارت ورزش و جوانان بوده به طور کامل انجام شده است.

مدیر کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان با اشاره به این که مهارت آموزی سربازان در دو سرفصل «مهارتهای زندگی» و «مهارت‌های پایه‌ای اشتغال» اجرا شده است گفت: سربازان در این طرح ضمن آموزش‌های خدمت و تأمین امنیت، آموزش‌های مهارتی را با دریافت مدرک معتبر و قابل ترجمه دریافت می‌کنند. این مهارتها شامل حوزه خلاقیت و ایده پردازی تبدیل ایده به فعالیت تجاری، موضوعات بیمه‌ای، مالیات، قوانین کسب و کار و … است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت وزارت ورزش و جوانان در دو سطح پیگیری پیگیر می‌شود اظهار‌داشت: هماهنگی و ارزیابی فعالیت دستگاه‌های متولی اوقات فراغت در سطح استانی است که معمولاً در پایان تابستان جشنواره‌ای برای انتخاب فعال‌ترین دستگاه در این حوزه برگزار می‌شود. در این بخش تمام دستگاه‌های عضو ستاد ساماندهی جوانان استان‌ها مثل آموزش و پرورش، هلال احمر و ... این برنامه‌ها را اجرا می‌کنند.

وی سطح دوم این فعالیت‌ها را مربوط به مجموعه اقدامات اجرایی ادارات کل ورزش و جوانان در استان‌هاست عنوان کرد و گفت: برنامه‌هایی مانند دورهمی‌های پرنشاط در سطح استان‌ها با اولویت برگزاری این برنامه‌ها در شهرستان‌ها از جمله این برنامه هاست چرا که ایجاد فضای شادی و نشاط جزء الزامات امروز فضای اجتماعی است.

مدیر کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان با تاکید بر این که محور برگزاری برنامه‌های امسال مناطق حاشیه‌نشین شهرها، روستا و عشایر و شهرستان‌ها است گفت: قصد داریم تا امسال نسبت به برنامه‌های اجرایی در شهرستان‌ها و مناطق حاشیه نشین نسبت به مراکز استان‌ها و پایتخت افزایش دهیم چرا که معتقدیم نیاز این مناطق به برنامه‌های شاد و مفرح برای گذراندن اوقات فراغت بیشتر است.

آل اسحاق با بیان این که برنامه دیگر معاونت جوانان در حوزه اوقات فراغت برگزاری گفت و گوی جوانان تحت عنوان برنامه «چند دقیقه همدلی» در قالب نشست جوانان با مسؤولان استانی است ادامه داد: برگزاری پاتوق‌های فرهنگی و اردوهای هویتی از سوی ادارات کل جوانان در دستور العمل‌های ما قرار دارد. در مجموع حدود ۲۰ برنامه در سطح ادارات کل ورزش و جوانان برای اوقات فراغت امسال در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر این که افزایش ظرفیت‌های مهارت آموزی در گذران اوقات فراغت باید مورد توجه قرار گیرد افزود: اوقات فراغت فرصت مناسبی برای هرچه بیشتر در راستای مهارت آموزی منجر به اشتغال جوانان است؛ اگر چه در نگاه عرفی اوقات فراغت برای کارهای غیرآموزشی صرف می‌شود اما در شرایطی که مشکل اصلی جوانان ما اشتغال است می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

مدیر کل طرح‌های ملی و فراگیر جوانان تاکید کرد: جوانان برای حضور در فضای اشتغال غیر از دانش به مهارتهای دیگر نیاز دارند این در حالی است که زمانی که جوانان با فضای بازار کار روبه رو می‌شوند جای خالی مهارت‌ها دیده می‌شود.

وی با بیان این که استان آذربایجان شرقی اولین استانی است که از ظرفیت دستگاه‌های مختلف برای مهارت آموزی منجر به اشتغال استفاده کرده است اظهار کرد: در این استان برنامه‌های تفریحی، فرهنگی و مهارت آموزی برنامه ریزی شده است و این برنامه‌ها به شکل رایگان طی تابستان امسال برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

اوقات فراغت

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.