آنچه نتیجه انتخابات هشتم مه آفریقای جنوبی را معلوم می‌کند

قرار است مردم آفریقای جنوبی در هشتم ماه مه (۱۸ اردیبهشت) برای شرکت در انتخابات محلی و پارلمانی به پای صندوق‌های رأی بروند. زمین، فساد، رشد اقتصادی ضعیف، بیکاری و بحران انرژی مسائل تأثیر گذار بر این انتخابات هستند.

به گزارش خبرآنی، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی بعد از رسوایی مالی جاکوب زوما، رهبر پیشین کنگره ملی آفریقا در دسامبر ۲۰۱۷ بر سرکار آمد. او تلاش می‌کند که باز هم ایمان مردم به رهبری این حزب را نگه دارد. حزب حاکم در تمام انتخابات پارلمانی از سال ۱۹۹۴ به پیروزی رسیده است اما با رسوایی‌های مالی پی در پی و کاهش رشد اقتصادی انتظار می‌رود که دیگر این حزب دست کم نتواند در این دور از انتخابات اکثریت را به دست آورد.

زمین، فساد، رشد اقتصادی، بیکاری و بحران انرژی از مسائل تاثیرگذار و مهم در این انتخابات برشمرده شده‌اند:

زمین

زمین فاکتوری تأثیر گذار و بسیار حساس برای مردم آفریقای جنوبی است بحث بر سر زمینهای کشاورزی است که در دست سفیدپوستان باقی مانده و اختلاف نظرها اکنون بر سر تحویل این زمین‌ها به سیاه پوستان است. همان زمینهایی که در دوره آپارتاید از سیاه پوستان به زور گرفته شد.

علیرغم تلاش حزب حاکم برای برطرف کردن این مشکل ، هنوز این مساله حل نشده است.

فساد

سال‌ها رسوایی فساد میان اعضای ارشدحزب حاکم و وزرای دولت آفریقای جنوبی شهرت حزب حاکم را به شدت خدشه دار کرده و این بار می‌تواند برای حزب حاکم گران تمام شود چرا که احزاب اپوزیسیون مسائل مالی و فسادها را اساس کمپین‌های انتخاباتی خود قرار داده‌اند

در گزارش فساد دولتی شواهدی از همدستی زوما، رئیس جمهور سابق وجود دارد.

رشد اقتصادی

در سالهای اخیر میزان رشد اقتصادی در آفریقای جنوبی به طور قابل توجهی کاهش یافته و اختلاف نظرها درباره جهت مسیر سیاست اقتصادی این کشور میان مقامات کشور افزایش یافته است.

در دهه پیش از بحران اقتصادی مالی جهان، میزان رشد تولید ناخالص ملی در آفریقای جنوبی نزدیک به ۴ درصد بود اما در طول یک دهه گذشته این میزان به کمتر از ۲ درصد رسیده  که افزایش فقر در جامعه را به دنبال داشته است.

بحران انرژی

در حال حاضر  اعتماد مردمی و سرمایه‌گذاران به شرکت برق دولتی اسکوم بسیار پایین است و این شرکت به شدت در تلاش است با وجود بحران مالی چراغ‌ها را روشن نگه دارد.

در سال گذشته میلادی مردم با قطعی‌های مکرر و زمان بندی شده مواجه بودند. این شرکت با قرضهای بسیار بالا مواجه شده است.در این میان رامافوسا اصلاح و بهبود شرایط اقتصادی اسکوم را در اولویت قرار داد، اما کارشناسان انرژی اعلام می‌کنند در بلند مدت نمی‌توان انتظار ثبات در شرایط مالی این شرکت بود.

بیکاری

میزان بیکاری روز به روز در آفریقای جنوبی به خاطر وضعیت بد اقتصادی، برگزاری اعتراضات خشونت آمیز، میزان بالای فقر در کشور افزایش یافته است.

نزدیک به ۲۷ درصد مردم آفریقای جنوبی بیکار هستند. در میان سیاه پوستان آفریقای جنوبی میزان بیکاری بیشتر است به گونه‌ای که از هر دو نفر یک نفر بیکار است.

سه حزب اصلی آفریقای جنوبی وعده اشتغال زایی داده‌اند، در همین راستا رامافوسا اعلام کرده است که ۲۷۵ هزار شغل در طول یک سال ایجاد کند.

این در حالی است که برخی از شرکتهای معدن به عنوان یکی از منابع اشتغال زایی در اقتصاد آفریقایی جنوبی، اعلام کرده‌اند که در طول سال گذشته میلادی هزاران نیرو تعدیل کرده‌اند. همچنین شرکتها و ادارت دولتی نیز در نظر دارند که تعدیل نیرو کنند.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.