اخبار سلامت|دلایل درمان ناکامل دختران »شین‌آبادی» اعلام شد

گروه سلامت خبرگزاری فارس: در راستای ارتقای سطح دانش سلامت مردم و برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی در جامعه و همچنین پیشگیری و آموزش شناخت برخی علائم و مشکلات زمینه‌ای بیماری‌ها، مطالب آموزشی را هر روز در قالب «بسته سلامت» ببینید.

آغاز فاز عملیاتی بسیج ملی کنترل فشار خون در ۱۰۰۰ بیمارستان

قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص اقداماتی که در حوزه درمان در این بسیج ملی انجام می‌شود، اظهار کرد: بعد از اینکه افراد مبتلا به فشار خون در این طرح سراسری، شناسایی شدند، لازم است که درمان خود را پیگیری کنند و چنانچه برخی افراد در اثر فشار خون حاد، دچار عوارض شدیدتر و تخریب بافت در اندام های داخلی خود شده اند، باید تحت درمان های مناسب قرار گیرند تا از عوارض مرگ آور و ناتوان کننده فشارخون جلوگیری شود. 
 
جان‌بابایی ادامه داد: فشار خونی که به موقع درمان نشود، منجر به سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی کلیه، مشکلات چشمی و نابینایی و عارضه در اندام ها و ارگان های داخلی بدن می‌شود. 
 
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: همزمان با انجام غربالگری سطح یک فشار خون در مراکز بهداشتی و درمانی و ۲۵۰۰ ایستگاه سنجش فشارخون، در ۱۰۰۰ بیمارستان دانشگاهی، دولتی، خصوصی، عمومی و غیر دولتی نیز ایستگاه های اندازه گیری فشار خون طراحی کرده‌ایم و همکارانی که در این طرح خدمت‌رسانی خواهند کرد نیز تعیین شده‌اند. 
 
وی افزود: در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تمامی بیمارستان‌ها، یک مدیر پروژه فشار خون مشخص شده است تا برنامه‌های کنترل فشار خون تداوم داشته و متوقف نشود. 
 
جان‌بابایی عنوان کرد: بعد از انجام غربالگری، افرادی که شناسایی شده‌اند، در سطح یک درمان دریافت کرده و افرادی که نیاز به ارجاع به سطوح بالاتری دارند، در سطح دو و سه درمان خواهند شد. 
 
وی بیان کرد: در این راستا، حدود ۶۰۰ مرکز سطح دو و ۸۰ مرکز سطح سه تعیین شده است تا بیمارانی که نیاز به خدمات تشخیصی، درمانی و پیشرفته‌تر در زمینه درمان فشار خون هستند، به این مراکز ارجاع داده شوند.

سالانه ۵۰ هزار عمل جراحی تعویض مفصل در کشور انجام می‌شود

سید محمد جواد مرتضوی فوق تخصص جراحی زانو و لگن و دبیر انجمن ارتوپدی ایران اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز بیش از پیش به آن توجه می شود و مورد بحث قرار می‌گیرد روش‌هایی برای حفظ مفاصلی است که معمولا در سنین بالا و بر اثر بروز بیماری از بین می‌روند؛ تعویض مفاصل، بخصوص مفاصل لگن و زانو علل متفاوتی دارد؛ بسیاری از این عوامل از سنین پایین‌تر منجربه ایجاد تغییراتی در مفاصل می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر بتوانیم این تغییرات را در سنین پایین تر تشخیص داده و اصلاح کنیم از بروز مشکلات جدی در سنین بالاتر و احتیاج به تعویض لگن جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت پرداختن به راه‌های تشخیص این اختلال در جلوگیری از بروز آن اظهار کرد: موضوع جراحی‌های حفظ مفصل یکی از مباحثی است که امروز بیش از گذشته نه تنها در کشورمان بلکه در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است و قطعا حفظ مفصل طبیعی انسان ها می تواند عملکردی بسیار مطلوب تر نسبت به مفاصل مصنوعی داشته باشد.

