گفت‌وگو برای بازگشایی مرکز صنعتی پردرآمد مرزی دو کره

پیونگ یانگ و سئول در ادامه مذاکرات صلح دو کره، در حال گفت‌وگو بر سر بازگشایی یک مرکز صنعتی در مرز دو کشور هستند که برای کره شمالی درآمدی ۱۲۰ میلیون دلاری در سال داشت.

به گزارش خبرآنی به نقل از خبرگزاری فرانسه، فعالیت حدود ۵۵ هزار کارگر از کره شمالی در مجموعه صنعتی کائسونگ واقع در مرز بین دو کره، برای تولید کالاهای متنوع برای بیش از ۱۲۵ شرکت کره جنوبی، نشانه‌ای واضح از مصالحه دو کشور پس از اولین اجلاس صلح شبه جزیره کره در سال ۲۰۰۰ به شمار می‌رود.

این مرکز در سال ۲۰۱۶ توسط دولت محافظه‌کار کره جنوبی و در واکنش به تست موشک و آزمایش هسته‌ای کره شمالی بسته شد. کره جنوبی اعلام کرد که این مرکز باعث سودرسانی به اقدامات تحریک‌کننده کره شمالی است.

مون جائه این، رئیس‌جمهور فعلی کره جنوبی، برای درگیر ساختن کره شمالی در مذاکرات خلع هسته‌ای، بر سر بازگشایی این مرکز پافشاری کرده است؛ این اقدام به علت درگیری کره شمالی با تحریم‌های بین‌المللی، پیچیده به نظر می‌رسد.

در نشست ماه سپتامبر که در پیونگ یانگ برگزار شد، مون و رهبر کره شمالی توافق کردند در صورت "جا افتادن شرایط"، فعالیت این مرکز را دوباره آغاز کنند. هنوز روابط واشنگتن و پیونگ یانگ در شرایط خوبی قرار ندارد و رسانه‌های کره شمالی خواستار اجرای برنامه‌های اقتصادی مشترک‌شان با کره جنوبی شده‌اند.

امروز (دوشنبه) گروه بین‌المللی بحران خواستار بازگشایی این مرکز همراه با "معامله فروتنانه در کنار کاهش تحریم‌ها" شده است. این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرده است: "بحث در مورد بازگشایی این مرکز باعث از سرگیری مذاکرات صلح است و مزایای ایجاد صلح پایدار را در شبه جزیره کره به هر دو کشور یادآوری می‌کند".

به گفته این گروه، این مرکز باعث رشد سرمایه‌گذاری خارجی در ایجاد زیرساخت و اشتغال مردم کره شمالی شده است و "ارز پایدار" را وارد این کشور کرده است. کره جنوبی در همین راستا از نیروی کار ارزان قیمت و با کیفیت بهره‌مند شده است.

طبق محاسبه گروه بحران، شرکت‌های کره جنوبی در سال ۲۰۱۵ –یک سال پیش از بسته شدن مرکز- مبلغ ۱۲۳ میلیون دلار به کره شمالی جهت کارگران پرداخت کرد. به نقل از وزارت اتحاد کره جنوبی و شرکت‌های کائسونگ، کره شمالی با برداشتن ۳۰ درصد جمع کل به عنوان مالیات، ۷۰ درصد مبلغ را در قالب موادغذایی ضروری و کوپن مراکز خرید دولتی به کارگران داد.

گروه بحران همچنین اظهار داشت: "بازگشایی این مرکز در این شرایط، بدون شک یک امتیاز برای کره شمالی خواهد بود".

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.