پخش تصاویری از فوت آیت‌الله به همراه صدای لیلا حاتمی در فیلم شیدا/ غیبت معنادار برخی اصلاح‌طلبان در مراسم کسی که او را عالیجناب سرخ‌پوش لقب دادند

حاشیه‌‌های مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛

مراسم دومین سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با حاشیه‌های همچون غیبت برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب همچون حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، سعید حجاریان، عبدالله نوری و دیگر علاقه‌مندان این چهره مورد انتقاد جریان اصلاح‌طلب در دهه  ۷۰ همراه بود.


پخش تصاویری از فوت آیت‌الله به همراه صدای لیلا حاتمی در فیلم شیدا/ غیبت معنادار برخی اصلاح‌طلبان در دومین سالگرد درگذشت شخصیتی که او را عالیجناب سرخ‌پوش خواندندبه گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم دومین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حاشیه‌هایی همراه بود. علیرغم اینکه گفته شده بود مراسم راس ساعت هشت صبح آغاز می‌شود، اما به دلیل تاخیر چهره‌های سیاسی و شخص رئیس جمهور مراسم دیرتر آغاز شد.

هنوز مراسم آغاز نشده بود که صدای اعتراض خانمی در میان جمع بلند شد، توجه‌ها که به صدا جلب شد، همه فهمیدند فرد معترض کسی جز فاطمه هاشمی نیست. دختر آیت‌الله نسبت به ممانعت‌های صورت گرفته برای حضور مدعوین به دلیل حضور رئیس جمهور، در مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی اعتراض کرد و از مجریان برنامه خواست تا اجازه دهند مردم به راحتی وارد سالن برگزاری مراسم شوند.

سالن از جمعیت پر شده بود اما  غیبت برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب همچون حجت‌الاسلام ناطق‌نوری، کرباسچی، سعید حجاریان، عبدالله نوری و دیگر علاقه‌مندان اصلاح‌طلب هاشمی در سال‌های اخیر به چشم می‌آمد و جای تعجب داشت که آنان در دومین سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور نیافته‌اند.

با وجودی اینکه پس از دقایقی سروصدا‌ها خوابید، اما رفت و آمد حاضران در سالن اجلاس ادامه داشت و تنها با حضور روحانی به همراه پسر مرحوم آیت‌الله هاشمی بود که مراسم به طور رسمی آغاز شد و کریم منصوری قاری بین‌المللی آیاتی را از قرآن قرائت کرد. مرتضی حیدری، مجری صدا و سیما بعد از قرائت قرآن به روی سن آمد و از محمدهاشمی برادر مرحوم هاشمی دعوت کرد تا برای سخنرانی به جایگاه برود.

محمد هاشمی که از چهره‌اش مشخص بود هنوز داغ برادر را فراموش نکرده است، در حالی سخنرانی خود را آغاز کرد که جاری شدن اشک‌ها و ترکیدن بغضش اجازه حرف زدن به او نداد. برادر مرحوم آیت الله هاشمی در حالی از دوسال فراغ برادر خود سخن گفت که گویی دیروز او را از دست داده است.

پخش تصاویری از فوت آیت‌الله به همراه صدای لیلا حاتمی در فیلم شیدا/ غیبت معنادار برخی اصلاح‌طلبان در دومین سالگرد درگذشت شخصیتی که او را عالیجناب سرخ‌پوش خواندند

هنوز مدعوین از بهت اشک‌های محمد هاشمی برای برادرش خارج نشده بودند که دختر آیت‌الله نیز به روی جایگاه آمد و او هم با بغض به وقایع حضورش در بیمارستان و شنیدن خبر فوت پدرش پرداخت. دختر آیت الله سخنرانی خود را بسیار کوتاه به اتمام رساند، اما بخش‌هایی از شعر تیتراژ سریال «بانوی عمارت» را که محسن چاووشی آن را خوانده است، را قرائت کرد.

با اتمام سخنان برادر و دختر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، کلیپی از بیانات رهبر انقلاب درباره ویژگی‌های شخصیتی هاشمی پخش شد که بعد از اتمام سخنان رهبری، تصاویری با مضمون فوت آیت‌الله هاشمی در بیمارستان پخش شد که این تصاویر همراه با صدای لیلا حاتمی در سکانسی از فیلم شیدا که به خواندن سوره مزمل می‌پردازد، همراه بود.