مرتضوی تاکید کرد: تمرکز انجمن جراحان ارتوپدی ایران همواره بر بیماری های شایع و راه های پیشگیری و کنترل آن بوده‌ است؛ انجام چنین جراحی‌های می‌تواند مانع از تخریب مفاصل و احتیاج به تعویض مفصل در فرد بیمار شود بنابراین یکی از مباحث اصلی این کنفرانس به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

دبیر انجمن ارتوپدی ایران گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۵۰ هزار عمل جراحی تعویض مفصل در کشور ما انجام می‌شود در حالی که طبق بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ممکن است حدود ۳۰۰ هزار نفر در سال به انجام این جراحی نیازمند باشند؛ بسیاری از افراد یا شرایط انجام جراحی را ندارند یا زندگی با مفاصل آسیب دیده را به انجام چنین جراحی هایی ترجیح می‌دهند.

وی تأکید کرد عمل تعویض مفصل یکی از عمل‌های بسیار پرهزینه است که این امر مشکلاتی را بر ای سیستم سلامت ایجاد کرده است؛ در حال حاضر اغلب مفاصل مصنوعی استفاده شده در این جراحی ها از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شود؛ که کمبودی در این زمینه نداریم اما هزینه‌های تامین این مفاصل افزایش پیدا کرده است؛ شرکت‌های معدودی در زمینه تولید این مفاصل در کشور تلاش می‌کنند اما هنوز بسیاری از تولیدات آن‌ها کیفیت لازم را ندارد.

دلایلی که سبب درمان‌ طولانی و ناکامل سوختگی دختران شین آبادی شد

رضا وقردوست، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در چهل و سومین کنگره جامعه جراحان اظهارداشت: مباحث مختلفی در این کنگره مورد بحث و گفت‌وگو توسط اساتید و صاحبنظران برجسته مطرح و ارائه می‌شود که از جمله این موضوعات در مورد بازسازی بافت پستان پس از ابتلا به سرطان، نواقص مادرزادی سرو صورت و اندامها ،اعمال جراحی زیبایی صورت و بدن و تکنیکهای نوین در درمان سوختگی است.

وی در ارتباط با موضوع سوختگی صورت اظهار داشت: زمانی که فرد دچار سوختگی جنرال می شود ممکن است به طور متوسط حدود ۷ تا ۸ درصد از موارد همراه سوختگی صورت باشد.

این فوق تخصص جراحی زیبایی ادامه داد: درمان سوختگی بستگی به عمق سوختگی دارد و به طور کلی خوشبختانه در کشور ما تجربیات بسیاری در زمینه درمان سوختگی وجود داشته و تکنیک های بسیاری در این زمینه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سوختگی اگر از نوع یک و دو سطحی باشد با پانسمان معمولی می توان آن را مداوا کرد و نیاز چندانی به جراحی ندارند نیز گفت زمانی که سوختگی درجه ۲ عمقی و یا از نوع درجه ۳ باشند باید جراحی های لازم صورت گیرد و از جایگزین پوستی در درمان نیز استفاده می شود.

وقردوست با اشاره به تأثیر انجام جراحی‌های پلاستیک و زیبایی جهت کمک به بیماران دچار سوختگی گفت: خوشبختانه در کشور ما با استفاده از امکانات جدید توسط پزشکان حاذق می‌توان کمک موثری را جهت درمان این بیماران انجام داد.

وی در پاسخ به دلیل درمان نشدن کامل دختران شین آبادی که دچار سوختگی شده‌اند، گفت: این افراد در یک اتاق محبوس شده و دچار سوختگی شده‌اند که از نوع بدترین نوع ممکن سوختگی است و ۸۰ درصد سوختگی آنها از نوع درجه ۲ عمقی و درجه ۳ بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: از طرفی نیز پوست این افراد به صورت ژنتیکی به اصطلاح بد زخم است و سبب می شود که پس از درمان به نتیجه دلخواه نرسیم.

وقردوست گفت: همچنین باید توجه داشت که استفاده از لباس سوختگی در درمان کامل و به موقع بیماران دچار سوختگی بسیار حائز اهمیت است و به اصطلاح آب روی آتش به شمار می‌رود و گاهی تا مدت‌های طولانی بیماران دچار سوختگی باید از این لباس‌ها استفاده کنند این در حالی است که خانواده دختران شین آبادی چندان به این موضوع باور نداشته و در شش ماهه اولی که دچار سوختگی بوده‌اند استفاده از این لباس ها را چندان مد نظر قرار ندادند.البته این افراد به دلیل استعداد ژنتیکی،کلویید ساز بوده و نتیجه درمان در این موارد از سوختگی چندان رضایت بخش نیست.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.