حمایت معاونت علمی از سامانه های پیش تصفیه آب و پساب

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با توسعه و تجاری سازی راهکارهای مبتنی بر فناوری نانو نیازهای فناورانه حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب تأمین می‌شود.

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری شتابدهنده تخصصی طراحی و ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب فراخوان چالش جذب طرح‌های فناورانه در حوزه طراحی و ساخت سامانه‌های پیش تصفیه آب و پساب را اعلام کردند.

با توجه به رشد چشمگیر تقاضای آب و کمبود منابع آبی در بسیاری از نقاط جهان، امروزه تصفیه پساب‌ها، فاضلاب‌ها و آب‌های خاکستری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته‌اند. اما آب ورودی به هریک از این سامانه‌ها و فرآیندهای تصفیه نظیر اسمزمعکوس، نانوفیلتراسیون یا الترافیلتراسیون بسته به نوع آب یا پساب ورودی و طراحی سیستم‌های تصفیه در نظر گرفته شده باید قبل از تماس با سیستم تصفیه به کمک روش‌های مکانیکی یا شیمیایی آماده‌سازی شوند تا اختلالی در عملکرد فرآیندهای بعدی ایجاد نشود.

این عملیات که در اصطلاح پیش تصفیه نامیده می‌شود، شامل روش‌های مکانیکی، شیمیایی و یا ترکیبی از هردو است که بسته به نوع کاربرد نهایی انتخاب می‌شوند و البته هریک دارای معایب و چالش‌هایی نظیر عدم کارایی مطلوب در جداسازی، تولید آلاینده‌های جانبی، انرژی مصرفی زیاد و به ویژه هزینه بالا نیز هستند.

در راستای رفع این چالش‌ها و ارائه راهکارهایی عملیاتی پژوهش‌های علمی و صنعتی بسیاری در جریان است که استفاده از فناوری نانو موضوع تمرکز بخش زیادی از این پژوهش‌هاست. به گونه‌ای که بازار محصولات نانوساختار مورد استفاده در تصفیه آب در سال ۲۰۱۰ حدود ۴.۱ میلیارد دلار بوده است.

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.