پیشنهاد رهبر اپوزیسیون سودان برای تشکیل شورای حاکمیتی با اکثریت مدنی و ریاست نظامی

پس از اینکه در مذاکرات ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر در سودان با شورای نظامی این کشور درباره تشکیل شورای حاکمیتی در دوره انتقالی وقفه ایجاد شد، ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد، در خصوص حل بحران وقفه در مذاکرات با حامیان خود رایزنی می‌کند. در این راستا صادق المهدی اعلام کرد، تشکیل شورای حاکمیتی با اکثریت مدنی و ریاست نظامی به منزله چارچوبی برای تعیین روابط با شورای نظامی است.

به گزارش خبرآنی، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة، مذاکرات میان دو طرف پس از تعلیق ۷۲ ساعته آن از سوی عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی سودان به بهانه نابسامان بودن اوضاع امنیتی خارطوم از شب یکشنبه از سر گرفته شد و شب دوشنبه ائتلاف و شورای نظامی با صدور بیانیه مشترکی تاکید کردند، مذاکرات پیرامون تشکیل شورای حاکمیتی بدون دستیابی به توافقی پایان یافت و این مذاکرات ادامه خواهد داشت.

در پی این مساله، ائتلاف در بیانیه‌ای اعلام کرد: کمپین گسترده‌ای برای رایزنی با همه گروه‌های مردمی سودان راه اندازی کرده و به نقطه نظرات آنها در خصوص این بحران گوش خواهد داد.

در این بیانیه آمده است: اعتصاب ما در سراسر کشور به صورت صلح آمیز ادامه داشته و کمیته‌های ما برای همه گزینه‌های دیگر و در راس آنها اعتصاب سیاسی و نافرمانی مدنی آماده هستند.

در این راستا، شاهدان عینی می‌گویند، کارمندان تعدادی از نهادهای دولتی از جمله بانک مرکزی سودان و شرکت برق روز پنج‌شنبه به معترضان پیوستند و با در دست داشتن پلاکاردهایی نشان دادند که از مطالبات معترضان حمایت کرده و آماده آغاز کمپین نافرمانی مدنی هستند.

از سوی دیگ، صادق المهدی،‌ رئیس حزب الامه سودان نیز پیشنهاد تشکیل شورای حاکمیتی با اکثریت مدنی و ریاست نظامی داد و این را گامی مهم در جهت توقف تنش بین شورای نظامی و گروه‌های آزادی و تغییر دانست.

المهدی شب گذشته گفت، تشکیل شورای حاکمیتی با اکثریت مدنی و ریاست نظامی به منزله چارچوبی برای تعیین روابط با شورای نظامی است.

وی از شرکای خود در ائتلاف آزادی و تغییر خواست وحدت خود را مورد تاکید قرار داده و چارچوبی قطعی و واقعی برای تعامل با نظامیان ارائه کنند.

انتهای پیام

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.