دارو رسانی از طریق پوست و اسپری بینی با نانوامولوسیون

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از ام آی تی نیوز، سید میثم هاشمی نژاد، یک دانشمند ایرانی با همکاری مهندسان شیمی دانشگاه MIT روشی نوین برای به وجود آوردن قطرات بسیار ریزی از یک مایع معلق در مایع دیگری ابداع کرده اند. این مواد نانو امولسیون نام دارند. چنین امولسیون هایی شبیه ترکیبی هستند که هنگام تکان دادن روغن و سرکه به وجود می آیند البته قطرات بسیار ریزتر هستند. این قطرات به دلیل اندازه کوچک خود می‌توانند به مدت طولانی ثبات خود را حفظ کنند.

همچنین محققان روشی برای تبدیل نانوامولسیون های مایع به ژل در درمای بدن انسان (۳۷ درجه سانتیگراد) یافته اند. به این ترتیب می‌توان از ژل برای توسعه داروهایی استفاده کرد که روی پوست مالیده یا به بدن تزریق می‌شوند. پاتریک دویل یکی از محققان ارشد این پژوهش می‌گوید: صنعت داروسازی علاقه زیادی به نانو امولسیون‌ها دارد تا به وسیله آنها مولکول‌های کوچک دارو را به بدن برساند. با این روش می‌توان دارو را به شیوه خوراکی یا اسپری در بینی استفاده کرد زیرا مولکول‌ها کوچک هستند و می‌توانند از طریق پوست به بدن انسان نفوذ کنند.

محققان طی این پژوهش نانو امولسیون هایی ابداع کردند که قابلیت حفظ و ثبات به مدت بیش از یک سال را دارند.

مواد شیمیایی که به نام «مواد فعال سطحی» مشهور هستند به شکل گیری امولسیون‌ها سرعت می‌دهند اما بسیاری از این نوع مواد فعال سطحی مورد تأیید وزارت غذا و دارو آمریکا برای مصرف انسان نیستند.

دویل و همکارانش دو ماده فعال سطحی انتخاب کردند که در مقایسه با بقیه آسیب کمتری به پوست می‌رساندند و سازمان غذا و داروی آمریکا نیز آنها را تأیید کرده بود. آنها برای این منظور پلیمری به نام «پلی اتیلن گیلکول» را به مواد فعال سطحی اضافه کردند که به انتقال دارو در بدن کمک می‌کند و علاوه بر آن سبب می‌شود قطراتی کوچک‌تر با قطر حدود ۵۰ نانومتر نیز تولید شوند.

به گفته دویل با استفاده از این روش نیازی به مصرف انرژی زیاد نیست زیرا نانوامولسیون های بسیار کوچک‌تر به طور خود به خود به وجود می آیند.

در مرحله بعد پژوهشگران روشی برای تبدیل شدن امولسیون‌ها به ژل در مجاورت دمای بدن انسان را یافتند. آنها برای این منظور مشغول آزمایش روی پلیمرهایی به نام پولوکسامر هستند که نسبت به حرارت حساس هستند و سازمان غذا و دارو نیز آنها را تأیید کرده است.

محققن هم اکنون در حال بررسی روش‌هایی هستند تا مواد تشکیل دهنده دارو را به نوعی ژل تبدیل کنند.

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.