گرجستانی‌ها به تظاهرات علیه میلیاردر با نفوذ نزدیک به روسیه ادامه می‌دهند

هزاران تن از معترضان مخالف دولت گرجستان برای چهارمین روز متوالی به خیابانهای پایتخت این کشور آمدند و علیه اعمال نفوذ روسیه بر سیاست این کشور تظاهرات کردند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اعتراضات مجددا تنشها را میان مسکو و تفلیس  افزایش داده است.

اعتراضات اخیر در شهر تفلیس بعد از آن آغاز شد که یک قانونگذار روسیه در پارلمان گرجستان در اقدامی حساسیت برانگیز با نشستن بر کرسی رئیس پارلمان به ایراد سخنرانی در آنجا پرداخت.

این اعتراضات خیلی سریع تبدیل به یک جنبش اعتراضی بزرگتر علیه "بیدزینا ایوانیشویلی"، میلیاردر مشهور گرجستانی و نخست وزیر سابق این کشور شد؛ کسی که از او به عنوان تعیین کننده اتفاقات سیاست در گرجستان به عنوان رهبر حزب حاکم "رویای گرجستانی" یاد می‌شود.

تظاهرکنندگان در مقابل ساختمان پارلمان گرجستان تجمع کردند و در عین حال خیابان مهم "روستاوی" در پایتخت این کشور را به اشغال درآورده و مسدود کردند.

این معترضان پلاکاردهایی با مضامین اعتراضی علیه ایوانیشویلی و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به همراه داشتند؛ این در حالی است که پوتین در پاسخ به این تظاهرات در گرجستان اقدام به ممنوع ساختن پرواز هواپیماهای مسافربری روسیه به گرجستان و همچنین ممنوع کردن پروازها از مبدا گرجستان به مقصد روسیه کرده است.

روی یکی از این پلاکاردها نوشته شده بود: "روسیه کشور من را دوباره برده نخواهد ساخت".

معترضان گرجستانی با فرارسیدن نیمه شب ضمن سردادن شعار "استعفا" به سمت مقر دولت گرجستان راهپیمایی کردند در حالی که نیروهای پلیس کمربندی امنیتی به دور این مقر کشیده بودند. گروه‌هایی از این معترضان پرچم‌های گرجستان را تکان داده و سرود ملی این کشور را خواندند و سپس متفرق شدند. آنها قصد دارند امروز دوشنبه نیز تظاهرات را از سر بگیرند.

براساس گزارشهای یک شبکه تلویزیونی متعلق به مخالفان دولت گرجستان، همچنان ده‌های افسر پلیس ضد شورش در اطراف اقامتگاه ایوانیشویلی بر فراز یک تپه مشرف بر شهر تفلیس مستقر هستند.

کرملین اعتراضات تفلیس را " تحریکات روس‌هراسانه" خوانده است اما معترضان گرجستانی می‌گویند مخالفت آنها صرفاً با پوتین است نه مردم عادی روسیه.

لاشا بوگادزه، یک نویسنده گرجستانی سرشناس در تجمع اعتراضی گفت: ما صرفاً با پوتینیسم مبارزه می‌کنیم و هیچ مشکلی با مردم روسیه نداریم و بیگانه‌هراس نیز نیستیم.

معترضان گرجستانی در حالی که موعد برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور در سال آینده میلادی نزدیک می‌شود خواستار اعمال اصلاحات انتخاباتی و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام شده‌اند. آنها امیدوار هستند حمایت رأی‌دهندگان را با توجه به نارضایتی گسترده از حزب حاکم به سبب شکستهایش در بهبود وضعیت اقتصادی جلب کنند.

احزاب مخالف، ایوانیشویلی را متهم به اعمال حکومت الیگارشی غیررسمی و تضعیف نهادهای دولتی و سازماندهی تقلب انتخاباتی کردند.

در نخستین روز از این دور از اعتراضات، در حملات خشونت‌آمیز پلیس به معترضان دست کم ۱۶۰ تظاهرکننده زخمی شدند و ۸۰ نیروی پلیس مجروح و بیش از ۳۰۰ نفر نیز دستگیر شدند.

روابط گرجستان و روسیه بعد از کاندیداتوری تفلیس برای پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو و به ویژه بعد از جنگ مختصری که دو کشور در اوت ۲۰۰۸ در مناطق آبخازیا و اوستیای جنوبی داشتند تیره شد.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.