امان: اردن تصمیم خود برای حضور در کنفرانس منامه را اعلام نکرده است

در حالی که کاخ سفید مدعی موافقت امان با حضور در کنفرانس منامه شده وزیر خارجه اردن تاکید کرد که هیچ طرح و راهکار اقتصادی جایگزین راهکار سیاسی برای پایان دادن به درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها نخواهد شد. یک مقام رسمی اردن نیز به الجزیره گفت، هنوز این کشور به دعوت آمریکا درباره این کنفرانس پاسخی نداده است.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری "پترا"ی اردن، ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در حاشیه نشستی در استکهلم، تاکید کرد که هیچ طرح اقتصادی خارج از  چارچوب سیاسی بر اساس راهکار تشکیل دو کشوری صلح فراگیر برای پایان دادن به درگیری میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها را محقق نخواهد کرد راهکاری که کشورهای عربی آن را با هدف استراتژیک طبق طرح صلح عربی و قوانین بین‌المللی اعلام کرده‌اند.

الصفدی نسبت به پیامدهای فقدان چشم‌اندازهای پیشرفت روند سیاسی برای درگیری‌های میان دو طرف هشدار داد و گفت: ادامه اشغالگری در سرزمین فلسطین باعث افزایش ناامیدی و تشدید مشکلات ملت فلسطین و نادیده گرفتن حق و حقوق آنها می‌شود.

وی همچنین تصریح کرد: فقدان صلح عادلانه، اساس تنش و درگیری است و مهمترین مانع تحقق رشد و توسعه اقتصادی و امنیت و ثبات در منطقه است.

شهر منامه، پایتخت بحرین روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) میزبان کارگاه اقتصادی با عنوان "صلح برای شکوفایی" خواهد بود.

در این راستا یک منبع رسمی اردنی نیز به الجزیره گفت، اردن به دعوت آمریکا درباره مشارکت در کنفرانس بحرین در حمایت از اقتصاد فلسطین پاسخی نداده است و زمانی که اردن تصمیمش را بگیرد اعلام می‌کند؛ البته تصمیمی که مطابق با اصول اعلام شده و منافع ملی این کشور باشد.

پیش از این ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز عملا به گمانه‌زنی‌ها پایان داده و گفته بود، اردن زمانی که کنفرانس‌های بین‌المللی درباره مساله فلسطین برگزار می‌شوند، نباید "بیرون اتاق" باشد.

او روز گذشته به خبرنگاران گفت، کشورش بیرون در نخواهد ماند تا از بیرون اتفاقات داخل اتاق را بشنود.

این اظهارنظر به نوعی اعلام سیاسی درباره احتمال مشارکت اردن در کنفرانس منامه به رغم تحریم این کنفرانس از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین برداشت شد.

آمریکا اعلام کرده است، هدف از این کارگاه تشویق به سرمایه‌گذاری در مناطق فلسطینی به عنوان گام اول اجرای طرح معامله قرن و برقراری صلح و حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی است.

تشکیلات خودگردان فلسطین به شدت با این طرح مخالف است و تاکید کرده که هرگز در این کنفرانس شرکت نخواهد کرد.

از سوی دیگر، سایت اسرائیلی "یسرائیل پلاس" اعلام کرد: نشست اقتصادی بحرین شاهد هیچ‌گونه تحولی جدی نمی‌شود و سوالاتی درباره احتمال اینکه این نشست، نشستی ناامید کننده باشد، مطرح می‌شود، زیرا که یکی از طرف‌های اصلی آن که فلسطینیان هستند، اعلام کرده‌اند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

دو هفته بعد، نشست منامه به عنوان بعد اقتصادی معامله قرن برگزار خواهد شد اما شک‌های اسرائیل درخصوص اینکه احتمالا این نشست برگزار نشود، در حال افزایش است چرا که ممکن است برگزاری این نشست که در آن به طور غیرمستقیم درخصوص صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها رایزنی خواهد شد، مفید نباشد.

اسرائیل از طرف خودش سخن بدی از این نشست نمی‌گوید اما آن به کار بردن عبارتی مبنی بر اینکه ما منتظر دریافت دعوتنامه هستیم را ترجیح می‌دهد در این میان دو مشاور ترامپ ناگزیر به تعویق اعلام معامله تا پاییز آینده خواهند شد تا اجازه روشن شدن چارچوب سیاسی و حزبی در اسرائیل را بدهند و نمی‌دانند چه اتفاقات سیاسی در انتظار آنها خواهد بود.

در صورت برگزاری نشست منامه به رغم تمامی موانع پیش رویش، این رویدادی تاریخی نیست زیرا کسی که از همه منظر به آن نگاه می‌کند درمی‌یابد که این نشست، اجلاسی حاشیه‌ای است.

مصر در این نشست مشارکت نخواهد کرد چرا که به رغم موافقتش با تمامی بندهای معامله قرن نمی‌خواهد با آمریکا علیه فلسطین نقشی داشته باشد زیرا که آن به کمک‌های خارجی‌اش نیاز دارد، در حالی که موضع اردن در قبال این نشست به دلیل وضعیت این کشور با توجه به سکوتی که در مقابل اظهارات دیوید فریدمن، سفیر آمریکا درخصوص حق اسرائیل در الحاق کرانه باختری اختیار کرده، پیچیده باقی می‌ماند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.