دادگاه بین‌المللی دریاها: روسیه باید ملوانان اوکراینی بازداشت شده را آزاد کند

یک دادگاه بین‌المللی در امور دریاها اعلام کرد: مسکو باید ۲۴ ملوانی را که در ماه نوامبر در تنگه کرچ بازداشت کرده است، آزاد کند.

به گزارش خبرآنی، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه بین‌المللی قوانین دریا که مقرش در هامبورگ است، اعلام کرد: روسیه باید ملوانان و کشتی‌هایی که بازداشت و توقیف شده‌اند را آزاد کرده و هر دو طرف از هرگونه اقدامی که موجب افزایش تنش می‌شود، خودداری کنند.

جین هیون پیک، رئیس این دادگاه اعلام کرد: هرگونه اقدامی که بر مصونیت کشتی‌ها تاثیر بگذارد، باعث آسیب جدی به حاکمیت یک کشور و یا امنیت ملی آن می‌شود.

در حادثه ۲۵ نوامبر گذشته در تنگه کرچ سه کشتی اوکراینی توسط کشتی‌های روسی توقیف شدند و این امر باعث بدتر شدن روابط میان مسکو و کی‌یف شد.

در حال حاضر اوکراین خواستار آزادی ملوانانش و بازگشت کشتی‌های توقیف شده‌اش است ولی هنوز مسکو به این درخواست پاسخ نداده است.

وزارت خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که در جلسه استماع این دادگاه شرکت نکرده است: "این کشور نمی‌خواهد در دادگاهی که فاقد صلاحیت است از خود دفاع کند."

این دادگاه در سال ۱۹۸۲ طبق کنوانسیون سازمان ملل در امور دریاها تأسیس شده است؛ کنوانسیونی که روسیه و هم اوکراین از امضا کنندگان آن هستند، اما این بدان معنی نیست که تصمیمات این دادگاه لازم‌الاجرا است.

معاون وزارت خارجه اوکراین بعد از تصمیم این دادگاه اعلام کرد: دستور این دادگاه یک پیام کاملاً آشکار به روسیه است که نمی‌تواند قوانین بین‌المللی را نقض کند.

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور جدید اوکراین نیز اعلام کرد که آزادی ملوانان اوکراینی و کشتی‌هایش می‌تواند اولین نشانه از سوی رهبری روسیه برای پایان بخشیدن به بحران با اوکراین باشد.
انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.