راهکار‌های استفاده از فرصت‌های مطالعاتی اساتید دانشگاه در راستای رونق تولید بررسی شد

به گزارش گروه دانشگاه ‌پایگاه خبری خبرآنی، به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، این جلسه و در ادامه بررسی موضوع «روش‌های استفاده بهینه از فرصت‌های مطالعاتی اساتید در جامعه و صنعت در راستای رونق تولید ملی» گزارش سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه شد.


در این گزارش ضمن اشاره به این موضوع که در سال گذشته برای فرصت مطالعاتی اساتید دانشگاه‌ها در جامعه و صنعت تفاهم‌نامه همکاری با وزارتخانه‌های نفت، نیرو، دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، صنعت معدن و تجارت سازمان و حفاظت محیط زیست امضاء شده این موضوع نیز مورد اشاره قرار گرفت که در این تفاهم‌نامه‌ها و در قالب دوره‌های آموزشی امتیاز ارتقاء برای اساتید در نظر گرفته شده و این امتیازات در سامانه مپفا ثبت خواهد شد.


در بخش دیگری از این گزارش، همچنین پیشنهاد شد شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت اعضای هیئت علمی در قالب فرصت مطالعاتی استفاده کند و موضوع فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی جهت جلب حمایت دستگاه‌های اجرایی در جلسات این شورا طرح شود.


پس از ارائه گزارش اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهاد‌های خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است:


ترسیم نیاز‌های ملی کشور و هدایت اساتید دانشگاه‌ها به سمت رفع این نیازها، پژوهش و بررسی دلایل عدم موفقیت ارتباط میان صنعت و دانشگاه، هدایت و روزآمدسازی برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها مرتبط با فرصت‌های مطالعاتی اساتید، استفاده از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، ارتباط بخشی ظرفیت بنگاه‌های کوچک و متوسط با فرصت‌های مطالعاتی اساتید، استفاده از ابزار‌های تشویقی برای اعضای هیئت علمی، توجه به چالش عدم اعتماد در انتقال تجربیات بخش صنعت به سبب وجود رقبا، لزوم بهره گیری از فعالیت گروهی در پیشبرد برنامه‌های صنعت و اجرای پایلوت طرح ارائه شده در برخی از دانشگاه‌های کشور.

پس از ارائه نظرات و پیشنهاد‌های اعضاء سلطانخواه رئیس کمیسیون نخبگان و آینده نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: محیط علم و فن‌آوری برخلاف تصور غالب صرفاً به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها محدود نمی‌شود.


وی افزود: مراکز دانشگاهی بخشی از محیط علم و فن‌آوری هستند و باید نهاد‌ها و دستگاه‌های دیگر که نیز در حوزه علم و فن‌آوری می‌توانند نقش ایفاء کنند در ایفای مسئولیت در توسعه و پیشرفت علم و فناوری و ایجاد ارتباط بین دانش و صنعت تلاش کنند.


رئیس کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری ادامه داد: لازم است بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در محیط علم و فناوری و خارج از محیط مراکز دانشگاهی بویژه در بخش‌هایی که مربوط به بخش تقاضای علم و فناوری هستند طراحی و عملیاتی گردد تا طرح‌هایی مانند فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در صنعت و جامعه، سودمندتر واقع شوند.
انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.