دستگاه‌های مسئول در نوسازی بافت فرسوده مکلف به ارائه برنامه سالیانه شدند

به گزارش گروه شهری خبرگزاری فارس، کاوه حاجی علی اکبری مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در چهاردهمین جلسه کمیته خدمات و زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران یادآور شد: بر اساس آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی که در سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسید تمامی دستگاه های ذی نقش و مسئول در بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده مکلف به ارائه برنامه سالیانه خود در حوزه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی شدند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه، تصریح کرد: با استناد به این قانون، دولت و شهرداری ها مکلف به بازآفرینی و نوسازی 270محله در سال شدند و 18 محله بافت فرسوده در شهر تهران به عنوان اولویت نخست از سوی شهرداری تهران مشخص شد و در برنامه اقدام مشترک قرار گرفت.

علی اکبری خاطرنشان کرد: در جلسه بهمن ماه سال گذشته ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران، 18 محله اولویت دار معرفی شدند و از دستگاه های عضو ستاد درخواست شد تا متناسب با نوع مسائل و مشکلات موجود در هر محله نسبت به ارائه برنامه سالیانه خود اقدام نمایند و در این رابطه نیز می توانستند از برنامه های اقدام دفاتر توسعه محله ای که در محلات مستقر هستند استفاده کنند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران گفت: اقدام دیگری که از سوی ستاد صورت گرفت، اختصاص منابع تبصره 18 قانون بودجه سال 97 به بحث بازآفرینی شهری بود که مقرر شد 1500 میلیارد تومان از منابعی که از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده به منظور تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت های فرسوده کشور اختصاص یابد.

علی اکبری در این باره افزود: نیازهای خدماتی در 18محله به انضمام شناسنامه پروژه ها شامل مساحت پروژه ها، پلاک، کاربری ها و اعتبارات مورد نیاز برای ایجاد این خدمات احصاء و برای پیگیری های لازم به نهادهای ذیربط ارسال شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که 20% از منابع مذکور در گام نخست برای تأمین خدمات در شهر تهران معادل حدود 53 میلیارد تومان تخصیص داده شد، عنوان کرد: بر این اساس 10 پروژه از میان 18 پروژ تعریف شده ای که زمینه تحقق عملیات اجرایی آن در بازه زمانی یکساله پیش بینی می شد، به شرکت بازآفرینی شهری ایران معرفی شد و اقدامات لازم جهت مکاتبه و پیگیری برای درج در برنامه ها و پروژه ها و ثبت در سامانه سازمان برنامه و بودجه کشور در این خصوص صورت گرفت.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با بیان این که همکاری ما با دستگاه های اجرایی در حوزه بازآفرینی به دو دسته تقسیم می شود، متذکر شد: دسته اول بصورت عام و بدون اولویت بندی در همه بافت های فرسوده شهر تهران جریان دارد و دسته دوم مربوط به 18 محله اولویت دار تعریف شده است. 

علی اکبری تصریح کرد: بر مبنای ماده 20 آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی، وزارتخانه های نفت و نیرو مکلف به ارائه تخفیف تقسط هزینه های انشعابات آب، برق و گاز در کلیه محلات بافت فرسوده شهر تهران هستند اما علیرغم گذشت یکسال از تصویب این آئین نامه تاکنون یک مورد تخفیف هزینه انشعابات از سوی دستگاه های اجرایی صادر نشده است. 

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران از تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای  18 محله اولویت دار در برنامه اقدام مشترک دولت و شهرداری خبر داد و گفت: سال گذشته این برنامه که در آن اقدامات لازم از سوی دستگاه های مختلف برای اجرا در 18 محله اولویت دار مشخص شده به تصویب ستاد بازآفرینی کلانشهر تهران رسید اما در زمان مراجعه به دستگاه های اجرایی با درهای بسته مواجه می شویم و دستگاه ها اظهار می کنند که منابعی برای تحقق این برنامه ها ندارند.

مدیرعامل سامان نوسازی شهر تهران خاطرنشان کرد: زمانی که موضوع بازآفرینی و نوسازی بافت های فرسوده شهری به عنوان یکی از موضوعات محوری در برنامه ششم توسعه قرار می گیرد، انتظار می رود سهم و نقش دستگاه های اجرایی نیز در تحقق مأموریت مذکور مشخص شود.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.