سازمان‌های بین‌المللی تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کنند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه نشست منطقه‌ای سلامت و تغذیه کشورهای منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا، صندوق کودکان سازمان ملل متحد اظهار داشت: لازم می‌دانم از تلاش‌های یونیسف برای پاسخگویی به نیاز 25 استان کشور که در سیل اخیر دچار خسارت‌های فراوان شدند تشکر کنم.

وی با بیان اینکه در جریان سیل اخیر نظام شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشورمان نشان داد که حتی در زمان بحران نیز می‌تواند در دسترسی گروه‌های هدف به مراقبت‌های فوری و اولیه PHC کارا باشد، گفت: کشورهای مختلف می‌توانند از این تجربه ما استفاده کنند.

حریرچی تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را به رغم شعارهای اعلامی آمریکا در حوزه سلامت دانست و گفت: این تحریم‌ها نیازهای دارویی، پزشکی و غذایی مردم را مستقیم هدف قرار داده است. وقت آن است که سازمان‌های بین‌المللی مانند یونیسف، بهداشت جهانی و سایر آژانس‌های ملل متحد قاطعانه وضع و تداوم تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کنند و عملاً  بیش از پیش به یاری مردم و کودکان ایران زمین بشتابند. 

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: ما همیشه علاقه‌مند هستیم برای تبادل دانش و تجربیات دانش و تجربیات نظام سلامت کشورمان که بر پایه مشارکت فعال و سازنده مردم و هماهنگی‌های پایدار بین‌بخشی استوار است با دنیا و کشورهای منطقه مشارکت داشته باشیم.

وی افزود: حضور شما در این اجلاس فرصتی است تا کارشناسان ما و شما در جریان بازدیدها و جلسات کاری در روزهای پیش‌رو برای ارتقای PHC و گذار آن به UHC به درک مشترکی رسیده و برای رسیدن به اهداف پوشش همگانی سلامت با هم همکاری‌های مشترک خلاقانه را آغاز کنند. 

حریرچی اظهار داشت: ایران میزبان اجلاس متخصصین و مسئولین دفتر و کشورهای منطقه‌ای صندوق کودکان ملل متحد است و این فرصت برای کشور ما فراهم شده تا تجربیات و تحولات نظام سلامت ایران با سایر کشورها در میان گذاشته شود. 

معاون کل وزارت بهداشت افزود: جمهوری اسلامی ایران افتخار دارد که در سال 1394 با تلاش پیشکسوتان و فعالان حوزه بهداشت ساختار PHC را در کشور بنیان نهاده و در تمام این 4 دهه همگام با تغییرات جمعیتی، اقتصادی و اجتماعی کشور این سیستم نیز تحولات و تغییرات و نوآوری‌ها را تجربه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: یونیسف اولین سازمان وابسته به سازمان ملل متحد بود که در اوایل دهه 50 میلادی در ایران گشایش یافت و به واکسیناسیون کودکان علیه سل و تجهیز اولین کارخانه شیر پاستوریزه در ایران اقدام کرد. 

حریرچی تصریح کرد: ارائه خدمات واکسیناسیون برای تمامی گروه‌های هدف صرفنظر از قومیت و ملیت و به شکل رایگان با برنامه‌ریزی دقیق طبق استانداردهای بین‌المللی انجام می‌شود. پاک شدن کشور از فلج اطفال، حذف کزاز و اخیراً حذف گردش ویروس سرخک از جمله دستاوردهای ایران بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: ما توانسته‌ایم شاخص مرگ کودکان و نوزادان را به طور چشمگیر و به واسطه نظام گسترش شبکه‌های بهداشتی و درمانی کشور کاهش دهیم و امروز در کشور ما کودکان بیشتری زنده می‌مانند تا سرمایه‌های ما برای توسعه پایدار باشند. برای ما پرورش کودکانی سالم با تکامل مطلوب، بدون سوءتغذیه و با سلامت روانی، اجتماعی مطلوب یک اولویت مهم است که برای آن سیاست‌ها و برنامه‌هایی منطبق بر ECD را اجرا می‌کنیم. 

وی گفت: ما برای بهبود وضع تغذیه مادران و کودکان زیر ۵ سال برنامه‌های حمایتی تغذیه‌ای را اجرا می‌کنیم که منجر به بهبودی شاخص‌های تغذیه کودکان و مادران باردار شده است.

حریرچی ادامه داد: آموزش‌های تغذیه مستمر در زمینه کاهش مصرف قند، نمک‌، چربی و تغذیه سالم در مراکز خدمات جامع سلامت، مهدهای کودک و ... توسط ۱۲۰۰ کارشناس تغذیه شاغل در مراکز خدمات جامع سلامت شهری در حال اجرا است.

معاون کل وزارت بهداشت افزود: استاندارد نمک در ۴۰ محصول غذایی بازنگری و کاهش یافته، میزان قند در نوشابه‌های مختلف را ۱۰ درصد کاهش داده‌ایم و یا بازنگری استاندارد روغن‌های خوراکی اسید ترانس از ۵ درصد به کمتر از ۲ درصد و تا سال ۲۰۲۵ اسید چرب ترانس به صفر درصد خواهد رسید.

وی گفت: برنامه ملی غنی‌سازی آرد با آهن، اسید فولیک و برنامه پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید از اقدامات ما برای پیشگیری و کنترل کمبود ریزمغذی‌ها می‌باشد.

حریرچی اظهار داشت: مراقبت‌های دوران بارداری، زایمان ایمن و مراقبت‌های بعد از بارداری به طور کامل و با کیفیت مناسب و رایگان در اختیار عموم مردم قرار دارد. در این راستا می‌بایست به نقش افزایش میزان سواد به ویژه سواد زنان اشاره نمایم که خود نیز از مؤلفه‌های سلامت و یکی از شاخص‌های توسعه است.

معاون کل وزارت بهداشت در پایان گفت: ما برای HIV نیز تغییر سیاست درمان به «پیشگیری و درمان برای همه» را اتخاذ کرده‌ایم و برای دستیابی به اهداف بین‌المللی دسترسی به تست‌های تشخیصی را گسترش داده و مراکز جامع سلامت و آزمایشگاه‌ها برای تست HIV را تجهیز کرده‌ایم.

انتهای پیام/

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.