اقدام راننده اسنپ اثربخش بود

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، چهارمین نشست خبری غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضایی از لحظاتی پیش در ساختمان دادگستری استان تهران آغاز شد.

اسماعیلی در ابتدای این جلسه ضمن عرض خیر مقدم به نمایندگان افکار عمومی جامعه، گفت هنوز عالم بشریت و عالم خلقت عطر زیبای عید سعید فطر را استشمام می‌کند، فضا آکنده است از بوی خوش عید سعید فطر؛ عید فطر گذشته را به همه شما و همه عزیزان روزه‌دار تبریک عرض می‌کنم.

وی افزود: همینطور از مردم از شرکت حماسی روز قدس و همچنین نماز عید سعید فطر کمال تشکر را دارم.

وی بیان کرد: در جلسه‌ای که در روزهای آغازین ماه رمضان در خدمت شما بودم به تناسب حرمت این ماه و رعایت کرامت ماه مبارک رمضان توصیه‌ای داشتم در جهت رعایت شئون اسلامی، ایرانی و فرهنگ اصیل ایرانی در این ماه مبارک. الان که ماه مبارک به اتمام رسیده می‌گویم که فلسفه ماه مبارک یک ماه تمرین است برای یک عمر زندگی، توصیه‌ای که انجام شد برای حفظ حرمت ماه رمضان، اختصاص به این ماه نداشت و تداوم آن برای بعد ماه رمضان داشت، فصل گرما در پیش است و قدری مؤمنین احساس نگرانی دارند که تحت تاثیر شرایط جوی برخی از شهروندان ما الزامات ایرانی-اسلامی را مراعات نکنند و توصیه می‌کنم به استمرار و دستاوردهای ماه مبارک رمضان در بخش‌های مختلف و به ویژه در حوزه عفاف و حجاب.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: این روزها یک نماد عینی امر به معروف و نهی از منکر توسط یکی از رانندگان را شاهد بودیم، برادر راننده‌ای در برابر یک عمل ناهنجار احساس مسئولیت و اقدام به نهی از منکر کرد و دیدیم که این اقدام وی چقدر اثربخش بود. به گونه‌ای که هم شرکت مزبور و هم خود فرد وقتی که این اقدام تبیین شد عذرخواهی کرد و گفت من خودم را مقید به قواعد جامعه می‌دانم که این دستاوردی بود برای اجرای امر به معروف در سایه حمایت متولیان.

وی افزود: توصیه می‌کنم به شما نمایندگان اصحاب رسانه که قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر را بازنشر نمائید، بسیار قانون خوبی است که به برخی از ویژگی‌های آن اشاره می‌کنم.

وی گفت: در ماده 4 این قانون امر به معروف و نهی از منکر را قلبی، زبانی، نوشتاری و عملی دانسته و فته امر به معروف زبانی و نوشتاری وظیفه همگان است اماامر به معروف عملی وظیفه دولت و حاکمیت است.

وی افزود: ماده 3 این قانون امر به معروف و نهی از منکر را ناظر به رفتاری می‌داند که علنی باشد و اجازه تجسس نداده است. اگر مواجهه با یک رفتار علنی مغایر با موازین اجتماعی شدیم وظیفه امر به معروف و نهی از منکر داریم.

وی اضافه کرد: ماده 8 این قانون می‌گوید که مردم از دعوت به حق، نصیحت، تذکر و ارشاد در مورد عملکرد دولت برخوردارند و در چهارچوب شرع و قوانین می‌توانند نسبت به مقامات، مسئولان، مدیران، کاررکنان و تمامی اجزای حاکمیت و قوای سه گانه از امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنند یعنی امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به حوزه عفاف و حجاب ندارد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهارداشت: هر فردی اعم از نهادهای حاکمیتی و عمومی و دولتی مراجعه کرد و شاهد منکری بود حق دارد به صورت زبانی و نوشتاری وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهد، ما از امر به معروف و نهی از منکر همگانی استقبال کرده و از امر به معروف و نهی از منکر در همه عرصه‌ها نه تنها در عرصه عفاف و حجاب استقبال می‌کنیم و از عامرران به معروف و ناهیان از منکر به موجب قانون وظیفه حمایتی داریم و همه دستگاه‌ها باید این حمایت را داشته باشد.

ادامه دارد...

 

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.