پامپئو احتمالا امروز خروج از پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد را اعلام کند

انتظار می‌رود وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) اعلام کند که واشنگتن از پیمان منع تسلیحات اتمی میان‌برد (آی ان اف) با روسیه خارج می‌شود.

به گزارش خبرآنی، دو مقام آمریکایی و چندین دیپلمات که در جریان این اقدام هستند، اظهار کرده‌اند که پیش‌بینی می‌شود مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کند که آمریکا از پیمان منع تسلیحات اتمی میان‌برد خارج خواهد شد. وزارت خارجه آمریکا ساعت هشت و نیم صبح به وقت واشنگتن را زمان برگزاری کنفرانس خبری پامپئو تعیین کرده که ناظران پیش‌بینی می‌کنند توقف پایبندی به توافقنامه آی ان اف را اعلام کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و مقامات ارشد دولتش ماه‌هاست که برای خروج از این پیمان کنترل تسلیحات ابراز آمادگی کرده‌اند.

خروج آمریکا از این پیمان اما نگرانی‌هایی را درباره ایجاد رقابت تسلیحاتی تازه‌ای با مسکو برانگیخته و متحدان اروپایی را مضطرب کرده است.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، اعلام این تصمیم از سوی وزیر امور خارجه آمریکا مهلتی ۱۸۰ روزه را برای خروج کامل از این پیمان در صورت عدم تطابق اقدامات روسیه با این توافق کنترل تسلیحات فعال خواهد کرد.

آندرآ تامپسون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که روسیه تا دوم فوریه فرصت دارد که اقداماتش را با این توافق تطابق دهد و در غیر این صورت، آمریکا پایبندی خود به الزامات این توافق را متوقف خواهد کرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با تامپسون در پکن اظهار کرد: در گفت‌وگو درباره این مساله پیشرفتی حاصل نشد.

در همین حال برخی مقامات آمریکایی بر این باورند که خروج آمریکا از این توافق "همه چیز را خطرناک‌تر" خواهد کرد.

به باور آنان، با خروج آمریکا از این پیمان، احتمال دارد واشنگتن سامانه موشکی‌ای را علیه روسیه در اروپا مستقر کند که احتمال برخورد مستقیم و حتی بروز حوادث ناگواری را ایجاد خواهد کرد.

همچنین ممکن است روسیه از خروج آمریکا به عنوان بهانه‌ای برای استقرار سامانه موشکی استفاده کند که بروز رقابت تسلیحاتی و نگرانی کشورهای اروپایی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.