سپس رئیس‌جمهور به روی جایگاه آمد و از حقی که هاشمی بر گردن او، انقلاب و عزت ایران اسلامی دارد، سخن گفت. هرچند این تنها سخن روحانی درباره مرحوم هاشمی نبود و رئیس جمهور به بیان ارتباط صمیمی خود با مرحوم هاشمی پرداخت و پایانی بر گلایه‌های فرزندان هاشمی از او داد که انتقادات بسیاری را نسبت به عدم حضور سال گذشته او در کنگره بزرگداشت مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرده بودند.

البته روحانی در سخنانش بخش جنجالی دیگری را نیز مطرح کرد و آن هم پرداختن به جزییات علمیات کربلای ۴ بود. روحانی گفت که فرمان آغاز عملیات کربلای ۴ را مرحوم هاشمی صادر کرد و با اشاره به نقش آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فرماندهی عملیات‌های گوناگون و سرنوشت‌ساز در جنگ بیان کرد که پس از علمیات کربلای ۴ ایشان تصمیم گرفت که عملیات بعدی طراحی شود و پس از یک هفته، عملیات کربلای ۵ طراحی شد. سوء برداشت صورت گرفته از توییت سردار محسن رضایی درباره فریب بودن عملیات کربلای ۴ از جمله موضوعات جنجالی بود که واکنش‌های بسیاری را به همراه داشت.

پخش تصاویری از فوت آیت‌الله به همراه صدای لیلا حاتمی در فیلم شیدا/ غیبت معنادار برخی اصلاح‌طلبان در دومین سالگرد درگذشت شخصیتی که او را عالیجناب سرخ‌پوش خواندند

با اتمام سخنان روحانی گویی مراسم به اتمام رسیده باشد، همه شخصیت‌های سیاسی به جز خانواده آیت‌الله هاشمی سالن اجلاس سران را ترک کردند و وقتی برای ادامه حضور در این مراسم نداشتند. محسن و مهدی هاشمی در دو قسمت از سالن برای بدرقه و خوش‌آمدگویی به میهمانان ایستاده بودند و از میهمانان بابت حضورشان در این مراسم تشکر می‌کردند.

مهدی هاشمی که به خاطر تخلفات خود در زندان به سر می‌برد، برای حضور در دومین سالگرد پدرش به مرخصی آمده بود که اگرچه اصحاب رسانه دوست داشتند نظر او را درباره حکم جدید یکی از دادگاه‌های فرانسوی درباره شرکت توتال به خاطر رشوه به مقامات ایرانی بدانند، اما او از دادن مصاحبه امتناع کرد و حتی راضی به صحبت کردن درباره ویژگی‌های پدرش نیز نشد.

دومین سالگرد مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حالی پس از رفتن روحانی ادامه داشت که گروه سرودی شعری را در رسای او اجرا کردند.

در این اجرا‌ها از عباراتی همچون «الگوی ایمان هاشمی، محبوب ایران هاشمی، در شوره‌زار کینه‌ها مظلوم دوران هاشمی»، «شد میهن از رخسار او بی نصیب، شد ملت از داغ هجرانش بی شکیب» استفاده شده بود.

مسجدجامعی و حجت‌الاسلام سروش محلاتی از جمله سخنرانان بعدی این مراسم بودند که با توجه به شناخت خود از مرحوم هاشمی به بیان سخن پرداختند. محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران آخرین فردی بود که به جایگاه رفت و از حضور روحانی و سخنرانیش در دومین سالگرد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تشکر کرد.

پسر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیشنهاد داد که نقش هاشمی رفسنجانی در پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در کتب درسی تبیین شود و از ۳۷ دفتر خاطراتی سخن گفت که از وقایع‌نگاری‌های هاشمی بدون سانسور باقی مانده است که در آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

پس از اتمام سخنرانی محسن هاشمی نشریه‌ای با نام آیت‌ درایت به همراه ویژه‌نامه روزنامه سازندگی به مناسبت دومین سالگرد هاشمی به مدعوین داده شد و به آنان  اعلام شد که وسیله حمل و نقل برای رفتن به بهشت زهرا برای همه فراهم شده است.

انتهای پیام/

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.