ترامپ: چرا آمریکا باید از خطوط کشتیرانی برای دیگر کشورها حفاظت کند؟!

دونالد ترامپ از سایر کشورها خواست تا در دفاع از دارایی‌های بین المللی در آب‌های پرتنش و استراتژیک تنگه هرمز شراکت بیشتری داشته باشند.

به گزارش خبرآنی، به نوشته مجله نیوزویک، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در توئیت روز دوشنبه خود نوشت: چرا ما بدون هیچ چشم داشتی چندین سال است که از خطوط کشتیرانی کشورهای دیگر حفاظت می‌کنیم؟

وی تاکید کرد: کشورها باید از کشتی‌های خود در چیزی که همیشه یک سفر خطرناک بوده است، حفاظت کنند.

ترامپ این را هم گفت با وجود این مساله که آمریکا دست کم از ۲۰۱۴ بزرگترین تولید کننده انرژی جهان بوده، حتی نیازی نیست که در منطقه باشد. چرا آمریکا باید از خطوط کشتیرانی برای دیگر کشورها حفاظت کند؟

او نوشت: چین و ژاپن و دیگر کشورها باید به خودشان برای نقل و انتقال نفتشان متکی باشند باید خودشان از کشتی‌هایشان حفاظت کنند.  

این صحبت‌ها در بحبوحه ناآرامی در شلوغ‌ترین تنگه جهان مطرح شده است. آمریکا، ایران را به حملات اخیر به کشتی‌های باری در دریای عمان متهم کرده است؛ اتهامی که ایران به شدت آن را رد کرده است.

درست چند ساعت پس از توئیت ترامپ، مایک پامپئو، وزیر دیپلمات ارشد آمریکایی تصویری از خودش را در کنار سلمان، پادشاه عربستان منتشر کرد و در ذیل تصویر نوشت: دیداری سازنده با ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود داشتم و در آن به بررسی تنش‌های شدید در منطقه و ضرورت تقویت امنیت دریایی در تنگه هرمز پرداختیم. آزادی عبور و مرور دریایی مهم است.

عربستان علاوه بر اینکه شریک نزدیک منطقه‌ای آمریکا به شمار می‌رود، بزرگترین خریدار تسلیحات این کشور نیز هست و بر این اساس است که ترامپ اغلب روابط نزدیک دولتش با پادشاهی عربستان را با آن توجیه کرده است.

سابقه حقوق بشری ریاض مدت هاست که از سوی سازمان‌های بین المللی زیر سوال است و قانونگذاران آمریکایی در پی گزارش‌های زیادی درباره تلفات انسانی در جنگ یمن و نقش احتمالی خانواده سلطنتی عربستان در قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی به شدت منتقد روابط بین دو کشور هستند.

عدم تمایل ترامپ و دولتش در مرتبط کردن رسمی قتل خاشقجی با ولیعهد عربستان باعث انتقادهای تندی از سوی قانونگذاران آمریکایی شده است.

برای نخستین بار از زمان تصویب قطعنامه قدرت‌های جنگی در سال ۱۹۷۳، هم سنا و هم مجلس نمایندگان آمریکا از آن برای توقف کمک آمریکا به تلاش‌های چهار ساله عربستان برای شکست حوثی‌های یمن رأی داد اما ترامپ این اقدام را در آوریل وتو کرد.

سازمان ملل از آمریکا خواسته تا از طریق اداره تحقیقات فدرال موسوم به اف. بی. آی به مساله قتل خاشقجی و هرگونه دخالت احتمالی در آن را رسیدگی کند. ترامپ در پاسخ به سوالی در این باره از سوی شبکه خبری NBC گفت، این مساله به شدت از سوی هر کسی مورد بررسی قرار گرفته است و زمانیکه از سوی خبرنگار برای پاسخ به این سوال تحت فشار بیشتری قرار گرفت، موضوع را به سمت ایران کشاند همانطور که در مصاحبه‌های قبلی نیز چنین کاری کرده بود.

ترامپ همچنین این گفته‌اش را که اگر آمریکا فروش سلاح به عربستان را متوقف کند، این کشور با روس‌ها یا چینی‌ها وارد معامله می‌شوند، بار دیگر تکرار کرد.

روسیه و چین روابط خود را با عربستان در حوزه‌های دفاعی و انرژی اتمی تقویت کرده‌اند .

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.